Vi har köpt ett hus som har paneltak i stort sett alla rum. Det är ett jättefint och välbehållet tak från byggåret 1974 misstänker jag, men varken jag eller frun är särskilt pigga på furufärgen på det :p

Vi tänkte måla det heltäckande vitt, förstod det som att det inte går att lasera eftersom det var lackat.

Sedan måste väl kvistarna målas för innan man vitmålar?

Det är ENORMT många kvistar, är det kanske då bättre att bara måla hela taket en gång med kvisttäckande färg istället för att typ dutta 1500 färgklickar i taket? Och sedan vitmåla det två lager.

Kan det få någon oväntad effekt av att måla heltäckande kvistfärg i taket innan? Är det väldigt dyrt med kvisttäckande färg?

Och sist men inte minst undrar jag om man kan köra kvisttäckande färg i målarspruta? Jag ska köpa en i 2000-kronorsklassen eftersom vi har massor med väggar och tak att måla. Vore nice om man kunde köra all sorts tänkbar färg i en sådan.
 
Jag tror (!) att du behöver minst en halvmatt färg pga kvistarna. Sen hade jag valt att rolla framför att spruta...
 
Du kan lasera om du vill. Har för mig att det finns flera fabrikat :)
 
Det handlar väl framför allt om att använda rätt sorts grundfärg för att undvika genomslag. I tidigare trådar i samma ämne har det hänvisats till alkydoljebaserade grundfärger. Eller så antar jag att man kan använda spärrvitt.

Vi har också "gamla fina" furupaneltak (från 1981 fast huset är äldre) som vi målar vita allteftersom vi renoverar rummen. Det första målade vi för fyra och ett halvt år sedan och än har vi inte fått några kvistgenomslag. Men då målade vi med alkydoljebaserade grund- och snickerifärger som inte finns längre...i alla fall inte dem vi använde (det var Nordsjös som verkar ha ersatt det sortimentet med vattenburna färger).
 
Jag har också målat paneltak, lacken spärrar ju så jag har bara 2-3 lager takfärg på lacken (tvättat med målartvätt bara).

Jag penselströk (en 120 mm fasadpensel, räntade bra) för roller har lite svårt att komma ner i profileringen.

En högtrycksspruta fungerar bra för att spruta men en "vanlig" luftspruta kommer att orsaka en väldig massa sprutdimma som lägger sig överallt.

Protte
 
Borde inte lacken stänga in kvistarna en del? Jag har målat träpanel med Beckers halvblanka vattenbaserade lackfärg. Ett par gånger också med Beckers halvblanka alkydoljefärg som inte tillverkas längre. Jag vet inte hur lång tid det tar innan eventuella kvistar syns igenom, men ett par år har gått fint i alla fall. Om du laserar panelen så syns kvistarna igenom redan från början, och då borde det inte vara något problem sedan heller.

Att sprutmåla inomhus och i synnerhet ett tak tycker inte jag verkar som en god idé. Det blir ett digert maskeringsarbete och rummet lär behöva tömmas helt. Sprutmålning i allmänhet brukar kräva att målaren är duktig om det inte skall se fördjävligt ut. Roller till panel är ingen bra idé. Roller passar om man vill ha matta släta gipsväggar, men rollad panel blir inte snyggt. Penselmåla ett tak är ett hästjobb, men det kan bli bra.

Erik
 
Om målarna använder högtryck inne så borde det väl funka. Ofta byter man tapeter samtidigt och golv (men hursomhelst så kanske man lägger ut papper på golvet.
Sätt långskaft på en vanlig fasadmålningspensel så behöver det inte vara något hästjobb (hästen får vila, du får jobba)

Protte
 
prototypen skrev:
Jag har också målat paneltak, lacken spärrar ju så jag har bara 2-3 lager takfärg på lacken (tvättat med målartvätt bara).

Jag penselströk (en 120 mm fasadpensel, räntade bra) för roller har lite svårt att komma ner i profileringen.

En högtrycksspruta fungerar bra för att spruta men en "vanlig" luftspruta kommer att orsaka en väldig massa sprutdimma som lägger sig överallt.

Protte
Ja just det, lacken spärrar kanske en del, det tänkte jag inte på! Bra där d^_^b Ja det är just färg ner i profileringen som vi vill åt, man vill ju inte ha små fläckar av furu här och där i taket :p

Vi hade nog tänkt att investera i en rejäl sprutmaskin eftersom vi har massor av väggar och tak att måla. Luftsprutorna har jag också förstått att de ska damma väldigt mycket.

Vad innebär "räntade"?

Avemo skrev:
Borde inte lacken stänga in kvistarna en del? Jag har målat träpanel med Beckers halvblanka vattenbaserade lackfärg.

Att sprutmåla inomhus och i synnerhet ett tak tycker inte jag verkar som en god idé. Det blir ett digert maskeringsarbete och rummet lär behöva tömmas helt. Sprutmålning i allmänhet brukar kräva att målaren är duktig om det inte skall se fördjävligt ut. Roller till panel är ingen bra idé. Roller passar om man vill ha matta släta gipsväggar, men rollad panel blir inte snyggt. Penselmåla ett tak är ett hästjobb, men det kan bli bra.

