Hur för jag enklast över film från en dvd till en iPad? Senaste numret av tidningen Iphone tipsar om programmet Handbrake och appen VLC, men när jag försöker importera filmen så får jag följande "Processen kan inte komma åt filen"-felmeddelande i Handbrake. Vad gör jag för fel?
 
  • felmeddelande.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Why does scanning fail, when I select the DVD Drive?

When selecting a DVD source, make sure you select the VIDEO_TS folder which will appear when you click the + beside the drive.
Also note that HandBrake does not support copy protected sources.

Något av dessa?
 
Nu när jag läser det finstilta på min Star Wars DVD-skiva så ser jag att det står "copy protected" på den. Betyder det att det inte är lagligt att föra över och se den filmen på ipaden även om jag har betalat för den tidigare?
 
Per Eskilsson skrev:
Nu när jag läser det finstilta på min Star Wars DVD-skiva så ser jag att det står "copy protected" på den. Betyder det att det inte är lagligt att föra över den filmen till ipaden?
För eget bruk kan du härja på som du vill. Frågan är väl snarare om Handbrake fixar skyddet men skulle tro det.
 
Jag får det i alla fall inte att funka med Handbrake. Finns det något annat program (gärna gratis) som gör samma sak?
 
På windows? Ingen aning
Annars, om du har en mac, fungerar mac the ripper bra.
 
Ja, kör Windows Vista på denna datorn. :)
 
Prova med det här och se mo det hjälper:

http://www.dvd43.com/

Har inte provat det själv, men det borde nog göra så du kan rippa skivorna med handbrake. De filmer jag lagt in i min mediasamling för att slippa fippla med skivor har jag kört med "DVD Shrink", som jag tyckte var super. Det var dock ett tag sedan, vet inte om det fortfarande hänger med i svängarna.
 
DVD43 i kombination med HandBrake verkar funka. Nu "enkodar" den... :)
 
Tack för hjälpen! Jag fick det att funka med programmen DVD43, HandBrake och appen VLC. Programmen och appen kostade inget men det tog säkert två timmar att koda om filmen till ett format som funkar i iPad så man får inte ha bråttom när man gör detta.
 
Gött att det löste sig. Vad har du för processor i burken? Förmodligen så är encodingen du kör helt cpu-baserad och det är det enda som påverkar hur lång tid det tar. Pysslar själv med en hel del video så jag skaffade de snabbaste jag kunde (är iof nåt år sedan nu, så det är inte riktigt top-notch längre), men jag spade avsevärda mängder tid.

Är det stora mängder film du ska koda om kan det ju vara värt att se över datorn, annars är det väl mest att sätta igång det när man skall lämna datorn ett tag.
 
Datorn sjunger på sista versen så processorn är inte direkt av högsta rang längre. ;)

Jag tror inte det blir så många filmer, jag vill bara ladda in några Alvin och gänget-typ-filmer som kan vara bra att hala fram när det blir för tråkigt i baksätet.

Men det är bra att veta att det är processorkraften som styr omkodningshastigheten och det är alltid kul att lära sig nya grejer.
 
Bästa programmet för Windows heter AnyDVD (kostar cirka €30 om året) och för Mac är the Mac the Ripper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.