Jag vet inte ens om det jag söker finns men man kan ju alltid fråga.

Jag har en gillestuga där knappen för att tända taklampan sitter intill trappan. Däremot finns ingen knapp i anslutning till en dörr där man oftast kommer in igenom. Väggen är av betong och det är ganska långa avstånd mellan dörr och trappa så jag ser inte fram emot att dra en massa kabel tvärs genom rummet osv.

Därför undrar jag om det finns nån slags trådlös master/slave-lösning där jag kan ersätta den befintliga strömbrytaren med en strömbrytare även innehållande en radiomottagare och att jag sen kan skruva upp en slav-knapp vid dörren som går på batteri och som sänder en signal till master-knappen när man trycker på den?

Jag vill alltså fortfarande ha möjlighet att använda ursprungsknappen också.

Jag är inte intresserad av fjärrkontrollslösningar eller fjärrstyrda vägguttag osv utan jag vill att det ska se ut som om det sitter en vanlig strömbrytare på väggen vid dörren och när jag trycker på den ska taklampan tändas och släckas.

Naturligtvis ska strömbrytarna fungera som en trappkontakt men jag utgår ifrån att om en sån här produkt finns så är det så den funkar.

Visst borde den finnas?
Var kan jag hitta den eller en återförsäljare av den?

MvH
/Totta
 
Mertens eller Gira Radiobuss lösningar kan hantera den typen av lösningar.
 
Ingen mer som har nåt tips? Tycker att det verkar så komplext med Gira när mitt problem väl borde vara ganska enkelt att lösa eller?

Kanske är jag bara snurrig men om nån kan peka ut några produkter istället för företag vars utbud jag inte vet nåt om så skulle det vara mig till stor hjälp.
 
Hej,

Byt bara ut insatsen i strömbrytare mot en Gira Radiobuss strömbrytare.

Köp en knapp till som Du kan klistra under sängen om Du vill. ;-)

Alternativt

Köp också till en fjärrkontroll, så får Du även fjärrstyrning till det.
 
Moeller har en ny produkt som helt klart är intressant!
Kolla på http://www.xcomfort.se/

Inte så vansiningt dyr heller tydligen, ca 1700 exkl moms för tryckknapp + aktor
 
Använder Nexa-brytarna i köket där jag hade ett liknande problem. Kostade ca 500:- för brytare och relä.
Fungerar utmärkt. Finns på Jula och lite billigare hos Kjell&Co.

(dock lite sur över att jag inte köpte X10 eftersom jag har köpt lite X10 prylar sen...)
 
Har just köpt mig ett nexa-kit med infälld brytare och fjärrkontroll.

Dock verkar mina knappa kunskaper i elektronik sätta käppar i hjulet.

i mitt hål i väggen finns en brun och en svart kabel, som jag kopplade in i respektive uttag.
___________
|| || || ||
1 2 3 4
in out out in

1=Brun
2=Svart
3=Blå
4=Blå

dock så händer ingenting när jag trycker på fjärrkontrollen.
Jag har en extra infällnadsbrytare, så jag har uteslutigt fabrikationsfel... med största sannolikhet.

Vad kan vara fel.. vad för sorts kablar är de blå?

måste det jordas?

Tack på förhand!

 
Blå är nolla i detta sammanhang och ska INTE JORDAS. Den behövs här (till skillnad från en vanlig strömbrytare) för att det ska fungera. Ofta är ju inte nollan framdragen till en vanlig strömbrytare utan där finns fas (troligen brun här) och tändtråd (svart) om man ska följa siffrorna. I stället går nollan till lampan via en kopplingsdosa och inte via strömbrytaren. Om du inte har nollan tillgänglig i dosan måste du nog be en elektriker dra fram en.

Obs att man aldrig riktigt kan lita på färgerna eftersom de har ändrat betydelse över tiden. I mitt hus är svart i regel fas och brun tändtråd. Det viktiga är alltså att veta vilken tråd som är fas och vilken som är tändtråd, dvs går till lampan.
 
Moeller har en ny produkt som helt klart är intressant!
Kolla på [länk]

Inte så vansiningt dyr heller tydligen, ca 1700 exkl moms för tryckknapp + aktor
Om jag skulle ha en enkel lösning för en trappa tycker jag att 1700 låter väldigt dyrt.

Waveman är ett svenskt märke som säljer trådlösa strömbrytare, dörrklockor, mm.
Titta in på deras hemsida.

De har en infälld brytare med elektroniken för styrning av lampan. Denna sätter du där du har din befintliga strömbrytare. (Observera att du behöver nollan framdragen också för att den skall fungera. Ta hjälp av elektriker)

Sedan har de en fjärrkontroll som ser ut som en brytare men fästs utanpå väggen. Av någon anledning har de inte samma design.  :( Men sitter de en bit ifrån varandra så störs man inte av det.

Kolla på Clas Ohlson de säljer deras sortiment.

Har själv haft dessa installerade i flera år och det har fungerat utmärkt.
En av brytarna med dimmer hade dock något fel så den stod och flimmrade då och då, men efter byte hos CO så funkade det utmärkt.

Totalkostnad blir 367 kr för både sändaren och mottagaren.

 
Jag uppar tråden lite med ytterligare frågor.

IKEA:s KOPPLA har uttgått ur IKEA:s sortiment.

Är det någon som vet om det finns något trådlöst system som har lite mer avancerade fjärrkontroller än tex. nexa ?
Vill hitta en likadan fjärr som IKEA hade i sitt KOPPLA paket fast med mottagardelarna liggandes infällda i dosorna i väggen.
Som dessa:
http://www.nexa.se/InfalldmottagareforfastinstallationAvPa.htm

Fast då som sagt med en mer avancerad fjärr.

På IKEA:s fjärr till KOPPLA paketet fanns det 10 olika GRUPPER med 10 KANALER i varje GRUPP, till detta kunde man sedan programmera hur många mottagare som helst i en KANAL.
Den hade inbyggt klocka och den var även programmerbar som ett tidur.
Man kunde tex programmera fjärren att slå på KANAL 1,2,3 kl. 07.00 till till en viss procent, tex. 50% och KANAL 4,5 kl. 8.00 till 100% för att sedan slå av alla KANALER kl. 10.00.
Den hade även RANDOM funktion.

Mvh / skaanlj
 
Verkar som om du vill ha ett X10 system.

Där finns det mesta, multifjärrar, PC-styrning och t.om en "klockradio" som styr lite belysning och annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.