Vilka pipare är bra då?
Vill inte att hundarna som bor utanför huset ska bli knäppa heller.
Räcker det med en i .tex krypgrunden och så slipper man möss både där och på vinden eller måste det vara en på varje ställe?
 
vi köpte en på harald nyborg. La den på vinden, men de kom förut in från krypgrunden så den täckte upp både uppe och nere. Vi testade att sätta på/stänga av den i närheten av hunden men han reagerade inte alls.
 
Har också massa möss!
Det där med pip grejer verkar vara delade meningar om, vissa säger att de är super andra att de är värdelösa. Några med tinnitus störs av dom etc.

Själv har jag fyllesvin till möss, de har nämligen ätit hål på 2 bag in boxar med rödvin och bäljat i sig, den ena stod i ett skpå så det såg jag fort men den andra stod under trappen och var helt tom, fläckar på golvet? nej inte en ända och där är det plastmatta så de måste slickat i sig allt :-o
Efter det (mitt heliga vin liksom) så la jag ut enris runt hela huset med nån meters mellanrum samt var duktig med fällorna inne, har Julas slagfällor i svart plast, mycket enkla att ladda och slår ihjäl dom direkt.
Kostar typ 29kr för 2 st. Laddas med en liten bit mjölkchoklad.

Dessutom ser jag till att släng ut sopor fort och har så gott som allt i skafferiet i tätslutande burkar (glas, plast äter de)
De letar byggmaterial och mat så får de inte tag på det måste de ju leta någon annanstans men jag upplever nu att jag inte alls har så mycket möss, har väl tagit ett 30 tal och det minskade dramatiskt i fällorna några dagar efter allt enris runt huset. Så gissningsvis så kommer det inte in så många nya utan jag minskar på det befintliga beståndet med fyllemöss...

I många hemförsäkringar ingår skadedjursbekämpning.. dock brukar det ju vara med gift vilket ju inte är någon höjdare i mina ögon, hundar och katter som kan få i sig det och möss som går o dör och stinker i väggar etc.
 
Tog 2-3st om dagen i en veckas tid på slutet innan det blev kallt. Sen efter det har det inte varit en enda mus. De ligger väl underjorden och myser nu i väntan på våren när de går till attack mot mig igen.
 
Kan bara hålla med tidigare skribenter. En "muspipa" inköpt på Jula fungerar klockrent. Man måste bara tänka på placeringen av apparaten. Gör man fel så hjälper den inget vidare. Har haft huset musfritt hela vintern med en apparat under sopskåpet i köket!
 
jordnötsmör fick vi rekommenderat av antisimex ...börjar bli trött..

enbuske läste jag någonstans ska vara bra att sätta i en kruka invändigt utan att vattna för att bli av med fukten i stugan när ni inte är där..

åtgärda vasken ska nog vara bästa lösning på problemet - men jag tror att just krypgrund mm är ett större problem med detta är betonggrund
 
frågan om det är ljud eller doft som är grejen då enris tydligen ger effekt som skrämmer iväg dem liksom avsaknaden av doften av mat eller helt enkelt frånvaron av mat gör att mössen håller sig väck..det där med frånvaro av mat är tufft när det är tänkt att ha ett normalt liv men går ju om du stänger av stugan för vintern utan problem..om det fungerar ibland och ibland inte kan det bero på ventilationssystemets effektivitet? luftrening i stugan är det någon som tänkt på detta?

jag fick nämligen en idé om luftrening i köket och den för ju lite oväsen så klart men det gör både köket hygieniskt liksom minimerar risken för ohälsa orsakad av dålig luft i huset på samma gång - vips så har jag blivit av med objudna gäster..simsalabim..ja jag giller det skarpt då funktionen har många fördelar på samma gång som lite av ett kinderägg...kan rekommenderas..jag använde ett filter blandat med kolfilter och jonisering och kanske det var något mer som var än bättre...men luftrening finns ju även i luftvärmepumpen så se till att den funktionen verkligen fungerar som den ska är mitt tips och hjälper det inte så se till att skaffa en vägghängd historia som finns här http://www.lfs-web.se/luftrenare.htm
 
Tja,

Vi köpte på Class Ohlson följande produkt:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164748257
Hej,
Vi har inte haft några problem sedan dess, åtminstone inomhus, sedan måste man tänka på att möss finns utomhus också. Där har jag lagt ut gift som de åt och fortsatte att fylla på giftet tills det sluta "ta slut". De fanns utomhus men ville inta ta sig in i huset efter vi installerade musskrämman.

Det finns en bättre variant där man kan även ställa ultraljud om man vill. Möss/råttor tycker inte om störande ultraljud.Det vet man. Denna apparat kostar ca. 600 kr, men det kan vara värt. Då kan man ha den utanför, dvs. under plintarna om man här ett uttag utanför vilket vi har. Här kommer länken:

http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Ratt-och-Musskramma-2000
 
Det enda som funkat för oss är att ständigt ha råttgift utlagt utanför huset på ett par ställen. När vi slutat tar det ca 3-5 månader, så är de tillbaka...
 
jag är nöjd i alla fall - inget tassande längre men det är klart nu är ju åkrarna plöjda så de lär väl inte dyka upp lika lätt förrän det blir rejält kallt kanske för att få boning från kylan men de där rackarna är ju experter på överlevnad och jag frågar mig var gång jag hör ultraljudet varför de flyr och månde det bero på att det är även skadligt för oss..tydligen ska tinnitus-patienter påverkas och ja det är min far..så därav tipset om alternativ metod och gifter försöker jag i bästa mån undvika i trädgården generellt så det är helst en sista nödlösning när det är massinvasion som det var i norrland av råttor för många år sedan på en ort..
 
jag förstår men det finns också elektromagnetiska vågor..men synd att ni inte blir av med råttor..i vårt fall så handlar det om möss, kanske inte lika "jobbiga"..råttor är så äckliga att man mår illa...
 
Vi köpte en sån där "pipgrej" förra året (en Topo Stop). Efter det har vi inte märkt att någon mus varit inne i vår sommarstuga en enda gång. Förut märkte man i princip varje gång att de varit inne... Så för oss verkar den funka i alla fall.

Först köpte vi en sån där billig en för 99:- (på Jula tror jag) men den gjorde varken till eller från...så man ska nog satsa på lite kvalite.
 
Råtta eller mus som gnagt på sitt sista russin?
En råtta fångad i en fälla under ett köksskåp med synliga rör och en råttfälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
  • Gilla
papayagirl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.