Hej på er.
När jag fick vattenskada våren -10 fick jag betala nydragning av rör eftersom det inte ingår i försäkringen. För detta jobb begärde jag och fick ROT-avdrag med 10 000kr på fakturan. Nu till problemet: I samma veva som skadan upptäcktes lades huset ut till en sen länge planerad försäljning. Vi skrev kontrakt och fick handpenning 30 Aug, och tillträde samt slutlikvid skulle enl kontraktet ske 30 Sep. Vattenskadan färdigställdes med dessa rördragningar under Sep. Nu har jag fått avslag från Skattemyndigheten eftersom de säger att jag inte ägde fastigheten då jobbet utfördes. Vad gäller? Menar skattemyndigheten att köparen äger huset efter kontraktsskrivning och handpenning och inte på tillträdesdatum?
Då borde fler än jag blivit lurade på detta eftersom det ibland tar lång tid mellan kontraktskrivning och tillträde och att man då som boende i huset kan hinna renovera nåt som kan ge ROT-avdrag.
Eller är felet att firman som gjorde jobbet inkom med ROT ansökan för mig och frugan under Okt då huset inte längre var vårt? Det står nämligen inte på fakturan NÄR själva jobben utfördes, utan det har jag fått som kopior på arbetsordrar.
Nån som vet vad som gäller?
 
Bra fråga, jag står inför samma sak om man granskar vår försäljning, där vi utförde reparationer på ROT, efter köpekontrakt men innan tillträde.
Vad gäller? Man har ju inte ngn försäkring på huset förrens efter tillträde. Säljaren förbinder sig ju ansvara för huset fram till tillträde, med försäkringar och sånt. Samt lagfart söks efter tillträde.
 
  • Gilla
Wuaaa
  • Laddar…
vet inte vad som gäller för just ROT, men kontraktsdatum gälelr frö en del andra skattemässiga situationer. Ex. har jag uppfattat det som att kontraktsdatum gäller för när du anses ha sålt ett hus som du vill skjuta upp reavinstskatten för.
 
Hemmakatten
Köpekontraktsdatum (under förutsättning att köpet fullföljs med köpebrev) gäller juridiskt som överlåtelsedatum mellan säljare och köpare.
 
Hemmakatten skrev:
Köpekontraktsdatum (under förutsättning att köpet fullföljs med köpebrev) gäller juridiskt som överlåtelsedatum mellan säljare och köpare.
Samtidigt så måste man ju bo i fastigheten man söker ROT för.
 
Nyfniken skrev:
Samtidigt så måste man ju bo i fastigheten man söker ROT för.
Nej, det stämmer inte. Jag har fått ROT-avdrag för arbete på sommarstugan.
 
tio_Pepe skrev:
Nej, det stämmer inte. Jag har fått ROT-avdrag för arbete på sommarstugan.
Tänk att jag kände på mig att den skulle komma.

Ja, för "sommarstugor" och dylikt så får man göra ROT-avdrag. Jag tror dock att om du t.ex. äger fyra radhus så kan du bara göra ROT-avdrag på det du bor i. Jag säger varken bu eller bä, vill bara påpeka en eventuell fallgrop.
 
D
Nyfniken skrev:
Ja, för "sommarstugor" och dylikt så får man göra ROT-avdrag. Jag tror dock att om du t.ex. äger fyra radhus så kan du bara göra ROT-avdrag på det du bor i. Jag säger varken bu eller bä, vill bara påpeka en eventuell fallgrop.
Helt rätt... ROT får man för fastigheter som man äger och bor i, har som fritidsbostad eller som ens föräldrar bor i.
 
Jag har lärt mig (på en kurs anordnad av Skatteverket) att man måste äga och "utnyttja" fastigheten för att få ROT-avdrag för den. Det räcker med att äga någon del, och utnyttja skulle tydas som att man bodde i den åtminstone ibland. Så enligt deras exempel: sju syskon som gemensamt äger en sommarstuga och tillbringa någon tid där varje år - då får samtliga utnyttja sitt ROT-avdrag fullt ut.
Om du äger ett hus som du hyr ut - varken ägaren eller hyresgästen får utnyttja ROT-avdraget.
En make och en maka bor i ett hus, där mannen står som ensam ägare. Mannen får utnyttja ROT, men inte kvinnan.

Så som Nyfniken skriver, om ägaren till fyra radhus, så får ägaren bara utnyttja ROT för det huset han bor i.
Har man lånat ut sitt hus till sina föräldrar, som Ridax skriver, blir det heller inget ROT.

Men det utvecklas sig snabbt till hårklyverier. Om man lånat ut huset till föräldrarna, men ändå bor där en helg, så får man tillbaka rätten till ROT. Jämför med de sju syskonen. Det finns ju ingen regel att syskonen måste bo där ett i taget.
 
Redigerat:
D
andersmc skrev:
Har man lånat ut sitt hus till sina föräldrar, som Ridax skriver, blir det heller inget ROT.
Nu skrev jag ju tvärtom... Att om man äger ett hus, helt eller delvis, som föräldrarna bor i, så FÅR man göra ROT-avdrag för det.
 
Är det inte så att ROT-avdragets datum baseras på när man betalar? Det var ju en annan tråd häromdagen, där någon missat ROT pga att hantverkaren låg efter med bokföringen så att räkningen kom efter årsskiftet istället för före.
 
Anna_H skrev:
Är det inte så att ROT-avdragets datum baseras på när man betalar?
Det gäller väl bara kopplingen inkomstår-fakturadatum? Inte det faktum om man har rätt till ROT.
 
Om jobbet utfördes innan köpekontraktet skrevs, och du kan styrka det, kan man tycka att ni borde vara home safe, så länge arbetet fakturerades samma år. Och det gjorde ni, eller?
 
Jag fick till slut tag på handläggaren och det var som jag misstänkte:
På fakturan stod fakturadatum och inte leveransdatum. Då antog hon att leverans skett i Okt då huset var sålt. Nu ska veckorapporterna som visar att jobbet gjordes i Sep skickas till handläggaren så är problemet löst.
Det är alltså datum för ägarbyte som gäller 30Sep och inte kontraktsdatum 30 Aug.
Phu..

Tackar för intresse i tråden.
 
Hemmakatten skrev:
Köpekontraktsdatum (under förutsättning att köpet fullföljs med köpebrev) gäller juridiskt som överlåtelsedatum mellan säljare och köpare.
Är det inte tvärt om?

Jordabalken, 4 kap.

" 5 § Har i köpehandlingen föreskrivits att köpebrev skall upprättas, skall det anses som om förvärvets fullbordan eller bestånd gjorts beroende av köpeskillingens erläggande."

Dvs man får huset efter det är betalt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.