Vi har 4 stycken små kattvindar (krypvind, kallvind eller vad de kallas) i vårat hus. En av dem är ganska stor och den har vi som förråd. De övriga tre ser ut som denna (se bild). Den är 35 cm djup, bara en spånskiva som skiljer den från bostadsutrymmet. Vad jag kan se så är den isolerad.
Varför byggde man såhär? Fyller kattvinden någon funktion?
Jag skulle vilja nyttja utrymmet till förvaring. Öppna upp inifrån rummet och bygga hyllsystem. Bör jag tänka på något eller är det bara att köra på?
 
  • DSC07771_fb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ytterväggen och taket i kattvinden är isolerade och det bara är en spånskiva som skiljer kattvinden från intilliggande rum så tänker jag spontant att spånskivan sattes upp för att få en vägg med tillräcklig höjd för att vara möblerbar. Jag har svårt att se någon annan funktion. Min tanke: kör på.
 
Ja, det är den enda anledningen jag kan komma på också. Ska ta en mer noggrann koll bakom masoniten och se så att det är isolerat ordentiligt. Denna del av huset byggdes 1968. Vet inte hur pass noga man var med isolering på den tiden...
 
Det är ju bara att mäta temperaturen, några grader lägre än rummet på andra sidan spånskivan och det är isolerat.

Protte
 
Det är svårt att få rättvisa mätvärden, då jag har expansionsrör och expansionskärl (från vedpanna) i ett intilliggande utrymme. Det blir mycket strålvärme från dessa och de värmer upp utrymmet ganska bra nu när vi eldar konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.