Tycker nog som många andra här, använder mest fasta nycklar och hylsor, men visst är det skönt att ha skiftnycklarna ibland. Har en ganska ok uppsättning äldre bacho-skiftisar, och man hugger några när man måste gå och skruva på något som är en bit bort och man inte har en susning och nyckelvidden. För jobbigt att t.e.x gå 800m bort i hagen med en hel laddning nycklar. Samma gäller när man pular med rör, då åker de stora skiftnycklarna fram. Lastmaskinen är en annan, där är det många olika stora kopplingar, pluggar och muttrar, där funkar det bra med skiftnycklarna. Funderat på fasta, men det fungerar bra med skiftnycklarna där så en hel uppsättning smått gigantiska nycklar känns inte motiverat (tänk typ 32-42mm).
 
Jag har hört att de här kan vara ett bra alternativ, men jag har inte provat själv. De verkar vara klumpigare än en klassisk skiftnyckel.
http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=16&page=group_detail&parentID=1368&groupID=1500
För övrigt använder även jag hylsor, fasta nycklar och skiftnycklar lite beroende på vad som skall göras. Jag har en självlåsande specialtång från Bahco (2956-250) som jag gillar starkt och använder ofta. Främst använder jag den när jag skall hålla emot en mutter eller liknande och skulle behöva tre händer eller längre armar eller bara för att det är enklare.
 
Till stora hydrual kopplingar är skiftnyckeln mycket bättre än U nycklar för den är bredare i käften så den skadar inte kopplingen.Dessutom så är den väldigt bra som universal nyckel när det inte sitter för hårt.
 
I jobbet som röris så e den oersättlig, Men annars använder jag den aldrig.
 
mattiasp skrev:
Jag har hört att de här kan vara ett bra alternativ, men jag har inte provat själv. De verkar vara klumpigare än en klassisk skiftnyckel.
[länk]
Muttertång :)

Fungerar väldigt bra då de alltid blirr parallella ytor mellan käftarna. Bra till vvs då det inte blir skavmärken.
Sämre åtkomlighet och skall ses som ett komplement till skiftnyckel/hylsor, inte ersättare.
 
Muttertång är utmärkt till små dimensioner där en skiftnyckels glapp skadar muttern.
Stöärre dimensioner spelar inte 0,3 mm glapp någon roll.
Har den den minsta varianten från Knipex och ligger ofta i snickarbyxorna.
 
Milkshaken
Traditionalist som jag är så förespråkar jag ju såklart skiftnyckeln...:)
nej men skämt åsido, tänk er själva, denna produkt skapad runt förra sekelskiftet, den håller än....
För er som har hackande och glappande skiftnycklar, jaghar det absolut bästa tipset för er.... Ska förklara lite omkring det...
För några år sedan när jag murade om en skorsten, så fick jag se något som låg på en avsats i en pipa.... Jag tog fram min Drakenmagnet (Ja den har suttit i en Draken jaktflyg, superstark. )
Fiskade upp detta som var precis igenrostat, var liksom som en stor blomma med korrosion....
Fan tänkte jag, en skiftnyckel, hmmm, har saltsyra i garaget... hmm... Om man skulle..... sagt o gjort ja borstade av det allra värsta från skiftnyckeln, sen la den i saltsyra.....
Den fick ligga i flera dagar i detta.....
Döm om min förvåning när jag tog upp den efter flera dagar, och den ville funka..... Funka att vrida.....
jag borstade av det sista med stålborsten, la sen skiftnyckeln i ett bad med spillolja..... ren olja, inte massa skit i inte....
efter ytterligare några dagar hade jag en skiftnyckel i absolut toppskick, inget glapp, (Ty all skit försvann ju med saltsyran) och den funkar fortfarande..... jag frågade den som hade skorstenen hur länge han trodde den hade legat där ... Tja,,, jag kopplade in min tv 2 antenn slutet -60, början -70... så nånstans där,, jag vet jag tappade den då...
 
Tyresö
En verktygslåda utan en Bahco-skiftnyckel är inte komplett. Även om man enbart använder skiftnyckeln en enda gång på 10 år, så är den helt ovärderlig just då = väl värd sitt pris!!!
 
Tyresö skrev:
En verktygslåda utan en Bahco-skiftnyckel är inte komplett. Även om man enbart använder skiftnyckeln en enda gång på 10 år, så är den helt ovärderlig just då = väl värd sitt pris!!!
attans! jag har bara några ampro skiftnycklar i mina verktygslådor. Till mitt försvar kan jag säga att dom glappar mindre än bachos. :wow:
 
Milkshaken:Menar du på fullaste allvar att glapp i skiftnycklar beror på att dom är skitiga???
 
Tyresö
skalman1 skrev:
attans! jag har bara några ampro skiftnycklar i mina verktygslådor. Till mitt försvar kan jag säga att dom glappar mindre än bachos. :wow:

Va? Menar du Swedols lågbudgetmärke? Jag är ju inte så insatt i skillnaden mellan glappet på ett lågbudgetalternativ från Swedol, mot glappet på världens mest kända pressionsföretag.

Du har säkert rätt, men jag har konto på Swedol (Swedol startades i Tyresö) och då ska jag in och skälla på Peter (butikschef i Tyresö) om det stämmer.
Jag känner Peter så väl, så jag är övertygad att han inte kommer köpa in fler Bahco-skiftnycklar, om Ampro är bättre.
 
Min mening är att Bahcos storhetstid är förbi. Sandvik sålde Bahco 1999, och sedan dess har det gått utför. De nya ägarna (Snap-on Inc.) mjölkar ur det sista ur varumärket genom att sälja produkter som är billiga att tillverka tills ingen längre vill betala för Bahcomärket. Min mening är att Swedols Am-Pro (är det Swedols eget märke?) i regel håller en vettig kvalitet till sansade priser. Att de skulle vara sämre än Bacho post-1999 tror jag inte alls.

Notera att detta är mina personliga uppfattningar som ni gärna får slå hål på om ni kommer med sakliga argument.
 
Bacho är inte vad det har varit så tyvärr är nog dina uppfattningar riktiga.
 
mattiasp skrev:
Jag har hört att de här kan vara ett bra alternativ, men jag har inte provat själv. De verkar vara klumpigare än en klassisk skiftnyckel.
[länk]
.
Knipex muttertång är suverän. :) Specielt vid VVS-jobb med kromade kopplingar eftersom käftarna är släta. De parallellförskjuts mot det som man klämmer fast, så greppet blir riktigt bra.
För VVS-jobb är det denna och en skiftnyckel s k "hajkäft" som jag använder. I övrigt är fasta nycklar att föredra. Funderar på att skaffa ett gäng ringnycklar med spärrskaftsfunktion, men är lite osäker på om de är för klumpiga och att det blir svårt att komma åt med dem. Någon som har någon erfarenhet?
 
Ringnycklar med spärr är guds gåva till mekanikern.Se bara till att köpa med omställning via spak för dom som man vänder hela nyckeln är inte kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.