Nibe Tappman: 6200:-
Baxi VXB33: 9000:-

Är Baxis modell 2800:- bättre? Finns det någon skillnad som motiverar prisskillnaden?
 
Baxi är väl alltid prisvärt :)

I det här fallet så saknar Nibe en vital del nämligen termostatventilen som styr hur snabbt tankvattnet skickas runt i växlaren. Viktigt om man vill behålla skiktningen...
 
Skiktningen ska man vara rädd om och därför vill jag förstå skillnaden innan jag köper. Får en Tappman samma funktion när man monterar en blandningsventil?
 
Sfinx har väl också någon tva i sin shop...
 
GustavW skrev:
Sfinx har väl också någon tva i sin shop...
Tyvärr finns ingen bra produktbeskrivning om deras modeller på hemsidan
 
pipewelder skrev:
Skiktningen ska man vara rädd om och därför vill jag förstå skillnaden innan jag köper. Får en Tappman samma funktion när man monterar en blandningsventil?
Båda dessa har närmast identiska data vad gäller själva VVX. Så om man sätter in en termiskt styrd tvåvägsventil som Baxi har blir de säkert likvärdiga.

Bygger man ihop det hela av delar kan man optimera storleken på VVX som man vill och dessutom komma undan med ett pris som inte är så mycket större än din mellanskillnad dvs <4.000:- komplett.

Sfinx som GustavW nämner har VVX med riklig dimensionering att sälja, och det är ofta lätt att komma över lämpliga begagnat vid rivningar odyl. Flödesvakten är fabrikat Honeywell på alla dessa inkl Sfinx paket. Pump är en helt vanlig villa cirkpump för värmesystem, och som tvåvägsventil kan man använda en Danfoss eller MMA radiatorventil med extern bulb.

Själv har jag gjort en egen av överblivna och hopsamlade delar, resultatet är mycket bra vad gäller difftemp primärt men så är VVX också mycket termiskt lång, (dim för hög effekt vid rel högt tryckfall).
 
pipewelder skrev:
Skiktningen ska man vara rädd om och därför vill jag förstå skillnaden innan jag köper. Får en Tappman samma funktion när man monterar en blandningsventil?
Nej, termostatventilen styr så att flödet av tankvatten är precis så stort som krävs för att få tillräckligt varmt tappvatten. Det är det som gör att den skickar tillbaka kallt vatten till tanken.

Till en oljepanna funkar Niben bra...
 
Matss skrev:
Nej, termostatventilen styr så att flödet av tankvatten är precis så stort som krävs för att få tillräckligt varmt tappvatten.
Aha, betyder det då att Niben snurrar järnet med tankvattnet oavsett hur mycket varmvatten som ska tillverkas, medan Baxis tar detta i hänsyn och reglerar hastigheten via strypning?
 
Japp
 
Ja det är märkligt att inte Nibe bygger in den väsentligaste komponenten när de ändå sätter samman en komplett enhet. Värmebaronens TVA har samma brist.
 
Kan garantera att den här typen av kunskap inte är särskilt väl utspridd bland rörinstallatörer, vilket drabbar kunden - oavsett hur klimatsmart (energieffektiv) kunden är. Det pratas väldigt mycket om att inte överutnyttja resurser etc, men i många fall så måste den enskilde vara otroligt påläst för att göra bra val. Tur att forumet finns ;)
 
Ta en kik på Svesol TVA Villa om du vill ha en riktigt bra TVA..
 
ichgary skrev:
Ta en kik på Svesol TVA Villa om du vill ha en riktigt bra TVA..
För 14 500:- :O
 
Jo. det är svårt att motivera priset..
Fast man blir garanterat inte besviken, returtempen ligger ofta på under 10 grader, beroende på temp på inkommande kallvatten förståss..
 
GK100 skrev:
Själv har jag gjort en egen av överblivna och hopsamlade delar, resultatet är mycket bra vad gäller difftemp primärt men så är VVX också mycket termiskt lång, (dim för hög effekt vid rel högt tryckfall).
Du skulle inte vilja dela med Dig av tillvägagångssätt, dimensionering, disponering, ingående delar och inte minst effekt?

Jag är själv i läget att behöva skaffa ett par tankar för att tappa varmvatten och vill helst undvika slingor och förråd. Har lekt med tanken att sätta ett stort kamflänsrör inuti ett större tubrör parallellt med anslutningarna på tanken och använda som förvärmning. Slutvärma i en plattlindad toppplacerad slinga kan jag acceptera men se förvärmningen är jag inte så förtjust i. Ja då ska man specialbeställa och låta dem sträcka ut slingan nästan ända upp. Men en tom tank är alltid en tom tank. Två slingor i tanken kostar en TVA i runda slängar.

Vänligen,

Lillkorpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.