Jag är nybörjare på detta med hus så jag måste fråga folk om allt.. denna gång är det hur jag ska isolera våran ena källare under vårt hus. vi har torpargrund eller krypgrund eller vad det kallas.

anledningen till att jag vill isolera är för att våran vattenledning samt avlopplsledning ligger här. Jag bifogar en bild på källaren så ni kan se hur det ser ut.

På bild nr2 så syns ledningarna, den vänstra på bild är avloppet(syns också på nr5) och den högra är inkommande vatten(syns också på nr4).

På bild nr1 så syns hur dessa ledningar befinner sig i en liten halvinbyggnad, enda isoleringen utåt sett är betong(?)väggarna och den väldigt tunna dörren,
bild nr6 är hur det ser ut rakt fram när man kommit in i källaren, tittar man lite åt vänster när man står där så ser man "bild 1&2".

Är det någon som har något förslag på hur jag bäst isolerar här? just nu är det 3,4 grader varmt där nere och ute är det runt 0-gradigt.
Det är ett ventilationshål i väggen, ett hål rakt in bara som syns litegrann till vänster om dörren på bild nr7.
 
  • kellaren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du tänkt isolera hela källaren bara för att få frysfritt för rören? Sontant känns det rimligare att förbättra isoleringen kring rören istället.

 
Isolerar jag källaren borde väl golvet ovanför bli lite varmare, eller?
samtidigt som jag förhindrar att rören fryser...
 
Om hela källaren skall isoleras hade jag troligen siktat på en utvändig isolering. Annars enbart rören och bjälklaget.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Om hela källaren skall isoleras hade jag troligen siktat på en utvändig isolering. Annars enbart rören och bjälklaget.

/Kent
Om jag bara tar rören inne i det lilla "facket", hur skulle jag göra bäst isåfall? bara slänga dit såna isoleringsskivor rakt över eller måste jag göra något annat före?
 
Njaa, isoleringen skall helst ligga snyggt och tätt runt rören, gärna skummad polyeten så man slipper dyngsur isolering. Vill man sen isolera ytterligare så varför inte men ofta brukar det som ser snyggt och tätt ut fungera bäst samt att det är enklare att inspektera om man misstänker nån läcka.

Glöm inte eventuella köldbryggor genom väggar, rören skall isoleras där med.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.