Hade ett snack med min röris idag som även skall spika fast golvplåten (från uponor) till värmen.

Han sa att det var ett h&#¤ete att spika fast den, man var tvungen att körna först och sedan spika och att det var i stort sett bara varannan spik man lyckade med.

Kan detta stämma? Det är ju AL och det är ju ganska mjukt (bävar sen när jag skall skruva fast golvet genom golvplåten sen)

Hur skall man lösa det (om det nu är sant eller om han försöker köpa sig tid >:()
 
Någon verkar ha nattmössan på.


Om du inte fäster plåtarna i underlaget kommer båder rör och plåtar flyga till väders pga slangens bångstyrighet. Till slut blir det ett enda trassel som ser kul ut men som inte är så kul.

Med en vanlig häftpistol sätter man blixtsnabbt några klammer i varje plåt och då sitter dom fast tills du lägger gips eller golv ovanpå.

Gillar inte röris häftpickan så kan han ju använda skruvddragaren och ett par skruv också.....

Plåtarna ska bara fästas på ena sidan så att plåtarna fortfarande kan röra sig när det blir lite varmt...
 
Det var väl ungefär det jag trodde...

Vilken dimension på klamer skall man ha, funderar på att köpa en billig klammerpicka så att han inte kan gå och dra benen efter sig en hel dag ;D ;D ;D
 
Du jag vet faktiskt inte riktigt - jag har kört med det som råkar sitta i häftpickan. 10mm kanske?
 
Angående att plåtarna bara skall fästas på ena sidan kan väl inte stämma, hur blir det då när man skruvar fast golvet?
 
Om plåtarna skall ner i glespanel är det en enkel sak att dra ner en gipsskruv i varje ända längs mitten. Det håller plåtar och slang på plats. Skruvat/spikat plankgolv fixerar allt i slutändan.
 
d-sajn skrev:
Angående att plåtarna bara skall fästas på ena sidan kan väl inte stämma, hur blir det då när man skruvar fast golvet?
Då blir det mer skruv än vad Wirsbo rekommenderar.

Men det funkar bra då också.... :)
 
De ska bara fästas i en sida av den enkla anledningen att plåten måst kunna röra sig när du trycker ner slangen. När slangen är på plats kan du skruva,spika eller klammra hur mycket du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.