Tjohej!!

Har byggt mig ett garage 126kvm som innehåller en garage del samt en avdelning för lite relax o bastu.
I ralaxen har jag satt in en luftvärmepump för att få bra värme där sedan tänkte jag använda den värmen för att värma upp garage delen lite oxå genom att transportera luften med någon typ av rörfläkt!!
Håller nu ca 16 grader i relaxen och ca 5-10 i garaget MEN det blir så fantastiskt mycket kondens på fönster dörrar...funderar på en avfuktare om det kan lösa dessa problem. Fukten kommer väl troligen från bilarna som åker in o ut hela tiden.. Betongplattan är isolerad och väggarna plastade och taket!!
Några goda ideer för att torka upp lite!
 
Det är ju svårt med tanke på mängden snö som följer med bilarna in.

Hur ser övrig ventilation ut i garaget?

Avfuktare drar fruktansvärt mycket ström om det ska hållas på en hyfsad nivå i garaget, bättre att satsa på bättre fungerande ventilation
 
Har du högt i tak i garaget? Jag var hemma hos en finurlig gubbe som hade det och på väggen framför platsen där bilen brukade stå hade han byggt en kanal från golv till tak med en fläkt inuti som tog varm luft från taket och blåste in under bilen. Det torkade riktigt bra påstod han
 
Skaffa en eller kanske två avfuktare Woods och ställ gärna på hyllor en bit upp eftersom det är aningen varmare och bättre blås där samt koppla slangen till avloppet. Kräver grundvärme i garaget om minst ca 8 grader (inget problem med isolerad betongplatta!) för att fungera bra men all energi kondensavfuktare drar blir till värme i garaget och för varje liter vatten som kondenseras ner i avloppet frigörs 0,62kWh extra värmeenergi. Plus att bilarna mår mycket bättre om de är torra innan de körs ut i kylan igen, annars fryser gärna vatten och spränger upp plåtvalsar o likn så rosten får rejält fäste.

Kör själv med största modellen ED50 (hög kapacitet men låter ganska mycket) och den plus en extra kupéläkt (elslingorna av) på golvet som blåser in under bilen klarar precis få bilen torr till nästa dag efter biltvätt i mitt garage på 34kvm. Efter tvätt är det ca 11-14 grader i garaget och när avfuktaren gått hela natten kan det vara +17C trots oisolerat golv. Kondensavfuktare blir väldigt energieffektiva över +10C. OBS! Elsladdarna till avfuktarna ska vara tillfälligt urdragna om man plaskar med vattenslang eller dusch i närheten och jordfelsbrytare ska finnas.
 
Redigerat:
Tack för de goda tankarna!!
Tänkte mig att använda en Woods DS15 och då ha den i garage delen!!
För övrigt har jag inte tänkt klart med övrig ventilation, det jag har just nu är bara ett hål 100mm rakt ut!! Inget mekaniskt eller så. Däremot kommer ja ju ha en Pax i relaxen vid duschen...där har ja även en Fresh ventil..(inte i duschen).
Finns det någe mer o tänka på i ventilations väg för att det ska funka fint så kom gärna med ideér..Det ja söker är ju att det inte ska bli så satans fuktigt i storgaraget!!
Har ju inte isolerade ytterkanter på formen så det suger ju in lite där med, men i relaxen ska det bli golvvärme och ja hoppas på att det tycker ut lite fukt!!
Va tros??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.