Hej, Skall snart bygga ett nytt hus, och det kommer ligga ca 100 meter från närmsta väganslutning, Det har antgligen legat en gammal väg där innan men är mest jord och vegetation där nu.
Finns det några tips & trix som man ska och kan tänka på om man vill ha en väg upp till huset i anslutning till den befintliga vägen. (på vissa ställen går det små bäckar i små sänkor över den tänkta vägen)
Kostnad och material är väl dom största frågorna.,
hur man sedan gör med skickt och sådant tar jag även tacksamt emot.
 
inga svar allls????
 
Ämnet är avhandlat flera gånger tidigare, sök eller leta bakåt. Återkom sedan om du har specifika frågor.

/T
 
Vi har anlagt 50 m väg vid liknande förutsättningar som du beskriver.

Det är nödvändigt att skala av det översta jordlagret, vi tog bort ca 30 cm av gräs och annan mindre växtlighet. Rötter av större träd lät grävaren vara kvar som ett slags stöd för vägkroppen. (Jordmaterialet använde vi som utfyllnad i olika svackor runt själva tomten).
Sedan lade vi ut fiberduk över ytan och fyllde på med bärlager, 0-90 först för att toppa med 0-40. Totalt byggde vi upp ca 30-40 cm vilket innebar på 50 m 5 dumperslass(17 ton/st)
Du måste säkerställa att vattnet har någonstans att ta vägen utom att rinna över vägen. Dike utmed vägen, trumma under där vattnet vill rinna tvärs vägen.
Det har nu gått snart två år och vi har bara kompletterat den yttersta delen där det var lösast med ytterligare ett lass 0-40. I övrigt är den stenhård. Efter att vi har avslutat våra transporter med byggmaterial så tänker jag lägga ett finare lager med 0-18 överst.

Hoppas detta hjälper dig i dina funderingar annars för du återkomma !
 
Hoppsan...

Glömde visst kostnaderna...

Vi skapade ett "specialpris" då vi kunde spela med två leverantörer av grus/bärlager. Vi kom ner till 70 kr/t med körning. Grävaren hade att göra i(om jag minns rätt) ca 10 tim á 450kr/t
 
Bara att bocka och buga.
Tack för väldigt genomgående svar...
nu vet vi hur vi skall göra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.