Nyligen blivit ägare till ett mindre torp, 1½ plans torp närmare bestämt.
Med lycka har torpet ett så kallat mansardtak, vilket gör överåningen större och rymligare.
I mitten är en rätt så kraftig murstock med en kamin på vardera våning.

För att utnyttja hela torpets övervåning funderar jag på att höja taket nästan till nock, kanske spara ungefär 30 cm. Ta ned alla väggar och skapa en öppen planlösning.
I mitten kommer murstocken att putsas upp och målas och kakelugnen renoveras.

Finns det några nackdelar med att göra såhär förutom just värmekostnaden?
 
Jag kan inte hitta någon nackdel, annan än den du själv tar upp, men andra här kanske gör?
 
Att höja taket påverkar ju stabiliteten i konstruktionen till en viss del så jag rekommenderar att du låter en konstruktör titta på det för säkerhetsskull
 
Vad jag förstår tänker TS riva ur innertak och bjälklag ovanpå befintlig loftvåning. Precis som mats_o påpekar kommer konstruktionen i högsta grad att påverkas om man tänker flytta takstolarnas hanbjälkar. Bortsett från att man måste ha en professionell beräkning av lasterna kräver ingreppet omsorgsfull säkring av konstruktionen genom varje moment. Vi snackar om små, trånga, smutsiga och mörka utrymmen.

Min gissning är att manöven kostar mer än den smakar. Ett enklare, snabbare och på alla sätt bättre alternativ blir troligen att riva hela vindsplanet och bygga från noll med helt nya, beräknade takstolar plus ny isolering med nytt inner- och yttertak.

En kakelugn på bottenvåningen värmer upp både mellanbjälklaget och skorstenpipan hela vägen mot yttertaket. Detta gör en extra kakelugn på andravåningen lite överflödig, rent energitekniskt. I synnerhet om man vid upprustningen förbättrar isolering av tak och gavelspetsar.
 
Att ta bort bjälklag uppfattade jag det inte som att TS skulle göra. Han ville väl bara ta bort innerväggar och öppna upp? Kan ju förstås ha fel härvidlag dock.
 
Jag kan också ha uppfattat saken fel. Hoppas det. ;)
 
"För att utnyttja hela torpets övervåning funderar jag på att höja taket nästan till nock".

Det tolkar jag som planerad ombyggnad av takkonstruktionen
 
P
TS menar väl att han vill ta bort hanen på takstolarna.... men det kostar!
 
Mathias22, var tusan håller du hus???
Förklara nu för oss vad du menar. :)
 
Förlåt, har varit lite inaktiv här. Pysslat med lite annat.
Men, ngt bjälklag har jag inte tänk ta bort. Vill öppna upp till nock bara, sen som billy skrev, isolera och klä in taket. Sen klä in bjälklaget i lite moderna stil. Vill få de lite mera luftigt.

Att ta bort innertaket till vindsvåningen kan väl inte påverka stabiliteten i huset på ngt sätt? eller är jag helt ute och cyklar?
 
Beror på, om du sparar hanbjälkarna så är det inga problem. Tar du bort dom är det stor risk att hela taket säckar ihop. Men varför ta bort dom, brukar bli snyggt med synliga hanbjälkar framför allt när de som i ditt fall är gjorda i gediget gammalt virke.
 
Bifogad skiss visar ett sadeltak med frilagd takås. Men ditt mansardtak låter sig anpassas efter samma princip, givet att det består av den nyare tidens takstolar och inte någon ålderdomlig åskonstruktion.

Det är den röda tvärgående balken du under inga omständigheter bör avlägsna. Dessutom måste yttertaket få fri ventilation underifrån via öppningar i takfoten och gluggar ("mögelstopp") intill takåsen. Isoleringen ska anbringas så att materialet inte blockerar luftpassagen.
 
  • Mathias22-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mathias22 skrev:
Att ta bort innertaket till vindsvåningen kan väl inte påverka stabiliteten i huset på ngt sätt? eller är jag helt ute och cyklar?
Beror helt och hållet på hur hanbjälkarna är uppbyggda och vilka laster dessa tar hand om. Ett innertak stabiliserar hanbjälken så att den inte trycks åt sidan när den belastas. Tar man bort innertaket måste detta tas i beaktande.

Bor i ett 1.5-plans hus från 70-talet (LB-hus) och ska öppna upp precis som du. Min konstruktör har sagt åt mig att skruvlimma en 22mm planka på var sida om hanbjälken.

Hälsn

/PC
 
Tack för era svar :)
Får en att tänka till både en och en annan gång.
Dock är de ett tag kvar tills detta ska ske då jag river ut hela huset för tillfället. Blir en mycket fin maj-brasa i år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.