Någon som har erfarenhet av att kasta ut elspisen och sätta in vedspis istället, och sen bara köra med den? Fördelar och nackdelar? Finns ju en del nya riktigt snygga vedspisar, men det blir ju en del mer jobb och annorlunda matlagningsteknik - vad säger ni som testat?
 
Nja, jag tycker att det blir allra bäst om man ha möjlighet att ha en öppen brasa i köket och laga mat i koppar- eller gjutjärnskittel.;-)
 
  • kittel-1.jpg
Redigerat:
Vedspis har sina fördelar men att helt slänga ut den elektriska (eller gasdrivna) spisen och tvingas elda mitt i sommarn när det redan är tretti grader ute och trettiåtta i köket ser jag inte som ett alternativ.
 
Håller med. Känns som det blir onödigt varmt på sommaren.
 
Back to the stoneage? Att söka sig tillbaka till olika ursprung i alla ära, men är detta verkligen ett område du vill gå hela vägen på? Sätt in vedspis, laga mat och värm dig vid på vintern. Men behåll eller se till att du har tillgång till en elektrisk spis också. Förutom värmen, som i sig är själ nog, så tänker jag på det praktiska.

Du är vrålhungrig och måste slänga ihop ngt. Ska bara elda spisen varm först... Att bara ha vedspis och samtidigt barn hemma finns inte i min värld. Och till sist, vem vill köpa ett hus anpassat till stenåldern? Även om du vill bo där för evigt så kanske det inte blir så.
 
Hehe, att döma av kommentarerna är det inte många som upplevt hur tillgången på el är ute på landet... Har haft 15-20 strömavbrott sen november så det var väl ett utslag av viss frustration bara. Men ok, argumentet med sommar och hetta köper jag rakt av. Dum ide, glöm det.
 
ricebridge skrev:
Hehe, att döma av kommentarerna är det inte många som upplevt hur tillgången på el är ute på landet... Har haft 15-20 strömavbrott sen november så det var väl ett utslag av viss frustration bara. Men ok, argumentet med sommar och hetta köper jag rakt av. Dum ide, glöm det.
Nu blev det intressant. Självklart så ska du se till att en eventuell kamin har kok möjligheter eller att du har ett camping gasolkök hemma. Men att försämra vardagen för att kunna klara elavbrotten är att gå lite för långt.
 
Nu klarnar bilden. Ska du ändå bygga om köket "votar" jag för en köksspis, helt klart. Men OCKSÅ en elspis. Men hade du inte tänkt bygga om ändå, så är det glasklart det du behöver är ett elverk som kan gå på bensin. Det kanske du ska ha ändå.
 
Man kan ju tänka sig både och men där huvudspisen är en vedspis av modernt snitt och komplementspisen är en mindre elektrisk sak. Kanske bara en häll motsvarande två plattor + en inbyggnadsugn?

Jag har också för mig att det finns spisar som kombinerar el och gasol, även om det är specialsortiment. Kanske kan vara något?
 
Varför inte ett begagnat elverk och en manuell omkopplare? Bor man i hus och ofta har så långvariga strömavbrott att man har svårt att få mat på bordet skulle jag överväga det istället, om man inte ska ha vedspisen för mys, där har elverket svårt att konkurera! :) Har man elverk kan man ju dessutom köra hydroforpumpar och cirkulationspumpar så man får vatten i kranen och värme i huset.
 
ricebridge skrev:
Hehe, att döma av kommentarerna är det inte många som upplevt hur tillgången på el är ute på landet... Har haft 15-20 strömavbrott sen november så det var väl ett utslag av viss frustration bara. Men ok, argumentet med sommar och hetta köper jag rakt av. Dum ide, glöm det.
Jag är uppvuxen på landet och har god erfarenhet av strömavbrott, på sommaren pga åska, på hösten pga storm, på vintern pga snöoväder och på våren pga att man måste fixta till de provisoriska hoplappningar man gjort resten av året...sätt in både och.;)
 
Vedspisen är det bästa vi har i vårt hus enligt min mening. Men som sagt tidigare, på sommaren är det bra med elspisen. På vinter lagar vi i princip alla mat på vedspisen då det är eld i den hela dagen när vi är hemma...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.