Y
Skrev fel i rubriken; *Nikotin*

Tog ut mitt gamla kök. Tänkte återanvända till nya tvättstugan.

Vill spärrmåla så det inte finns en risk att det luktar rök. Allt är gult trots flera gånger med målartvätt så kletet är iaf borta.

Sen vit färg.

Men hur gör jag, jag kan inget om att måla. Blir detta dyrare än bara åka till ikea och köpa några nya stommar?

Vilka färger, vilka penslar, vilket arbetsmoment?
 
Ibland kan om-måling faktiskt vara dyrare än att köpa nytt, å andra sidan tycker jag att det kan vara värt att behålla dina skåps-luckor om de är i ett gott skick och fin kvalité. Är stommarna helt gula eller är det bara fläckar? Det finns två olika möjligheter, antingen kan du spärrmåla över den gula färgen om du nu har tvättat och mattat ner ytan, eller så kan man faktiskt kvistlacka eller "Shelllacka" över fläckarna för uppbindning utav nikotin/fuktfläckar.

Över spärrmålningen (Snickeri-spärr) kan du använda en vattenburen lackfärg eller snickerifärg. Vilket som fungerar bäst. En god rekommendation är att inte falla för priset på denna, satsa på en kvalitétsfärg, så slipper du ränder och "knottror" på det färdiga resultatet. Till detta har du en helsyntetisk pensel som är mjuk och finskuren för slätast resultat, eller om du föredrar att rolla, en filtroller och en skumgummiroller för att släta ut med.
 
Det blir garanterat dyrare att målad dessa, färg är inte billigt och tid måste man ochså sätta värde på.
 
Y
Tror ni det.

Kollade Ikea
Behöver 4st 60cm skåp vilket då blev 3820kr utan handtag.
Alternativt 3st 80cm skåp vilket då blev 4180kr utan handtag.

Tror ni färg blir så mycket dyrare?
 
Nej absolut inte. Vet du ungefärlig yta på det du ska måla så är det lätt att kolla upp. Du behöver bara en strykning utav spärrgrund och två strykningar utav täckfärgen. Räkna med att en liter täcker ungefär (beroende på hur underlaget suger) 7-10 kvadratmeter per liter EN strykning. En liter snickeri eller lackfärg ligger ungefär på 200 kronor. Men som tidigare inlägg vill jag också poängtera att jobbet för detta kanske eventuellt kommer ta lite tid och speciellt om man då inte målat så mycket, men enligt mitt tycke är det helt vansinnigt att köpa helt nya skåp när man redan har helt fungerade skåp som behöver en liten touch.
 
Y
Stannade till vid ikea, fick köpt 4 nya stommar för 800kr. Fast detta utan luckor, hyllor osv.
-mest för att det var akut att ha stommarna nu när elcentral ska placeras i den ena när de fått upp gipsen.

undra vad som kommer kosta ytterligare 3000kr, inte kan väl 4 luckor kosta såpass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.