Hej!

Vi har precis köpt ett radhus med elpanna och vattenburet radiatorsystem, pannan är från 92 och gissar att elementen är lika gamla. Det jag nu undrar är hur jag ska ställa in temperaturen på bästa sätt, hoppas på lite förståelse då jag är nybörjare på det här.

Alltså, det jag funderar på är främst.. För att få så energisnålt som möjligt, ska jag då ställa elementen på max o ev finjustera på dom i de minsta rummen och välja en lägre frammatningstemperatur från pannan eller ska jag ställa elementen på typ mitten av skalan o kunna öka frammatningstemperaturen o kunna anpassa mer per rum.. fattar ni vad jag menar.. känner mig totalt borta om jag ska vara ärlig:x:x:x

mvh: Daniel
 
C
Det spelar inet så jättestor roll om det är en ren elpanna, det går åt samma energi för att värma huset vilket alternativ du än väljer. Möjligen kan man räkna med lite mindre förluster om du försöker ha så låg framledning som möjligt.
 
Vad är rimlig framledningstemp skulle du uppskatta?, ligger någonstans runt 40 grader nu, typ 10 minus ute.. tänkte testa lite med nattsänkning med.. finns det nått att spara med det?
 
Ja, nattsänkningen kan det gå att spara lite med eftersom du då har lägre temperatur inne och får lite mindre väremförluster. Beror lite på hur trögt huset är, om det värms upp och kyls av väldigt långsamt händer det ju inte så mycket.
 
Jag läste i manualen till pannan om nån "tumregel" som sa att om man nattsänkte 4 grader i frammatningstemp så motsvarar det ca 1 grad i rumstemperatur. låter lite lurt tyckte jag men det kanske stämmer?
 
C
Nattsänkning just varje natt har det konstaterats är rätt så precis +-0, däremot semestersänkning sparar man pengar på.

Håller du värmen inomhus med 40 grader är det mycket bra.
 
Läs här
http://www.byggahus.se/forum/vaerme...injusterar-ett-reglersystem-typ-ta-213-a.html

detta gäller generellt, däremot kan det se ut olika på olika typer av pannor/reglersystem.

Du kanske inte tjänar rent energimässigt på att köra dit system på "rätt" sätt (jo det gör du men inte så mycket), men du kommer att få jämnare & skönare inneklimat.

Om du håller tempen inomhus med 40C framledning har inget med om det är bra eller dåligt att göra utan handlar om vad dina radiatorer är dimensionerade för & när huset är byggt (olika idéer om man skulle ha lågflödes eller lågtemp system).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.