Hej!
Jag har tidigare haft en tråd hät om grannhusets störande fläkt, nu efter 3 år fick jag äntligen hit en bullermätfirma som mätt bullret. Kommunen har nu tillsammans med bullerresultaten skrivit ihop en "skiss" på ett beslut som kommer skickas till mig, där framkommer vad kommunen anser i frågan och motiverar sin sak. Olyckligtvis så skickade kommunen det fel och det kom hem till mig som är den klagande parten i frågan, och läser man i brevet så är det skrivet till ägaren av fläkten. Kommunen ber ägaren av fläkten att läsa skissen på beslutet och återkomma med synpunkter av "skissen" inom ett viss datum. Brevet kallas "information om kommande beslut"

Min fråga är kan kommunen vara partisk på detta sätt? Skall inte kommunen ta beslut efter den fakta som finnes? Nu vet jag att kommunen inte är med mig utan mot mig då vi har olika uppfattningar i frågan. Men trots detta skall kommunen tillsammans med fläktägaren koka ihop beslutet? ...Själv tycker jag det är lite konstigt. Någon som vet hur det skall gå till? Om inte vem vet? Länsstyrelsen?
 
Tyresö
Om du tänker så här om problemet: Du heter t.ex Peter Forsberg och du har tjänat miljontals kronor på att jaga en puck i hockeyrinken i USA - du flyttar hem till din födelsekommun, ex.vis Ö-vik och du vräker ut enorma summor pengar på olika byggprojekt i kommunen + att du dessutom är känd och enbart genom det bidrar till kommunens ekonomiska välmående.

Tror du på fullt allvar att du skulle ha den här diskussionen med kommunen då?
 
Det är inget konstigt i förfarandet.

Om granne 1 hävdar något så måste granne 2 få lov att kommenterar detta. Du bör sedan delges din grannes kommentarer och ges möjlighet att kommentera dessa innan kommunen fattar beslut.

Annars skulle det bli helt galet.
 
Tyresö skrev:
Om du tänker så här om problemet: Du heter t.ex Peter Forsberg och du har tjänat miljontals kronor på att jaga en puck i hockeyrinken i USA - du flyttar hem till din födelsekommun, ex.vis Ö-vik och du vräker ut enorma summor pengar på olika byggprojekt i kommunen + att du dessutom är känd och enbart genom det bidrar till kommunens ekonomiska välmående.

Tror du på fullt allvar att du skulle ha den här diskussionen med kommunen då?
..och tror du på fullt allvar att det handlar om hur mkt pengar man har när man pratar lagar, regler? Ja om du inte ränker på mutor eller annat då. I sverige så behandlar vi saker i minsta detalj, mycket regler o papper. Så visst har den "lilla grannen" rätt att tycka till. Exempelvis så fick två st närliggande höghus kortas en våning eftersom grannen i villan på klippan intill fick hela sin utsikt sabbad. 4 punkthus byggdes det totalt. Så visst kan man fajtas med kommunen om man pallar.
 
mycke_nu skrev:
Det är inget konstigt i förfarandet.

Om granne 1 hävdar något så måste granne 2 få lov att kommenterar detta. Du bör sedan delges din grannes kommentarer och ges möjlighet att kommentera dessa innan kommunen fattar beslut.

Annars skulle det bli helt galet.
tror du missförstod mig. Här är det kommunen som kommer ta ett beslut efter att vi båda grannar yttrat oss i saken. Ska kommunen då inte kunna ta bselutet själv? ...eller ska kommunen som i gällande fall kontakta granne nummer två och låte denne yttra sig om det kommande beslutet bara för att de har samma åsikt? Om kommunen hade varit på min "sida" hade då kommunen skickat alla kommande beslut till mig för mitt yttrande? Kommen skall väl vara opartiska och ta beslut efter de underlag som finnes?!:x
 
Tyresö
nattugglan11 skrev:
Ja just det, "om man pallar"...
 
nattugglan11 skrev:
Skall inte kommunen ta beslut efter den fakta som finnes??
Kommunen kanske anser att dom behöver mer fakta för att kunna fatta ett beslut, och ber grannen komma med synpunkter på förslaget, om grannen tycker det är genomförbart.

Vad säger "skissen" då? Är det ett bra förslag?

Läste igenom lite gamla trådar, funkade inte den ljudisolerande väggen?
 
nattugglan11 skrev:
tror du missförstod mig. Här är det kommunen som kommer ta ett beslut efter att vi båda grannar yttrat oss i saken. Ska kommunen då inte kunna ta bselutet själv? ...eller ska kommunen som i gällande fall kontakta granne nummer två och låte denne yttra sig om det kommande beslutet bara för att de har samma åsikt? Om kommunen hade varit på min "sida" hade då kommunen skickat alla kommande beslut till mig för mitt yttrande? Kommen skall väl vara opartiska och ta beslut efter de underlag som finnes?!:x
Vet inte om jag missförstår... varför skulle kommunen vara opartisk för att de skickar ett förslag till beslut till berörd fastighetsägare. Och varför skulle inte kommunen kommunen fatta beslut på befintligt underlag? Att fastighetsägaren får tillfälle att yttra sig över beslutsförslaget innebär väl knappast att kommunen fattar beslut med fastighetsägaren.
 
nattugglan11 skrev:
tror du missförstod mig..
Möjligt, men i inlägg #1 skriver du att kommunen bett grannen kommentera din inlaga. Att dom sedan råkar kalla skrivelsen "information om kommande beslut" måste vara ett misstag eftersom Kommunen enligt ditt inlägg endast ber om en kommentar.

Du måste se till innehållet, inte rubriken.

Återigen, självklart måste Kommunen skaffa sig en klar bild av läget och inte bara fatta belsut baserat på vad en part och dess konsult hävdar.

Tänk om grannen skaffade en "konsult" som hävdade att du är certiferat snurrig. Skulle du inte vilja få en möjlighet att kommentera det?
 
Givetvis skall de som tar beslut höra bägge sidor så var är problemet med detta?
Ja möjligen då att de adresserade ett brev fel men det är ju knappast någon konfidentiell konspirationsteori som kommit fram utan bara så man gör (.)

Kort sagt, slappna av lite.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.