Erik
Fast jag är nog rätt inne på att sprutmåla ändå, för som sagt det är MYCKET målning kommande. Rummen ska tömmas helt och vi har lyxen att vi har enormt mycket plats ledigt. Vi börjar med taket, sedan gör vi vägagrna och avslutar med nytt golv. Så jag är inte så orolig över spill och damm :)

Men om det är knepigt att sprutmåla, rollad panel inte blir snyggt och det är ett hästjobb att penselmåla tak, vad finns det då för alternativ kvar? :D

prototypen skrev:
Om målarna använder högtryck inne så borde det väl funka. Ofta byter man tapeter samtidigt och golv (men hursomhelst så kanske man lägger ut papper på golvet.
Sätt långskaft på en vanlig fasadmålningspensel så behöver det inte vara något hästjobb (hästen får vila, du får jobba)

Protte
Precis, målare kör ju spruta det var därifrån jag fick idén. Och precis som du säger så ska vi lägga Easy Cover på alla (fina) textiltapeter i alla rum, så färgspill eller damm är ingen fara. Golvet täcks in för att det inte ska kladda runt så mycket, men det byter vi när tak och väggar är klara d^_^b


Dags att börja kika på färgspruta då, men inte med lufttryck, nån som har bra erfarenhet eller förslag?
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
Om furu taket är lackat innan får man först och främst matta ner detta med målartvätt eller eventuellt ett fint slippapper. Som nämnt innan kan man använda en alkydoljebaserad "spärrvit" för att binda upp kvistarna med, och du kan även använda spärrviten till en färdigstrykning men de alkydoljebaserade färgerna gulnar med åren. Om du vill lasera taket vitt går också detta bra men då får du tyvärr slipa bort all lack, en fördel är ju dock att du slipper kvistlacka.

En produkt som är att rekomendera är Herdins Panelvitt som även finns i heltäckande vit matt färg (utöver lasyrliknande takfärgerna). Kan vara en god idé om man vill slippa störande reflektioner från en halvblank lackfärg.

Sen så vill jag påpeka att lackfärgen inte stänger in kvistarna och ger ett skydd mot genomblödning som skrev här lite tidigare :)
 
Carolinerullgardin skrev:
Om furu taket är lackat innan får man först och främst matta ner detta med målartvätt eller eventuellt ett fint slippapper.
Ok, så det är inte bara att gå loss på taket med måleri utan det måste behandlas/åtgärdas på något sätt innan.



Carolinerullgardin skrev:
Som nämnt innan kan man använda en alkydoljebaserad "spärrvit" för att binda upp kvistarna med, och du kan även använda spärrviten till en färdigstrykning men de alkydoljebaserade färgerna gulnar med åren.
Ok, men den gulnar bara om det är den enda färgen man målar med? Annars var nog tanken att först spärra och sedan stryka över vit matt takfärg eller Herdins Panelvit som du nämnde. Eller kommer den att gula igenom den vita takfärgen?



Carolinerullgardin skrev:
Om du vill lasera taket vitt går också detta bra men då får du tyvärr slipa bort all lack, en fördel är ju dock att du slipper kvistlacka.
Nah, lasera vill vi inte göra, taket ska ha en helvit färg.



Carolinerullgardin skrev:
Sen så vill jag påpeka att lackfärgen inte stänger in kvistarna och ger ett skydd mot genomblödning som skrev här lite tidigare :)
Aha ok, ja då blir det nog ett lager spärrvit innan och Hardins Panelvit ovanpå det sen...

Efter att jag har slipat alternativt målartvättat hela taket... i hela huset... Låter skoj q(;^;)p ;)
 
Det är lite jobb men förarbetet är A och O för att slutresultatet ska bli fint och hålla i många år!
Om du har en vattenburen färg över spärrviten kan jag aldrig tänka mig att den gulnar, det är mest förekommande i alkydbaserade lackfärger som det är välkänt att kulören gulnar. Herdins panelvit heltäckande vit är verkligen en produkt som jag tror mycket på. Den droppar inte och täcker väldigt bra!

gen.img
 
Caroline, du verkar ha lite koll på det här :) Kul!

Vad skulle du säga om valet mellan målarspruta, roller eller pensel?

Vi har som sagt 149 kvm hus att måla (och då har jag inte mätt kvm på vägg och tak!) och vi pratar flera lager per yta...

Spruta känns ju som att det går snabbast :) Om Herdins färg är droppfri kanske det är ett alternativ att spruta ut den samt att det kommer ner med färg ordentligt i profileringen?
 
Nu var inte frågan ställd till mig, men till panel använder man pensel. Absolut inte roller, det ser inte bra ut...
 
echX skrev:
Men om det är knepigt att sprutmåla, rollad panel inte blir snyggt och det är ett hästjobb att penselmåla tak, vad finns det då för alternativ kvar?
Lägg ingen större vikt vid vad jag skrev om spruta, för det vet jag inte så mycket om. Jag anser att rollad panel inte blir snyggt, vilket däremot penselmålad blir. Jag tyckte att min hall på 10 kvm var ett evighetsprojekt att måla väggar och tak på. Därav slutsatsen att pensel ger bäst resultat, men är ett hästjobb innan det är klart.

Erik
 
echX skrev:
Caroline, du verkar ha lite koll på det här :) Kul!

Vad skulle du säga om valet mellan målarspruta, roller eller pensel?

Vi har som sagt 149 kvm hus att måla (och då har jag inte mätt kvm på vägg och tak!) och vi pratar flera lager per yta...

Spruta känns ju som att det går snabbast :) Om Herdins färg är droppfri kanske det är ett alternativ att spruta ut den samt att det kommer ner med färg ordentligt i profileringen?


Tack! Jobbar i Färghandeln men man blir aldrig färdiglärd inom området! :)

Alla alternativen går bra, Skulle inte kunna tänka mig att Herdins inte skulle kunna gå att spruta men man kan aldrig vara för säker...Sedan ligger det i stor vikt vilken spruta du har. Om du ändå får stå och späda ut och fylla på färgen flera gånger kanske det egentligen är lättare att pensla. Men jag skulle då investerat i ett teleskops-skaft tillhörande en filtrulle och en bred pensel till att breda ut färgen med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.