Jag håller på och ska installera ett kök i mitt gamla hus. Blir nog att köpa ett IKEA kök. Det passar ju kanske inte in så där jätte bra i känsla, så jag tänkte måla dem för hand. Sådär så det får en liten handmålad känsla, så det inte ser så fabriksgjort ut.

Jag hade en tanke att jag skulle måla luckor och stommar i en linoljefärg, men det tyckte inte hon på färgaffären. Hon menade på att linoljan skulle slitas för fort eftersom det va just på köksluckorna, och att man istället måste ha en lackfärg. Hon visade en bräda målad med en väldigt matt lackfärg (vattenbaserad), och jag tyckte om hur den va, så det kommer nog funka med den färgen, men är ändå sugen på linoljefärg. Har hon rätt i att det är dumt att måla med linoljefärg där?

Jag köpte en liten burk vit färg och ska provmåla en snutt med, så får vi se.
 
Linoljefärg är snyggt och klassiskt. Färgen fäster bra på trä, när det ska målas om behöver du inte skrapa utan bara måla igen, den ger ett tunt lager färg som gör att profiler i träet framhävs. Några av dessa positiva aspekter gäller kanske mest på gammalt trä där profileringen i träet kan vara viktigt att framhäva t ex. Jag vet inte vad det är för struktur på IKEA-kökets luckor, men där kan ju färghandlarn ha en poäng. Med nyare köksluckor kanske inte linoljefärgen kommer till sin rätt lika bra och köksluckor slits ju faktiskt ganska mycket. Jag skulle dock kunna invända mot färghandlarns argument med att linoljefärgens patina är snygg till skillnad från modernare plastfärger som ser förjäkliga ut när de slits. En vattenbaserad färg hamnar väl någonstans mittemellan när det gäller att åldras med värdighet.

Gammalt hus, gammalt kök, gamla luckor = absolut linoljefärg.
Gammalt hus, nytt kök, nya luckor = lite svårare, men jag tror nog ändå på linoljefärgen.

Observera dock att jag bara är en enkel hemmapulare som delar med sig av sina erfarenheter. Jag är varken expert på byggnadsvård eller färg. Lycka till.
 
Du har en bra poäng där Hene. Jag funderar lite i samma banor. Men slits nu färgen bort fort, så visst det blir ett fint slitage med linoljefärgen, men då gäller det ju att luckorna under tåls att visas. Dvs måste vara i trämatrial. Så det kanske är bäst att göra som hon säger då, och måla med en lackfärg, just på själva luckorna isf, men även på stommarna.

Luckorna är oftast i någon form av spånmatrial, antingen med en lack på eller med träfaner. Sen stommar och vissa luckor är även i ngn form av folieinklädda spånmatrial (melamin?).
 
Hade du tänkt måla över den målning som Ikealuckan har? Det blir en helt annan yta när du målar med linoljefärg på rent trä än om det är ett glatt material under. Linoljefärgen färster heller inte på akrylatfärg, så det måste du kolla innan.

Är du lite händig kan du bygga rätt mycket själv med ikeastommar som bas och få det att se väldigt platsbyggt ut. Eller så gör du bara egna luckor. Vi gjorde egna med plywood och sen en ram med planhyvlad furu runt som vi skruvlimmade. Linoljefärg på det, ser kalasfint ut.

Sen ska man tänka på att den färgen behöver lite tid på sig för att riktigt härda ordentligt. Så det går inte att måla ena dagen och nästa nöta med blöta trasor och grejer. Men ge den några veckor så har du en stark yta som tål att slitas på. Och som sagt så blir det bara lite mer charm i ett använt kök. Vill du att det ska se perfekt och nytt ut hela tiden så kör du med sprutlackerat.

I den här posten publicerade jag några bilder på vårt kök som är modernt men ändå anpassat till huset OCH målat med linoljefärg. http://www.byggahus.se/forum/koek/152767-jag-fattar-inte.html#23
 
cederbusch, du har nog gett mig svaret jag ville ha. Det är något som du har gjort som jag vill ha. Har du kört med färdiga stommar, och bara gjort luckorna själv? Jag skulle egentligen vilja göra ett platsbyggt kök, men inser att tiden inte räcker till. Tanken är att vi ska flytta ut i slutet på mars, och det är mycket annat som ska göras också. Men med egna luckor som du säger blir nog bra, och antar att det inte tar allt för lång tid? Hur lång tid tar det att fixa tror du?

Hur har du gjort mellan luckorna, har du gjort luckorna lite mindre än orginalluckorna, och satt plywood lister osv mellan och runt luckorna? Berätta gärna mer hur du gjort.
 
Så gärna så...

