Ja, vi pratade om detta. Snön klarar bilen, men inte i kombination med den enorma lutningen. Vägen har tydligen inte alltid haft den skarpa lutningen, utan körning av de där lantbruksmaskinerna har sett till att mer och mer skalats av.
Vi får se till att skaffa en 4x4, som egentligen är det vettigaste om man bor på landsbygden, samt packa upp lutningen till våren, så att nästa vinter inte blir några problem.
 
Rebeckaf skrev:
Sannolikt kan ni inte kräva något alls. Servitut skall inte vara tillnackdel för den belastade (tjänande) fastigheten (dvs bonden). Det är nog rätt ovanligt att det i servitut står något om att tjänande fastighet ska sköta underhåll. Och om det gör det så brukar det vara förknippat med en kostnad för härskande fastighet.

Kanske bonden är sjuk? Du kanske borde ringa och kolla om det är något du kan göra för honom istället för att fundera på vad han ska göra för dig.. ;-)
Jag frågade bara vad som gällde vid ägande av mark och servitut, men du kanske missade det :D
 
Eum. Jag är ganska säker på att det är just det jag svarade på.
 
Om du villa veta mer om serviutet du har ring lantmäteriet, eller logga in på www.lm.se och kolla upp din fastighet. Kring vägföreingar och frågor kring vägar på landet rekomenderas www.revriks.se

Men jag jag tror du sitter inne på lösningen, fixa tillfartsvägen så att ni kommer fram vi 15 cm snö,
 
Snacka med honom hur han ser på saken, säg att ni uppsakattar att det plogas, och fråga om han vill göra det.
Men begär inte att han skall göra det gratis, om det nu inte finns skrivet att han är skyldig att hålla vägen ren.
Min far råkade ut för detta för längesen där grannfrun ringde och sa att när jag kommer hem från jobbet SKALL det vara skottat, Imorgon skall vi iväg tidigt och då SKALL det vara skottat osv. Detta var på deras privatalilla vägslinga som ledde upp till deras hus.
Men aldrig att det var tal om att hon skulle betala för sig eller så, det vara bara min fars skyldighet då han ändå hade traktor... Men det är ju inte tvunget att ni skall betala i pengar, kanske att nu kan göra något för honom istället, hjälpa till med något eller så.
 
Ett annat tips som funkar bra när det inte är plogat. Kör så långt du kan, backa tillbaka i samma spår, ta fart, kör i samma spår och du kommer lite längre än innan. Upprepa tills du är uppe... När det stannar, slira inte, blir bara halare då, backa tillbaka på en gång...

Har praktiserat detta många gånger när man inte fått på vinterdäcken i tid och snön kommit och överraskat.
Numera har jag fyrhjulsdrivet och då funkar det bättre.
 
Nu tror jag det inte är något krav från TS sida utan en fråga kring vad som gäller kring servitut, och vissa missförstånd.
Servitut finns högt och lågt och jag har inte hittat någon bra info som klargör för oss fasighetsägare hur det funkar. Men www.lm.se är en bra början.
 
elegantmachine skrev:
Ja, vi pratade om detta. Snön klarar bilen, men inte i kombination med den enorma lutningen. Vägen har tydligen inte alltid haft den skarpa lutningen, utan körning av de där lantbruksmaskinerna har sett till att mer och mer skalats av.
Vi får se till att skaffa en 4x4, som egentligen är det vettigaste om man bor på landsbygden, samt packa upp lutningen till våren, så att nästa vinter inte blir några problem.
Som jag har förstått det har bonden nu vid ETT tillfälle inte plogat er infart?
Om du vill få koll vad som gäller så be dina släktingar beställa servitutshandlingar eller att de själva hämtar dem från Lantmäteriet via t.ex. identifiering med bankID. Då får du svaret, vi kan ju bara gissa.
Om jag trots allt skulle gissa så finns det inget om snöplogning i servitutet då jag uppfattar att vintertid endast är en anslutning till din fastighet, samt att det bör vara era släktningar ni ska vända er till som äger fastigheten och i ett servitut anses som nyttjande (härskande).
Och att byta till en 4-hjulsdriven bil för en missad plogning är väl kanske inte det första man gör;)
Kanske en snöslunga som reserv då du även har nytta av den på din egen fastighet:D
 
Tänk om det är så otroligt att han är bortrest över helgen bara?
 
Han kom idag ;)

Fyrhjulsdriven bil är ju det ultimata när man bor mitt ute på landet, med dåliga vägar, så det är inte enbart för snön ;)

Snöslunga har vi också tänkt på, men den har man kanske inte lika mycket åretruntnytta av, som med en 4x4.

