Hejsan!
Vi bor i ett hus från omkring 1900 och behöver desperat lägga om taket. Har tänkt lägga plåttak och fick idag kostnadsförslag av en hantverkare. Priset var 67000 för Plannja tak inkl. allt arbete. Det skulle ta 14 dagar för 3 män att få det klart. Låter detta som ett rimligt pris och en rimlig tid? Vi tyckte det lät dyrt. Huset är ca 10x6m.
Tacksam för svar och synpunkter.
 
Väldig bra pris tycker jag!

14 dagar å 3 män å 8h = 336 mantid.

67.000 / 336 mantid = 200 kr/timme per skalle.
Och att material ingår.

Rena fyndpris.
 
Instämmer...om det är så att 14 dagar * 3 är en rimlig tid för att lägga om ett tak. Jag tycker att det låter väldigt länge, men jag har ju ingen aning om hur taket ser ut eller vad som ska ingå. Rivning, rännor skorstenar takluckor fönster och vilken lutning taket har.

Snittpris för ett falsat plåttak = ca 500:-/kvm
varav matrial 60 kvm, ca 5500:-

Det ger en arbetstid på 82 timmar á 300:-

Begär pris av andra plåtslagare också så får du se om du kan få ned priset. Om du inte får ned det så kanske det är et riktigt pris du fått.




 
Dom kanske vill ha två veckor på sig, men det är ju knappast troligt att det tar två veckor x tre man effektiv arbetstid för att lägga om taket.

Priset verkar rimligt, för det var ganska likt det som en arbetskompis nyss fick betala för ett liknande tak. Då satte dom det nya taket ovanpå det gamla med nya reglar samt att dom riktade upp taket och nocken och plåtskodde runt en skorsten.

Det tog två veckor för två man, dock var det kanske 6-7 dagar effektivt x två man, dom var på andra jobb emellanåt.
 
Ett falsat plåttak på 60 kvm utan skorstenar och andra hinder tillverkar man och lägger på kanske 20 timmar.
Det ger en kostnad på ca 6000:- plus material. = ca 200 /kvm

500:- / kvm täcker alltså det mesta.
 
Till Rogerp
Normala priser för takomläggning är ca 400kr kvm då ingår benders taktegel,läktning mont av hängrännor vindskiva etc kran ingår ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.