Det är som sagt vanliga köksstommar från Ikea. Till "ramverket" köpte vi planhyvlad furu, 45x21 mm. I nedre kant är det 95x21 mm. Se till att köpa material utan kvistar så slipper du kvistlacka. Ramen monterade vi genom att borra hål genom alltsammans in i skåpstommen och limskriva med spånskruv. På stommarna lade vi en 45x21 för att höjda bänken en smula så att ramen kan gå i överkant också. Spackla med snickerispackel, slipa och måla 3 ggr. Till vänster om ugnen, där det är 4 lådor, fanns ingen stomme som passade, så vi fick såga isär en stomme och sätta ihop igen fast lite smalare. Lådorna, som frugan byggde, är också fullutdrags med dämpning. Köpte de grejerna på Clas Ohlson. Övriga lådor är från Ikea.

Till ramen mellan lådorna använde vi också 45x21 men liggandes om du förstår. De 24 mm som hamnar innanför stommarna borrade och skruvlimmade vi genom skåpet. Man får alltså gör ordning "mellanpinnarna" innan man monterar fast stommarna i väggen/golvet. Det gäller att mäta noga så de bli i våg. Resten monteras efter att skåpen är på plats.

Kylskåpsstommen klädde vi med 4 mm furuplywood på båda sidor, helt enkelt genom att limma på skivan, trycka dit den och sen dra fast med ganska många små skruv. Spackla och slipa ett antal gånger sen så synd det inte alls.

Eftersom standardfronter ligger utanpå stommarna fick vi alltså göra egna för att få dem att ligga innanför. Vi gjorde även kylskåpsdörren och den till diskmaskinen på samma sätt. 12 mm furuplywood med den fina sidan utåt såklart. På denna monterade vi 69x8 mm planhyvlad furu genom att limma och skruva bakifrån genom plywooden. Korta skruvar alltså! De övre lådorna, som inte har en ram, består av två 10 mm plywood som vi skruvlimmade ihop bakifrån. Fronterna har inte den bästa finischen på insidan, men det ser man ju inte. Till sist så har vi gjort utanpåliggande socklar av 95x15 mm planhyvlad furu och kvartsstav som vi fäst med dyckert ovanpå. Det finns färdiga socklar så har det utseendet att beställa från sågeri, men då blir det andra pengar. Å andra sidan är planhyvlat inte särskilt billigt det heller.

Det vi upptäckte efter att ha börjat montera fronterna är att Ikeas lådsystem sticker ut en smula från stommen. Fronterna kunde ha varit 1 mm smalare, men det är inget vi stör oss på. Kylskåpsdörren var också rätt knepig att få på plats eftersom vi gjort dörren så bred som stommen plus 8 mm (för täcksidorna). Det gjorde att den kärvade i kanten när man öppnade. Fick fräsa bort en del av stommen. Det syns som tur är bara när man öppnar kylskåpsdörren, men vem bryr sig om det?!

Om du ritar upp hur du vill ha lådorna med mått så sågar de till dessa åt dig på några minuter på ett byggvaruhus. Tänk på att få fiberriktningen åt samma håll på alla luckor, lätt att missa om man inte är vaksam. Att sen såga till det planhyvlade och montera gör du på några timmar beroende på hur många lådor du ska ha. Sen är det lite bökigt att mäta ut vart du ska montera hållaren som hör till själva lådan. Målandet och planerandet är det som tar klart längst tid.

Vi har lagt ner rätt mkt tid på köket, det ska jag inte sticka under stolen med. Men då inget komplett nya ytskickt, eldragning med några nya uttag, flytta dörren till skafferiet, nytt ytskickt i skafferi och städskrubb. Skrapa och måla allt till serveringsskåpet och samtliga foder i köket som har gammal stil. Nytt avlopp och vatten. Ta fram murstocken och flytta hålet. Samtidigt som vi hela tiden använt köket som kök. Det tog hela hösten och i princip varje helg, två personer, hela dagarna. Men nu är det klart! Precis till jul enligt planen.
 
Tack för bra svar. Onekligen ett bra resultat, men mycket jobb och pill. Kanske att man gör en mellanväg, och bara gör vanliga luckor som originalet är. Hur mycket har ditt kök kostat tror du, om du räknar bort vitvaror osv. Utan bara själva köket, stommar, lådor, trämatrialet, färg osv?

Hur gjorde du med benen, köpte du de ställbara faktum benen i svart plast, eller har du gjort dem på något annat sätt?
 
Jättesvårt att säga vad det kostat, har en låda proppfull med kvitton för alla inköp sedan mars. Jag kan skicka den om du har lust att sortera lite. Skämt åsido så kostade stommar, lådor, dämpare, ben och lite annat 8000 kr. Bänkskivorna ca 3000 kr. Plywood kanske 1500 kr inkl tillsågningen. Det planhyvlade är svårt att räkna på, men säg 2000 kr så är det med marginal iaf. Beslagen kostade ca 1100 kr. Färgen är också svårt att räkna på eftersom vi även målat massa annat, men jag skulle tippa på att det gick åt dryga litern färg till stommar och luckor. Så runt 350 kr då. Sen ska man inte glömma skruv, lim, gångjärn till luckan ovan kylen, spackel, sandpapper mm mm mm. Så allt som allt kanske 18 000 kr.