Jag ska be släktingarna beställa alla handlingar, så vi vet exakt vilken mark som tillhör gården och vad som egentligen gäller. Kan vara bra att veta vid fler tillfällen än just det här med servitutet =)

Imorgon ska vi till bonden med en liten julklapp (som har varit sagt långt innan denna tråden föddes) för att visa vår tacksamhet. Och vi tycker väldigt bra om bonden. Han var här i veckan, drack kaffe och snackade skit ett par timmar.
 
pbengtsson skrev:
Nu tror jag det inte är något krav från TS sida utan en fråga kring vad som gäller kring servitut, och vissa missförstånd.
Servitut finns högt och lågt och jag har inte hittat någon bra info som klargör för oss fasighetsägare hur det funkar. Men www.lm.se är en bra början.
d^_^b
En som förstått själva syftet med tråden iallafall :p
 
Jag vet faktiskt inte riktigt heller vad som gäller, även om vi har servitut på en liten sketen väg som går över gården. Ingen använder vägen och den är nu för tiden i det närmaste igenväxt och obrukbar. Eller rättare sagt, en granne har servitut på vägen, och vi äger den, tror jag iaf. Spelar i vilket fall ingen roll för oss då ingen använder den.

Men som jag förstått det så är ju servitut precis som några andra skriver. Någon annan, i det här fallet bonden, äger vägen och ni, som har servitut, har nyttjanderätt av vägen. Och jag har mkt svårt att tro att bonden har någon form av underhållsplikt på vägen i form av skrapning, plogning mm. Visst det kan säkert ingå i någon form i ett servitut, men förmodligen mot någon form av kostnad.

Jag hade i allra högsta grad varit väldigt rädd om den där bonden :) Att bege sig ut och ploga fastän han inte behöver är ju fruktansvärt snällt. För att inte tala om en kostnad för honom i form av disel, oljor, slitage på maskin och utrustning.

Kan väl dela med mig av vägskötsel/snöröjningsrabalderna vi har haft här hemma, och varför jag tycker ni ska vara lite extra rädda om er bonde :)

Vi har en rejäl lastmaskin för eget bruk på vår hästgård. Vi har en liten privat väg som är L-formad, där varje ände i L-et ansluter till en lite större väg (som plogas av en vägförening). Vi bor precis i vinkeln på L-et och tar således alltid den korta vägen ut, och den plogar jag regelbundet, har även bra kontakt med grannarna på det hållet och plogar mer än gärna den vägen frivilligt då de hjälper oss med annat. Bara det faktum att dom är trevliga och vi kommer bra överens räcker ju i princip.

Grannar åt andra hållet, den "långa biten" av L-et däremot. Visade inget intresse av någon skötsel av väg, eller röjning av buskar/träd när vi fick påbackning av sophämtarna att det skulle fixas. Dessutom har dom varit lite otrevliga mot både oss samt de grannar som bor på den "korta biten". Så den biten plogar jag verkligen inte självmant, men skulle dom åtminstone höra av sig och t.ex. erbjuda lite ersättning så skulle det ju ordna sig. Dom hade tydligen problem att ta sig ut häromdagen, senare hade dom nog ringt efter någon annan som varit där med traktor och plogat (bor väl 5 st längs den vägen tror jag). Uppfattningen man får är också "ni har ju lastmaskin, då får ni ju ploga vägen" för det är lite bittra miner att jag inte plogat deras väg (eller skrapat och fixat vägen sommartid heller för den delen).

Så förbannat kul är det inte att vara upp i ottan och ploga jämt å ständigt (som det varit nu i vinter), dessutom kostar det en slant. Ska man vara lite ordentlig, ta vägen, ta bort snövallar vid infarter o.s.v så tar det ändå en stund. Börjar jag räkna på disel, löpande omkostnader för maskinen så som filter, olja, fett mm så landar det ändå på runt en 300-400kr/tim i ren kostnad för mig att ha maskinen igång. Dessutom har jag ju utöver det betalt maskinen med skopor och redskap.

Att då komma och tycka att jag ska ploga gratis åt folk "bara för jag har maskin" eller "ändå är ute och kör" tycker jag är ganska oförskämt. Det här gäller ju verkligen inte alla, men det verkar finnas fler än man kan tro, och främst så skulle jag väl tro att folk inte riktigt förstår vad det kostar mig (eller vem det nu är som kör/äger maskinen)
 
elegantmachine skrev:
Imorgon ska vi till bonden med en liten julklapp (som har varit sagt långt innan denna tråden föddes) för att visa vår tacksamhet. Och vi tycker väldigt bra om bonden. Han var här i veckan, drack kaffe och snackade skit ett par timmar.
Allt löste sig ju riktigt bra, annars är gemensam väg ett ypperligt tillfälle att bli osams (se Vodoos exempel)! :)

Du kan ju fråga hur mycket ersättning harn vill ha för plogandet, några hundringar är säkert inte ovälkommet. Så vet ni vem ni kan fråga om hjälp när ni kör fast också.
 
Om det nu är så att bonden hyr såpass mycket mark för ynka 650 krnoor om året kan man väl anse att han faktsikt får betalt för vägunderhållet. Om de ger honom tex 300 för att ploga betalar han ju bara 350 i hyra?

Däremot är det intressant att veta om vägen ligger på mark bonden ÄGER eller om den ligger på marken han hyr av er. Jo, jag vet att du säger att det inte är er mark, men för bonden är det nog ointressant om det är ni eller din sambos släkt som är ägaren, det är ju inom familjen.
 
Jag läste Vodoos inlägg och kände igen det där med att "du är skyldig att göra det och det för du har ju maskiner till det".
Om folk är tacksamma för att man gör vissa saker så är det bara kul att kunna hjälpa till men när dom tycker att det är ens skyldighet så blir jag riktigt irriterad. q(;^;)p
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.