Den enda verkliga odiskutabla fördelen med torktumlaren är att den oundgänglig för dungrejor. Annars blir allt en fråga om var man ställer sig i i valen "arbetsbesparande" å ena sidan och "vara rädd om kläder och miljö" å den andra sidan.
 
Vi har använt vår torktumlare 2-3 gånger under ett års tid (sedan vi flyttade in i huset). Vi hänger nästan allt.
 
Värmer man huset med el så kommer förbrukningen osvsett tumlare/avfuktare huset tillgodo!

Tumlare är ett måste för handdukar ja om man inte gillar att torka sig med sandpapper då förståss.

Vi tumlar handdukar och lite annat smått och gott men det mesta hängs utan att vi kör avfuktare men det är i källaren så det är inte så fuktkänsligt.
 
Det där om man vill tumla handdukar, lakan etc eller ej för känslans skull är väldigt subjektivt. "Jag tänker inte lägga ner arbete på att tvätta lakanen för att det ska kännas som någon har legat i dem en vecka redan", som någon bekant sa. Jag håller med, för mig känns inte tumlade lakan och handdukar som de vore nytvättade, jag vill ha den där krispa känslan. Inget måste att tumla handdukar alltså, bara en smaksak :)!
 
v-g skrev:
Värmer man huset med el så kommer förbrukningen osvsett tumlare/avfuktare huset tillgodo!
Det är väl inte samma sak som att förbrukningen i det stora hela blir densamma. Ångbildningsvärmen för att avdunsta fukten ur kläderna är givetvis densamma oavsett metod. Om den avdunstade fukten sedan kondenseras i en avfuktare eller kondenstorktumlare så kommer värmen huset tillgodo på vintern och till ondo på sommaren. Om resultatet av torkningen är att det blir markant varmare i rummet så ökar även värmeläckaget ut ur huset. En stor del av året har man ingen värme alls på och då kan man inte säga att värmen kommer huset till godo. Jag tror i alla fall att det billigaste är att hänga tvätten på en torkställning men skippa avfuktaren.

Erik
 
I sverige på vintern är det väl en god ide att hänga tvätten inomhus i boytan. Det är ju så låg fuktighet. eller har jag fel? Jag menar typ lakan och sånt. Inte all tvätt. Då blir man tokig efter ett tag...

För övrigt tycker jag att bygga en ny tvättstuga utan torktumlare är som att endast ha vedspis i ett nybyggt kök. Helt galet så att säga. :)

Torkskåp med avfuktare och värme låter nice.
 
Avemo skrev:
Hur placerar sig kondenstorktumlare på elförbrukningslistan? Är inte det en torktumlare med en avfuktare i? Om jag har rätt i det antagandet borde den kunna vara energisnål. Jag tror att jag använt min torktumlare två gånger totalt. Man behöver varken torktumlare eller avfuktare för att det skall torka. Det räcker med en torkställning.

Erik
Tumlare drar "mycket el". Vi har en "C"-klassad konsenstumlare (en av få som fanns för 3-4 år sedan. Den ska vara "effektiv" men det kostar ändå 2 kWh EL per användning. Avfuktaren i en kondenstumlare är bara i form av en kondensor. Varm, fuktig luft kyls ned mot typ en värmeväxlare som kyls utifrån rummet. Ja rummet blir varmt, för varmt för att vara behagligt. Med värmen minskar naturligtvis verkningsgraden på tumlaren ...
Det funkar bra att torka utan tumlare, men det är lite bekvämare ibland och ger mjukare lakan, handdukar, underkläder, barnkläder etc.
 
I sverige på vintern är det väl en god ide att hänga tvätten inomhus i boytan. Det är ju så låg fuktighet. eller har jag fel?
Hemma hos mig torkar tvätten fortare i december med 19 grader inomhus än den gör i juli med 30 grader inomhus. Fukten kommer nog väl till pass på vintern.

Erik
 
Vi kör bara avfuktaren på sommaren också, dock har vi förbränning i kåken detta drar ur fukten mycket bra :)
 
Kör det mesta i torktumlare, undviker i princip bara ull-material. Glöm de tramsiga märkningarna som säger "ej torktumling" de är bara till för att skydda butik/tillverkaren. Man kan faktiskt ställa in lägre temperatur och även torkningsgraden. Men vi kör alltid heltorrt, men reducerad värme vid lite känsligare material.
Skulle aldrig byta ut torktumlaren.
Sedan finns det tester som visar på att kläder inte slits mera av tumling, se t.ex. Rån&Rön, så det är också en skröna.
Luddet som bildas vid torkning är redan löst damm/partiklar som tas bort från kläderna vid tumlingen.
Enda nackdelen är att du får klädplaggets totala krympning efter första torkningen om du kör det med full värme i tumlaren istället för efter 4-5 tvättar med hängtorkning.
 
Man behöver varken torktumlare eller avfuktare för att det skall torka. Det räcker med en torkställning
Hos er kanske, men inte hos oss, på sommarhalvåret är det helt omöjligt att torka tvätt inomhus utan avfuktare. Kläderna är fortfarande fuktiga efter 3 dagar och börjar lukta surt. Hänga det ute är ju oslagbart men funkar ju inte alltid. Tortumlaren är ju också en tidsbesparare då man slipper momentet att hänga tvätten. Likaså kan man få plagg torra snabbare och precis som någon skrivit så sliter en modern tumlare inte på plaggen.

Finns bara två anledningar till att man inte skaffar torktumlare om man bygger en tvättstuga anser jag. a) man har inte råd b) man har inte plats
 
Köpte en torktumlare med värmepump till nya huset. Energiklass A-40%, det ska förhoppningsvis fungera bra i kombination med tvättmaskinen med A-klassad centrifug.
 
Låter som våra nya Bosch :)
Inte ens provkörd än.
 
Tumling sliter marinellt på kläderna, och du får ju bort vattnet direkt än vid vanlig hängtorkning.
dom som har avfukltar blir ju iofs av med fukten den vägen.

/L (tumlare / torkskåp och linor i tvättstugan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.