Hej !

Är på gång att lägga mina golvvärmeslingor i glespanel, 20 mm.
Skall även gjuta in 12 mm rör för badrum o hall.

Vill provrycka de enskilda rören med tryckluft efterhand jag lägger slingorna.

Vad behöver jag för utrustning för att göra detta?
Förstår att jag behöver ett "stopp" i änden på röret då jag provtrycker.
Men vad behöver jag i "tryckänden" - något som ansluter mot kompressorn, tryckmätare, en "bilpumpsgrej" som man kan pyttsa in ett lagom tryck in i slingan, anslutning mot 12 samt 20 mm rör - något sånt kan jag tänka....men mer exakt ..om någon vet...

Är det någon som kan säga exakt vilka delar jag skall köpa eller om det finns kompletta utrustningar att köpa - så vore det jättebra? :rolleyes:

MVH
 
Det finns en riktigt bra tråd här på forat om att provtrycka golvvärme. Sök upp den via sökfunktionen.

- Tryck med vattentryck, inte luft.

- Gör några enkla kopplingar till en vattenkran, trädgårdsslang, en manometer och därimellan en kulventil.

- fyll röret med vatten, när du har vatten i hela, plugga bortre ändan. Låt trycket gå upp till rimligt vattentryck (ett par 3 bar räcker gott och väl), anteckna trycket, läs av varje halvtimme. Trycket bör efter ett tag stabilisera sig på ett jämt värde, kanske någon halv bar under det du startade med. Slingorna utvidgar sig, särskilt om du inte gjutit in dem.

Lycka till
 
Tack för svaret.
kändes bara lite söligt med vatten. Man ska vell flöda igenom röret något för att få bort luftbubblor, eller?
Kanske inte är så farligt med det kändes så rent o enkelt med tryckluft.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.