Många moralister här... Innan jag studerade hade jag haft ett antal svartjobb. Som akademiker har jag nu inte den möjligheten. Att några aldrig någonsin jobbat svart beror nog i de flesta fall på att de inte haft möjligheten.

Att något är olagligt är i sig ingen orsak att anmäla förbrytaren. Alla känner vi någon som inte betalar TV-licensen, går mot röd gubbe eller svartjobbar. Skulle du leka Stasi och anmäla alla som bryter mot lagen får du, med rätta, nog inga vänner kvar.

Skattesystemet i Sverige är inproduktivt. Det spelar egentligen inte någon roll hur mycket skattesatsen höjs, statsapparaten mätter helt enkelt munnen efter matsäcken, (fast det är ett jäkla gnäll om den skulle minska). Jag tror att många tjänster över huvudtaget inte skulle kunna utföras om möjligheten att betala dessa svart inte fanns. Jag tror att staten skulle få in mer skatter om skatterna ansågs rimliga och var lätta att förstå. Med den ökade globaliseringen kommer vi att tvingas att harmonisera våra skatter mot betydligt mer rimliga nivåer om vi inte vill bygga en egen liten Berlinmur. Enjoy the ride. ;)

mvh
David
 
pappskallen skrev:
en annan poäng som du har pocke är det där med att värdera fritiden. Jobbet ska ju trots allt göras oxå, pistolerna rullar ju liksom inte in av sig själva.......
Det tänker sällan folk på
Precis! Jag ryser av bara tanken när man efter en arbetsdag ska ställa sig på kvällen och fortsätt köra och sen stupa i säng. Det är inte värt pengar (om det inte är j..vligt bra betalt förstås ;) )
 
pappskallen skrev:
jag skiter fullständigt om folk skatteplanerar, plankar in på grönan eller lämnar felaktiga uppgifter till f-kassan för att få bidrag.......så länge ingen människa (eller djur heller för den delen) kommer till skada, då får folk sköta sig själva med dom risker det nu kan innebära.
Men om du har 2 grannar som är sjukskrivna men jobbar svart o kommunen har inte råd att anställa ett äldrevårdbiträde eller dagis personal till din mamma el, barn just för att dessa går hemma med betalning som skulle gått till just dagis/vårdpersonal, skadar det ingen då.... ???
Det är svårt att rättfärdiga vissa saker :-/ , för min del vill jag nog lägga min skatt på gamla, barn o sådana som verkligen är sjuka, istället för o hålla käft o låta simulanterna jobba svart o samtidigt få bidrag... där går gränsen, sedan får det bli så mycket ovän som det blir.
Men det e ju min åsikt ;)
 
DragonLady skrev:
Men om du har 2 grannar som är sjukskrivna men jobbar svart o kommunen har inte råd att anställa ett äldrevårdbiträde eller dagis personal till din mamma el, barn just för att dessa går hemma med betalning som skulle gått till just dagis/vårdpersonal, skadar det ingen då....  ???
Det är svårt att rättfärdiga vissa saker  :-/ , för min del vill jag nog lägga min skatt på gamla, barn o sådana som verkligen är sjuka, istället för o hålla käft o låta simulanterna jobba svart o samtidigt få bidrag... där går gränsen, sedan får det bli så mycket ovän som det blir.
Men det e ju min åsikt  ;)
Anade att detta typ av svar skulle komma, men visst i förlängningen kan man väl kanske påstå att det skadar någon, men i mitt fall menar jag rent fysiskt dvs. när någon slår sin partner/barn/husdjur och dyl. situationer

Jag rättfärdigar det definitivt inte, men var går gränsen?? den måste man dra någonstans och den drar man nog gärna i nästa steg mot vad man själv är kapabel att "fuska" för att gynna sig själv :-/

En annan fundering: många ondgör sig över att skattepengar undanhålls, dvs. att det blir mindre pengar till staten/landet/folket, men samma effekt får man ju när man tex.köper sittt byggmaterial/vitvaror etc. utomlands !? då flyttar man ju dessutom ALLT kapital utomlands (när man köper en tjänst svart i sverige så omsätts ju oftast kapitalet här igen!!)
är det då bättre moraliskt sett bara för att det råkar vara lagligt?? :surprised:
 
Räknar ni in att byta arbete som svartjobb???

T ex bilreparatören står i garaget och fixar golvläggarens bil när golvläggaren fixar sovrumsgolvet???

Jag minns att min pappa pratade om att på 40-talet när han byggde vårt egnahem togs det för givet (av myndigheterna) att alla i området hjälpte varandra!
 
pappskallen skrev:
Jag rättfärdigar det definitivt inte, men var går gränsen?? den måste man dra någonstans och den drar man nog gärna i nästa steg mot vad man själv är kapabel att "fuska" för att gynna sig själv :-/


Om nån jobbar svart eller inte är upp till personen själv, även om jag personligen tycker det e suspekt.
Det jag menade var att sjukskriva sig o få bidrag för o kunna jobba svart... det finns till o med folk som är förtidspensionerade/ arbetslösa som jobbar svart, då tycker jag att jag är i min fulla rätt o bli förbannad o säga min mening till denna personen... jag menar varför ska han/hon få del av vanligt ´hederligt´ hårt arbetande folks skatt i bidrag när han/hon ändå jobbar svart.... ??? ???
Men jag e ganska säker på att jag inte e ensam i denna åsikt eller ? hoppas jag ialla fall
 
Hej
Att jobba lite svart är nog inte så farligt för någon, men när de stämplar eller går sjukskrivna då räknas det som bedrägeri.
När man får hjälp av vänner och bekanta att bygga hus mura skorsten, renovera kök etc, är igentligen skattepliktig, men var går gränsen????? jag vet inte.
Om man vill ha en hantverkare svart eller laga sin bil svart det får nog varje person avgöra, däremot när man kalkylerar sina lån och sitt leverne med svartarbete, det tror jag ingen på detta forum gillar ;)
Mvh
 
Betalar hellre en bra snichare vad han är värd så att han kan leva på din lön... ;)
 
På tal om svartjobb och vit utländsk arbetskraft; hur vet man att den utländska arbetskraften är "vit"?

Ska den utländska arbetskraften ha något slags arbetsintyg att visa upp???
 
Anna_Panna skrev:
Ska den utländska arbetskraften ha något slags arbetsintyg att visa upp???
F-skattsedel räcker. ;)
 
Nej immobil
Kolla med skattemyndigheten
Några av mina kunder har givit mig orgnr men inte betalat moms på flera år , det går att kolla genom www.rsv.se
De tror att de kan behålla momsen själva, grädde på moset ;D
 
Ska den utländska arbetskraften alltså ha en svensk F-skattsedel? (Eller finns det kanske någon slags EU-skattsedel som är giltig över hela EU? )

Företaget är alltså inte svenskt utan i det här exemplet polskt.
 
Hej
Den firma som gör jobbet skall ha Svensk F-skatt sedel
eller vara anställd av ett företag som har skuldfrihets intyg från hemlandet, eller kolla på hans orgnr om han betalar skatt och VAT i sitt hemland genom nätet
En f-skatt sedel säger inte mycket det är bara att ringa skattemyndigheten och att kolla, tar max 1 minut
Annars blir det Gnosjödollar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.