Gjorde en tråkig upptäckt på mitt projekt som jag hållt på med ett bra tag nu. Hade tagit in bordet från garaget då jag visste att jag inte hade tid att jobba med det på ett tag. Tänkte att det kunde aklimatiserar sig lite innan jag skulle gå på det sista. Och nu ser det ut så här
31949307.jpg
Frågan är varför det har slagit sig?. Materialet är Alm som har legat på tork riktigt länge. Är det fuktigare i mitt garage än vad det är i huset eller vad kan det bero på. Slår sig trä när det kommer in i en fuktigare miljö eller är det bara tvärtom? Det mesta har slagit sig utanför ramen som ligger
"runt" skivan.
31949309.jpg
Detsamma gäller för långsidan. Mesta ligger på kanterna utanför ramen!
 
Troligen fuktigare i ditt garage än inne. Jag har just nu 54% i garaget och 32% inne. Torr luft gör att träet drar ihop sig medans fuktig expanderar.
 
Bricco skrev:
Troligen fuktigare i ditt garage än inne. Jag har just nu 54% i garaget och 32% inne. Torr luft gör att träet drar ihop sig medans fuktig expanderar.
Jag har 36 i garanget och 20 inne. Men det är också skillnad på "acklimatisera sig" "ligga på tork" och "möbeltorrt" Om du låter träet ligga på tork i en miljö med relativt hög luftfuktighet (ouppvärmt garage på hösten) så är det inte mycket torkning som görs...

Men inne i vämen med 20% luftfuktighet, då torkas det rejält.

--- Mats ----
 
Det finns 2 möjligheter, endera sitter ramen under för hårt (runda skruvhål) mot skivan, skivan krymper och ramen håller mot.

Den andra är att skivan torkar fortare på ovansidan, ta loss den och låt den ligga med undersidan upp.

När det är rakt skynda dig att ytbehandla.

Protte
 
Inget är löst utan allt är limmat, så jag kan inte dela på något.

Om man låter materialet ligga och torka inne i typ det rummet möbeln är tänkt att stå, säg det är 20% luftfuktighet där. Vad händer när man sen ska snickra på det och tar ut materialet i garaget där det är 50%. Tar träet emot sig mer fukt igen eller?
 
Ezcobar skrev:
Inget är löst utan allt är limmat, så jag kan inte dela på något.

Om man låter materialet ligga och torka inne i typ det rummet möbeln är tänkt att stå, säg det är 20% luftfuktighet där. Vad händer när man sen ska snickra på det och tar ut materialet i garaget där det är 50%. Tar träet emot sig mer fukt igen eller?
Ja, men hur mycket beror sig på i viket varv du är på. Trät följer en torkningskurva, och en återfuktningskurva. När trät har torkat och återfuktats många gånger, när trät är dött, så är det fortfarande en kurva, men tork och återfuktningskurva är nästan indentiska.

Det prototypen är inne på, är att när man bygger med riktigt trä skall man inte fästa hela skivan i ramarna undertill (den komemr att röra sig med årstidernas fuktighetskurvor). Istället fästa den så den fortfarande kan röra sig (limma bara i en ända, eller om du skuvar, ha avlånga eller åtminstone stora skruvhål i ena sidan).


--- Mats ---
 
  • humidity-adsorption-desortion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordet ser väldigt snyggt ut. Väldigt behaglig färg tycker jag. Posta gärna lite fler bilder. Vinklarna på benen ser lite luriga ut.
 
Om du oljar det på ovansidan så borde det gå tillbaka. Trädet sväller ju pga oljan. Men om det är en permanent lösning kan jag inte svara på. Men jag har märkt att om man bara oljar ena sida på limmträdskiver så böjer de sig som fasen.

/H
 
Jag får se detta som ett expriment som gick snett, och ta lärdom av det ist för att gräva ner sig. Jag ska låta det stå i garaget en tid nu så får vi se hur det ser ut sen.

För er som är intresserade så kommer häl lite byggbilder på resans gång!

31951680.jpg

31951681.jpg

31951700.jpg

31951685.jpg

31951699.jpg

31951702.jpg
 
Har du limmat ramen mot skivan så är det säkert som amen i kyrkan att det blir krokigt.
Bara att sprätta loss eller så får du ett snyggt bord till garaget.

Man får aldrig spärra bara på ena sidan.
Tänk hur plywood ser ut, alltid udda antal lager så att uppbyggnaden blir symetrisk.

Det är väl inte hopplöst men det var synd på fint virke.

Protte
 
Så man ska alltså göra ramen lös från skivan och använda skruv ist för lim så att det kan röra sig lite där imellan. Jag tvivlar att jag kan få loss det nu så det blir till att ta lärdom och gör om och gör rätt. Virket i sig var inget märkvärdigt, utan det var spillbitar med en hel del stora knastar. Jag har anpassat bordets storlek efter vad jag kunde få från spillbitarna.
 
Prova med största stämjärnet att få loss det, sedan finns överhandsfräs att fräsa ur urflisningen så man kan lägga i en lagning.

Hav förtröstan, även jag har i min ungdom gjort detta felet.

Protte
 
Nästan bättre att såga itu det så att ev sprickor inte drar iväg i materialet. Sen planhyvlar/slipar man bara efteråt.
 
Jag skulle nog använda mig av en japan såg för att dela skivan från underredet.

Sen skulle jag ställa in bordet i huset under vintern så lagom till sommaren skulle jag ta det till verkstaden och hyvla till bords skivan det lilla som försviner gör inget för stabiliteten. Jag hade nog inte borrat ovala hål utan skruvat fast små trä klossar i bordskivan med en läpp på sen fräser man små spår på insidan av ramen med tex en kexmaskinen om man har det. Små möbelvinklar som har ovala hål att fästa på insidan fungerar precis lika bra ser kanske inte lika kul ut men å andra sidan vem ser det.

Öppningen på långsidan av ramen är det kanske tänkt att det skall sitta en låda där?
Förövrigt det var fina hörn jiggar du fixat till dig

Mvh Pär H
 
Du har alldeles rätt pär h, det var tanken att det skulle bli en lite låda där framme. Fronten är delad på 3 från samma bit så det skulle matcha i ådringen på träet.

Ja hörnen var inte helt lätta att lösa när det bara skulle användas lim. Jag och Daniel_N diskuterade lite olika lösningar innan jag kom fram till den slutgiltliga. Min pappa var snäll nog att bocka två kalldragna 10mm plattjärn i 45 grader, sen en massa tvingar på det och problemet var löst!

GOD JUL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.