Hej
Vi bor i ett hyreshus med 24lägenheter, vadera lägenhet har en fin gammal öppenspis.

Det ryker nu in i en annan lägenhet när ngn annan eldar..väldigt lite men märkbart..
Vad göra ?

Historia : Vad jag förstår(bara bott här 2år) så är huset ifrån 40talet. på senare tid har:
1. Alla fönster och balkonger bytts, vilket gjort att huset blivit tätare.
2. Alla rökkanaler blivit omtätade.
Detta var för ca 5 årsen, och det var problem med att det rykte in hos ett par lägenheter. Vissa experter tog in, men alla hade olika förslag. allt ifrån egna pipor ut, till sluten eldstad(kammin).

Till sist så hittade en fristående konsult ett spjäll som var helt stängt på vinden. när det öppnades så fungerade det ! Vi upphävde eldförbud och allt var bra.

Men så i höst så var vi tvungen å göra en OVK, obligatorisk ventillations kontroll där vi fick nerslag på dåliga värden i kök & badrum. En annan firma togs in, för att rensa kanaler, ställa in(om) ventilerna(badrum & kök) och även tätade huvudskorstenen.. OVK gjordes om alldeles nyligen och gick precis igenom (några veckor sen, dock med rätt låga världen fortfarande).

Men nu när folk har eldat igen, så har det börja ryka in lite smått igen !! som sagt tidigare, väldigt lite men märkbart.

Har ni några föslag på fel ? Åtgärder ?

Oxå var kan jag hitta information vad som gäller vid eldförbud & inte ? efterssom jag sitter i styrelsen måste jag få veta vilka risker som finns. etc.
Tex finns det ngn lag om att det inte får komma in minsta lilla rök i lyan ?

Tips på ngn riktigt bra och ärlig ventilations expert i stockholms området, gärna billig efterssom vi har en väldigt liten förening. Man blir ju misstänksam när en persson föreslår att enda lösningen är att dra ut egna pipor för en miljon när en annan hittar ett stängt spjäll som löste problemet förut.

Jag berättar gärna mer ingående hur ventilations systemet ser ut, om ngn vill veta

Tacksam för alla svar som kommer :) !

mvh Mathias
 
Du skriver hyreshus men du menar BRF, eller hur?

Jag tolkar det på din beskrivning som det är kaminer med öppen härd, dvs "öppen spis", inte braskaminer eller kakelugnar. Stämmer det?
Jag tolkar det också som att fastigheten har "storkanaler" dvs att respektive spis rökgång går ihop i större gemensamma pipor på vägen ut. Stämmer det?

I så fall är det nog rätt knepigt att få till 100 % med mindre än att man just gör så att alla spisar har egen rökkanal hela vägen ut. I ett gammalt hus som renoverats och blivit modernt - centralvärme, tätning, isolering, mekanisk ventilation för köksfläkt och WC - sätts mycket av de förutsättningar som krävs för att ett system med storkanaler och öppna spisar ska fungera. Det kan mycket lätt bli så att luften går bakvägen i en öppen spis som inte eldas i, pga att köksfläktar, WC-ventilation och annan termik påverkar. I storkanalssystem drar man då in "grannens rök" till sig. (Det är ofta klurigt att balansera ventilationenen i ett flerfamiljshus ändå, även utan öppna spisar).

Enkelt uttryckt kan man säga att om det ryker in eller inte och hos vilka, beror på summan av en mängd faktorer som varierar beroende på årstid och byggnadens användning. Det jag kan tänka på utan att vara mer insatt i sakförhållandena är just egna kanaler hela vägen ut och slutna braskaminer, samt möjligen schyssta spjäll på vare öppen spis (även om det är svårt att få ett sådant spjäll 100%-igt tätt. Av mer Åsa-Nisse karaktär skulle man möjligen kunna tänka sig något typ av värmekälla i varje storkanal som gör att det hela tiden är termiskt drag i pipan så att rök inte kan gå bakvägen. Men jag vet inte om det finns någon sådan praktisk och tillåten lösning.
 
Hej
tack för snabb respons.

Jo det är ett bostadsrättsförening. och alla har en öppenspis, en så kallad gammal murad öppen härd, så man lär ha ett galler runt för att det inte ska "sprätta".

Huvud principen är som du säger, fast i två delar..

Man kan dela huset i mitten (tolv på vadera sida, 24 totalt), så har alla lägenheter en egen pipa till vinden där den går ihop i en större "låda", tolv pipor går in i vadera låda så två lådor. sedan går dessa två lådor ihop igen lite längre upp. för att slutligen ut genom en gemensam skorsten. Vi har satt in en fläkt i skorstenen, men den verkar vara under dimensionerad. Det är bara ena sidan som har/haft problem, se bild.

........| | <-skorsten
.....====
.....Fläkt
....===== <- En gemensam låda
.....//.....\\
....//...... \\
===...... === <-- Två separata lådor
///.\ ,,,,,,,,///.\ ----------------------------------------------------- < -Vinds lagret
||| | ,,,,,,,,,|||..|
|||..| ,,,,,,,,|||..|
12 st,,,,,,, 12st (bara vänster sida om trapphuset har vissa problem) sex våningar, fyra lyor på varje våning.

Vet du vart man kan läsa om regler ? ifall man kan besluta om att bara halva huset kan sättas i eldförbud ?

mvh Mathias
 
Redigerat:
Boverket har dels övergripande information dels detaljinfor riktad till proffs. Jag är inte säker men jag tror att eldningsförbud utfärdas "per anläggning", i ert fall räknas nog hela byggnaden som en anläggning eftersom den mynnar ut i er skorsten. Men nu tänker jag på det eldningsförbud som sotningsmyndigheten utfärdar. Om du tänker dig ett intern beslut i föreningen av konfortskäl, gäller väl stadgan?

En eldningsanläggning kan nog vara godänd av sotningsmyndigheten även om det ryker in i någon spis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.