steve5432 skrev:
Kan jag med en vanlig hålfräs göra ett hål utan att jag knäcker kaklet.
Jag är säkert en fegis men jag hade aldrig vågat mig på att försöka "fräsa" upp ett hål för en dosa i ett befintligt badrum. Det känns som det kan gå fel på alldeles för många olika sätt och vad gör man då? :x
 
slacker skrev:
Vad är en spårdosa?


för nyinfällnad vid betongarbeten - stutsen sitter i överkant, riktigt smutta små saker.
[länk]
lite jobbigt att få in dosan i hålet om man ska använda anslutningen till rör/slang, bättre då med en "senil-dosa"...eller ett rörutlopp (göra ett 18 mm hål bara) och ett utanpåliggande uttag.
 
RobZombie skrev:
Jag vet många plattsättare som använder hålsåg för kakel:

[länk]
Och jag har bara sett en (1) som gjort det sen -93. Har alltid undrat varför dom kategoriskt vägrar men det handlar väl säkert om någon tidsaspekt.

Har även varit med om en kakelsättare som satt hel platta över dosor och sen knackade hål med hammaren....jösses...
 
Glufsglufs skrev:
Är det omöjligt att övertyga om att bara göra ett rörutlopp och sätta ett utanpåliggande uttag?
Tro mig jag har försökt, problemet är att en upl-2vägsuttag bygger för mycket för det som de har tänkt att möblera med. Alltså 100% estetiskt.

Slutsatsen är alltså:

1) Köp hålfräs för kakel, fräsar för trä/gips är inget att ens tänka på

2) Det finns risk för att kaklet kan spricka??

3) Hur ska man göra med "kragen"? En rot-dosa vill ju ha kanten runt hålet nedsänkt någon mm, det fixar ju ritkiga dosfräsar för gips/trä. En vanlig hålfräs har ju inte denna egenskapen utan där brukar jag få kreta lite med mattkniven....

Någon som är duktigare på hantverk än ajg som har bra tips på hur punkt 3 kan lösas? Kragen finns ju för att vingarna ska ha en "motvikt"... och det känns som att en dosfräs för kakel som ordnar detta är ganska dyr...

/Steve
 
I regel (om det inte är totalt jätteojämn yta) så täcker "plastlocket" ända in mot kaklet fast senildosans kanter sitter där. Skulle det inte gå jämnt mot kaklet så hade det med största sanolikhet inte gjort det ändå och man får dra en liten tunn sträng med vit silicon, det är min erfarenhet, har aldrig använt dosfräs med "försäkning".
 
Jag har precis idag tagit ut en dosfräs för senildosor. Alltid kört med T70:n tidigare, men har märkt att hålen blir lite väl stora ibland.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag har precis idag tagit ut en dosfräs för senildosor. Alltid kört med T70:n tidigare, men har märkt att hålen blir lite väl stora ibland.

//Patrik
Nja, beror ju på hur darrig man är på handen det :D
 
Glufsglufs skrev:
Nja, beror ju på hur darrig man är på handen det :D
Ja, som jag sa. Ibland så märker man det. ;) Men sedan beror det lite på vilka rotdosor man använder också, tror jag. Elkos apelsindosor brukar funka bra. Men nu med specialfräsen så ska det funka bäst! :cool:

//Patrik
 
Som sagt är ytan plan så sväljer nog apparaten den millimetern som doskanten sticker ur, speciellt om du kör med en IP44-ram

Jag har aldrig använt den speciella fräsen som försänker och heller aldrig saknat den - förutom idag då jag satte tre rotdosor och sen en trefacks förhöjningsram som ju då hamnade PÅ doskanterna = inte snyggt
 
Glufsglufs skrev:
Har även varit med om en kakelsättare som satt hel platta över dosor och sen knackade hål med hammaren....jösses...
Det hade jag ju definitivt inte vågat. :)
 
RobZombie skrev:
Det hade jag ju definitivt inte vågat. :)
Hände ibland att han glömt knacka eller bara gjort ett litet hål och då drämde vi till själva och ...hoppsan...han fick visst komma och byta plattan....:blushing::D Och vi fick skäll :(.
 
Finns en lösning på plattsättarnas ofog (höhö) med att sätta kakel över dosorna. Ta en dosa för dubbelgips o fäst den så den sticker ut ~5-7mm utanför gipsen så är plattsättaren tvungen att anpassa plattan efter dosan.
Ojoj, om jag fått 10kr för varje gång en plattsättare muttrat över det tilltaget.. :)
Man slipper dessutom sätta förhöjningsring på dosan.

Har provat hålsågar för kakel också, en variant som du fäster i vinkelslipen. Asgrymma, men det tar en platta eller två att lära sig att använda dom eftersom de inte har centrumborr.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.