Vi ska lägga om alla golv i vårt nya radhus som idag har antingen kork- eller linoleummattor misstänker jag.

Vi tittar på olika typer av trägolv, typ parkett, tarkett, laminat m.m. Det behövs ju olika typer av golv i olika rum.

Dessutom vore det ju snyggt om golven lite grand liknade varandra så man får en genomgående stil på golven i huset. :D

Finns det en "standardfärg" på trägolv? Säg att man ta parkettgolv, omslipbart 2-3 ggr i vardagsrummet, och så räcker det att ha laminatgolv på övervåningen eftersom det inte slits lika mycket där plus att det bli billigare; kan man då hitta olika trägolv som ser någorlunda likadana ut? Finns det någon slags färgkodsstandard i industrin? :S

Plus, finns det någon beräknad livslängd på ett golv i handeln? Inte så kul att behöva köpa golv för 10.000 kronor extra nu bara för att gardera sig att få samma färg även om man inte ska lägga golvet på 2-3 år.

Heller inte så kul att lägga golv nu, och så om 2-3 när man ska ha mer så finns det inte samma "färg" längre... :(
 
echX skrev:
Säg att man ta parkettgolv, omslipbart 2-3 ggr i vardagsrummet, och så räcker det att ha laminatgolv på övervåningen eftersom det inte slits lika mycket där plus att det bli billigare;
Ett skapligt laminatgolv tål väl slitage bra mycket bättre än ett parkettgolv. Sen skulle inte jag vilja ha laminat i vardagsrummet men det beror på andra faktorer än slittålighet.
 
Ja vi måste nog sätta oss ner och titta både på pris och utseende eftersom det är faktorer som spelar in i allra högsta grad.

Men hur är det här med färgen respektive livslängd i butik på golven, är det någon som vet?

För annars är det ju bara att hitta ett slitstarkt laminatgolv som man kör i hela huset och köper i omgångar medan man gör om.
 
Jag tror färgen skiljer sig åt både mellan tillverkare och material, även över tid kan det skilja varje "omgång" har ett specifikt märkning har jag sett.
Sen om det verkligen skulle gå att se skillnad vet jag inte.
Det finns ju inte garanti för att golvet finns kvar när Du behöver mer eftersom det går mode i sånt här också men visst borde det alltid gå att hitta ett furu- eller ek-golv.
Jag skulle köpa allt jag behöver direkt, så har vi gjort, så vet man att det finns när man behöver. Personligen tycker jag det blir fult med många olika golv jag gillar när det är enhetligt. Föredrar parkett eller massivt trägolv hellre än laminat även om vi har laminatgolv vi också.
I lägenheten vi bodde i la vi parkettgolv i hela, även kök och hall, det fungerade utmärkt.
 
Jag skulle också lägga samma golv överallt, förutom ev klinkers i hallen. Eventuellt kan man ha ett annat på övervåningen. Dessutom hade jag aldrig valt laminat; trä ska det vara! Vi ska precis köpa slipbar mattlackad ekparkett från Hornbach för 245kr/kvm. Om man kan tänka sig klarlackad finns det för 175kr/kvm.
 
flouee skrev:
Jag skulle också lägga samma golv överallt, förutom ev klinkers i hallen. Eventuellt kan man ha ett annat på övervåningen. Dessutom hade jag aldrig valt laminat; trä ska det vara! Vi ska precis köpa slipbar mattlackad ekparkett från Hornbach för 245kr/kvm. Om man kan tänka sig klarlackad finns det för 175kr/kvm.


Vi har läst på om golv lite och kollat finanserna, kommer nog att bli att köpa in golv över tiden, och eftersom alla rum ska ha så olika funktioner så blir det nog en salig röra av parkett, laminat, linoleum och klinker :O

Men flouee, du skriver "om man kan tänka sig klarlackad"... Varför skulle man inte vilja ha det så att säga?


GOTT NYTT ÅR ALLA d^_^b
 
Menade bara att vi vill ha mattlackat golv, tycker det känns lite mer modernt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.