Lägger upp en tråd om vårt nya uterum/vinterträdgård.
Efter att bott i huset i 11 år och renoverat det rullande så var det dax för nästa projekt.

Vi började bygga sommaren 2009 och var klara hösten 2010.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (8).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (9).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (10).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (11).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (13).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (14).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (15).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (16).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 (17).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill också ha...

Lite mer fakta om glaspartier osv

Kul att se någon som tänker lite utanför boxen.
Jag fick bara ett vår/ sommar rum i klassisk stil
 
Redigerat:
Buster1 skrev:
Jag vill också ha...

Lite mer fakta om glaspartier osv

Kul att se någon som tänker lite utanför boxen.
Jag fick bara ett vår/ sommar rum i klassisk stil

Kul att du gillar det. Glaspartierna är köpta på Empir i Skurup. Ska jag vara helt ärlig så är det inte vinterbonat, men man kan ju använda det en fin vinterdag med rätt kläder på ;).

Vi ville ha lite yta också så man verkligen använder det. Bottenyta ca. 33 m2 och balkong ca. 19 m2.
 
Vem av er är snickare, glasmästare eller arkitekt?
 
Snyggt! Jättesnyggt! Imponerande snyggt! :)
Själva får vi inte ens bygglov för det skärmtak vi önskar bygga (21kvm).. :(
 
Buster1 skrev:
Vem av er är snickare, glasmästare eller arkitekt?
På 1. svarar jag: Inte jag ,men har läst till gymnasiebyggnads ingenjör en gång(jobbar inte med det). Min far har byggfirma så jag har fuskat en del.

På 2. svarar jag: Inte jag. En firma som Empir använder sig av har monterat glasen. Bättre att de fick göra det när det skulle upp en våning osv.

På 3. svarar jag: Jag har ritat allt, men jag är tyvärr inte arkitet. Det var dock den stora drömmen men jag kom inte in på den utbildningen när det begav sig.
 
Tjusigt. Maffig yta som är trevlig att ha både sommar som vinter. Blir en och annan trevlig fest där kan tänka... Bra alternativ när svenska sommaren är just svenk. Inne men ändå ute.
Får jag vara nyfiken och fråga vad som döljer sig i trädgården under vintertäcket på utomhusbilden i dagsljus, en koloss som verkar övertäckt. Vad är det?
 
MasMats skrev:
Tjusigt. Maffig yta som är trevlig att ha både sommar som vinter. Blir en och annan trevlig fest där kan tänka... Bra alternativ när svenska sommaren är just svenk. Inne men ändå ute.
Får jag vara nyfiken och fråga vad som döljer sig i trädgården under vintertäcket på utomhusbilden i dagsljus, en koloss som verkar övertäckt. Vad är det?
Tack för de trevliga orden.

Det som gömmer sig under snön är en så kallad ispinne till uppvärminingen.http://www.octopus.tm/
 
Fantastiskt vackert !! Min vinterträdgård är i vinkel och på 60 kvm....men är ej trivsam pga storleken så det skall byggas om !!
 
Hej!

Fint ute rum och vilken häftig typ av uppvärmning. Var inne på deras sida (is-pinnens), men kan du berätta lite hur den fungerar och vad du kar för kompletterande uppvärmning. Och gärna hur länge du haft den.

Mvh Alexandersson_1
 
Alexandersson_1 skrev:
Hej!

Fint ute rum och vilken häftig typ av uppvärmning. Var inne på deras sida (is-pinnens), men kan du berätta lite hur den fungerar och vad du kar för kompletterande uppvärmning. Och gärna hur länge du haft den.

Mvh Alexandersson_1
Ispinnen fungerar ju som en värme pump. Vi har vattenburen golvvärme på bottenvåningen och ett fläktelement på ovanvåningen. Ute i ispinnen sitter en kompressor och inne i huset sitter cirkulations pump med en elpatron och en litedator som styr det hela. Elpatronen är ju bara till hjälp när det är riktigt kalt. Har bara kört systemet sen 6 veckor och har gjort av med ca 1600 kW på ispinnen och elpatronen har tagit ca. 60kW på den tiden(i snitt ca. 1100kW på 4 veckor. Ute har det varit ca. -5 fem i snitt . Inne har jag stängt av alla el element och rumstempen mellan 18,5 på morgonen när det varit riktigt kallt ute(ner mot -10 till -12) och runt 20,5 på kvällen. Ska tilläggas att huset är byggt 1976 och är på ca.180 m2.

http://www.skanskan.se/article/2010...0/*/*/varldsnaturfonden-hyllar-ispinne-i-hoor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.