Och det var den lilla kostnaden i köket. Även om vi köpte högst ordinär kyl och diskmaskin samt häll/fläkt/ugn inom normalprisspannet så drar ju allt iväg. Armaturerna var ganska dyra, men det var för att vi ville ha rostfritt och lite rejälare grejer. Diskhon från Ifö kostade iofs inte särskilt mkt, men den är jag supernöjd med. Den lilla diskhon fick jag beställa från en båtfirma, hittade inga till kök som var så små. Elementet lämnade vi in på blästring och sprutmålning, det blir klart bäst så.

Hur som helst så är jag väldigt nöjd med att vi lyckades "greja biffen" och till det priset. Ett beställt kök hade lämnat ett betydligt större hål i plånkan. Nu kna vi ge oss på badrummet utan att behöva samla på hög ett tag först. Ska värdera om huset till våren, ska bli intressant att se om det vi gjort hittills gett ngt värdeökning.

Och ja, vi körde med de vanliga svarta plastbenen i framkant och ställde skåpen i bakkant på en regel. På spissidan blev det lite special efterrsom vi ville ha ganska mkt mer djup där, så skåpen står nästa 15 cm utanför murstocken och rutn 25-30 cm utanför väggen till höger om murstocken.
 
tack för bra svar. Det känns som man kan komma undan ganska billigt. Vitvaror osv, kommer jag över väldigt billigt, så den biten oroar jag mig inte så mycket för. Men verkar som det blir rimliga priser för ett så fint kök.
 
Vi köpte ikeakök till bagarstugan och ångrar oss. Vi gör nog om det om några år. Vi penselmålade med linoljefärg på luckorna för att få precis den effekten du beskriver och det blev mycket bättre, men det slits på diskskåpet runt handtag/knopp. Vi tog den pärlspåntprofilerade luckan, men det är ju fräst mdf så materialet är ju stendött. Vi beställde skåp helt i trä till det stora huset och dom skall nu målas med linoljefärg. :)
 
Skulle inte med facit i hand rekommendera linoljefärg på köksluckor. Vi har målat massiva björkluckor med pärlgrå linoljefärg från Kulturhantverkarna. Visst det blev fint men färgen håller absolut inte. Har målat 4 tunna lager och färgen började nötas bort redan efter några månader - ett halvår på de 2-4 skåp som används mest. Övriga är jättefina. Men hur kul är det att göra om jobbet på 4 skåp nästa sommar igen ...:@
 
har fått tipset från svärmor att man ska måla med beckers halvblanka(40) lackfärg på luckorna. Hon gjorde det 2006, och är i stort sett onött. Påbättra på vissa ställen då där hundat har kraffsat, men annars superfint. I mina ögon är det precis lagom blankt, eller oblankt rättare sagt. Precis så vill jag ha det, så kommer bli det. Nordsjö hade hon provat innan men va helkasst. Så ska köpa beckers.
 
cederbusch, jag funderar starkt på att göra mina köksluckor på samma sätt som du gjort. Det verkar enkelt och går fort. Dock ska jag inte göra så de ser platsbyggt ut som du gjort, för det hinner jag inte, utan får nöja mig med att gör luckor efter samma mått som IKEA har på sina.

Det jag dock inte förstår, hur ser det ut på kanterna av luckor och lådor? Sågad plywood är ju inte helt slät precis, eller? Har du lyckats spackla igen det på ett snyggt sätt? Hur har du gjort? Du skulle inte kunna lägga upp en bild på hur det ser ut, dvs en närbild?
 
en stor fördel med att "fälla in" luckorna är just att kanterna inte syns. Men är man noga så går det bra, dessutom fyller färgen ut relativt bra. Jobbar du med modernare färger kommer de säkert att trolla bort många skavanker. Här kommer bilder på några lådor samt kylskåpsdörren, som faktiskt är helt synlig.
 
  • PICT9425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9427.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9430.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT9431.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ändå helt ok ut. Tänkte mig att det skulle bli skitfula kanter. Men moderna lackfärger, täcker de skavanker och håligheter bättre än linoljefärg? Jag tänkte gersåga mina luckor tror jag, då blir det mindre skarvar av det också.

Har en liten fundering på att, eftersom jag tror jag kommer måla med en lackfärg, köpa deras billigaste luckor, Härlig, sätta på bräder på dem och på så vis få snygga luckor väldigt billigt. Det yttre materialet de är gjorda i är samma som stommarna. Tror ni det bli bra att måla på dem, och få det snyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.