Snacka om besvikelse. Centraldammsugaren i vårt nybyggda hus är helt värdelös. Suget är minst sagt otillräckligt. Frågan är nu hur illa det är? Kan vi glömma att använda dammsugaren eller går det att reparera eventuellt läckage trots att rören ligger inbakade i väggarna?

Självklart har vi reklamerat till husleverantören, men ännu inte fått något svar. Det är en Allaway PM30 som sitter i ett enplanshus på 175 kvm.
 
Kanske off topic men hur funkar centraldammsugare tillsammans med modern frånluftsventilation eller FTX?

Ventilationen brukar ju skapa ett undertryck, vilket borde motverka dammsugarens sugförmåga.
När dammsugarmotorn stängs av borde luftflödet till och med gå "baklänges" och dra tillbaka dammet.

Någon som har synpunkter?
 
CD har fjäderbelastade anslutningspunkter. Det är tätt.
 
Och det är inget som kan tänkas ha åkt in i röret och proppat till?
På det dagis min dotter var hade barnen en fantastisk förmåga att stoppa in strumpor och allt ömse i uttagen.
 
KnockOnWood skrev:
Ventilationen brukar ju skapa ett undertryck, vilket borde motverka dammsugarens sugförmåga.
När dammsugarmotorn stängs av borde luftflödet till och med gå "baklänges" och dra tillbaka dammet.
Det är svårt att föreställa sig att det skulle kunna vara så kraftigt undertryck att det hindrar centraldammsugaren. Men det är lätt att testa, öppna ett fönster nästa gång när ni använder dammsugaren.

Jag skulle tro att det är nåt problem med installationen, kanske ett bockat rör eller (som andra har föreslagit) nåt föremål som kommit in i röret. Finns det nåt uttag på maskinen? I så fall kunde ni prova att ansluta slangen där.
 
Milkshaken
Kan vara det klassiska... En y-koppling som är åt fel håll.....
Sen bör man dessutom tejpa alla skarvar för att vara säker på att det inte flyttar sig med tiden.
 
Händer ju att byggarna tycker det är praktiskt att använda CD... Lite maskeringstejp någonstans i rören kan ställa till det....
 
Tag en pingis boll på en 0.2 fiskelina och sugg in i dammsugaren. Kommer den fram, är det inte igenproppat. Annars drar ni ut den och mäter var stoppet ligger. Sen får man fundera.
 
kamilenski skrev:
Tag en pingis boll på en 0.2 fiskelina och sugg in i dammsugaren. Kommer den fram, är det inte igenproppat. Annars drar ni ut den och mäter var stoppet ligger. Sen får man fundera.
Låter ju som en kanonbra ide, skall jag komma ihåg om jag hamnar i den situationen.
Jag skulle testat att koppla bort hela sugledningen till huset och kollat om dammsugaren i sig suger ok.
 
Milkshaken
ja det är ju inga problem att göra då det sitter på baksidan allt, du får häkta av skiten då....

Y-koppling har jag bild på här i en av mina installationer... kolla den högra övre......
 
Redigerat av moderator:
Milkshaken
Ja jag har satt ventilationen oxå.... ihop med min byggkompis då... allt dränktes sen i lösull, 50 cm......
 
Jag har en PM30 och blev som du också besviken över sugförmågan, det visade sig att rören till ett av uttagen på övervåningen hade hoppat ur helt. Då blev jag rätt imporerad av sugförmågan som var helt ok. Då detta fixades så är sugkraften numera grymt bra.
Jag tittade i dammbehållaren på enheten och hittade en massa lösull från mellan bjälklaget, så något var lurt.
En sak att dubbekolla om man har fler än ett slangpaket är att se till att endast en är inkopplad åt gången.
 
Man kan prova att suga "baklänges" med en annan dammsugare, har behövts 2 ggr här.

Protte
 
Oj oj oj så många bra tips det kommit i den här tråden! Stort tack till alla!!

Jag tror det finns hopp om att få dammsugaren att fungera nu. Jag kontaktade Allaways utmärkta support och fick tipset att kontrollera tätheten genom att koppla om svagströmsledningarna och sätta igång dammsugaren. Om systemet är tätt kommer då en liten ventil på centralenheten att öppna och släppa ut luften. Om den förblir stängd finns det ett läckage någonstans.

Vi har två skräpluckor i socklar som sitter med magneter, så där kan det ha uppstått ett glapp. Sen har vi två normala anslutningar till i huset.

Jag börjar nu felsökningen!!

Edit: kollade just dammsugarpåsen och den innehåller inga spår av byggrester i vart fall.
 
Redigerat:
Update: efter långt om länge är problemet löst. Det tog två gubbar en halv dag att metodiskt söka fram var läckaget fanns. Innan dess var en representant för Allaway här och provmätte uttagen som alla visade på för låga värden. Turligt nog fanns läckaget bakom en inbyggnadsgarderob med löstagbar sockel, och inte i en innervägg som jag befarade. Några decimeter rör byttes ut och nu suger dammsugaren kanonbra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.