Är i akut val och kval över frågan om bastubygge.

Jag ska bygga nytt permanenthus på torpets fastighet. Då blir de två torpstugorna lediga och min plan är att kunna hyra ut antingen veckovis eller som Bed&Breakfast till förslagsvis tyska turister.

Därför bygger jag nu ett dusch/toarum i anslutningen till vedboden som är tänkt för gäster som övernattar på torpen eller gäster som kommer för att rida på hästarna etc.

Och så är det detta med besluten.... Ska jag bygga vedeldad bastu eller förråd på ytan som blir i det nya dusch/toahuset?

Om ni skulle åka på "Bo på lantgård" eller till ett Bed&Breakfast på landet, mitt ute i småländska skogarna - vad skulle ni vilja ha? Svara gärna om bastu känns överflödigt, jag hör gärna alla åsikter i frågan.

Hälsningar Anneli

PS: Jag lurar också på en badtunna utomhus men den behöver ju inte planeras in i samband med att grunden gjuts.
 
Finns det vatten i form av en liten sjö eller å nära bastun så man kan basta och doppa sig? Annars är väl kanske bastu inte så efterfrågat på sommaren. Kanske bättre då att bygga fler duschar så flera kan duscha samtidigt i avskiljda delar damer/herrar...
 
Det beror lite på när under året gästerna kommer och hur hög beläggning du förväntar dig.
Jag skulle göra en kalkyl så här:
Ett bastubad är värt 100 kr per person. Hur många personer kommer att basta per säsong?
Är den summan i närheten av investeringskostnaden beräknat på t ex 5 år. Eller 10. Välj själv.

Med bastu kan ni antagligen ta ett par kronor mer per övernattning, eller en summa per bastubad. Uppvärmningen av bastun kostar vare sig det är ved som ska huggas eller elräkning som ska betalas.
 
Jag skulle definitivt uppskatta badtunna mer än bastu, även extra dusch mer än bastu.

Malin
 
  • Gilla
tobbe9012
  • Laddar…
Som hängiven bastubadare skulle jag uppskatta en bastu, men det är olika från person till person.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Tyresö
Jag håller med "Fotografen"
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Inget går upp mot en vedeldad bastu.d^_^b Om det dessutom finns en badtunna så är det en ren bonus. Som påpekats så är det nog väldigt individuellt, men personligen skulle det vara ett stort plus om det fanns ett boende som erbjöd det alternativet om jag hade flera att välja bland.
 
Tack för alla engagerade svar! Ska man vara ärlig så är bästa tiden att gästa småländska urskogen inte på sommaren utan på våren och hösten. Och blir det bastu så blir det också badtunna. Annars blir det inte tunna heller. Ved har vi obegränsat.

Tänker mig också att gäster kan uppskatta lägereld och laga mat på murikkan. Som kalkyl räknar jag inte med att mer än en familj eller ett par åt gången kommer att hyra in sig. Därför tror jag man klarar sig med en dusch och en toa. Utedasset finns kvar som reserv :) Torpstugorna har inte rinnande vatten mer än i kran utomhus. Det ska liksom fortsätta att vara lite äventyrligt. Men sjö eller hav finns inte närmare än 8 km tyvärr.

- Anneli -
 
Tyresö
ms_wiz skrev:
Tack för alla engagerade svar! Ska man vara ärlig så är bästa tiden att gästa småländska urskogen inte på sommaren utan på våren och hösten. Och blir det bastu så blir det också badtunna. Annars blir det inte tunna heller. Ved har vi obegränsat.

Tänker mig också att gäster kan uppskatta lägereld och laga mat på murikkan. Som kalkyl räknar jag inte med att mer än en familj eller ett par åt gången kommer att hyra in sig. Därför tror jag man klarar sig med en dusch och en toa. Utedasset finns kvar som reserv :) Torpstugorna har inte rinnande vatten mer än i kran utomhus. Det ska liksom fortsätta att vara lite äventyrligt. Men sjö eller hav finns inte närmare än 8 km tyvärr.

- Anneli -

Du får gärna skicka mej ett PM med adressen, både min fru och jag brukar med jämna mellanrum hyra en stuga över en helg, på lite olika ställen i Sverige.

Ju mer simpelt "lyxutrustad" stugan är - ju bättre (om jag ska följa med) - ingen TV eller radio. Det enda kravet vi har, är att det finns en vedeldad bastu (helst) alt. el-bastu. Finns det en stockstuga, så betalar vi mer än gärna extra för att hyra den - gärna med öppen spis och att vedhuggning för eget bruk ingår i priset. Det ska helst också finnas strövområden runt stugan och det ska vara tillåtet att ha hund i stugan - givetvis lämnas stugan lika renstädad som en operationssal - utan ett hundhår (vi har egna filtar med oss som hunden får ligga på).

Priserna på stugor i Stockholmstrakten brukar vara 900 - 1400 kr/natt - enbart för stugan alltså - mat och dryck tillkommer - alt. att vi löser det själv.

Min fru åkte på en Spa-weekend förra året till http://www.spinkarp.nu/. Det var det absolut bästa stället hon hon har varit på - och hon har varit på ett väldigt stort antal Spa-anläggningar runt i Sverige.
http://www.yasuragi.se/, kommer långt ner på hennes lista över favoritSpa-anläggningar.
 
Intressant tråd! Vi har ett gammalt torp i släkten och har ibland funderat på att hyra ut det framöver. Stugan är liten och utan rinnande vatten, men i ett uthus finns bastu och dusch. Men det ligger dryga 3 km från havet (fågelvägen) och det känns väl inte som det mest attraktiva läget, i alla fall inte på västkusten... Å andra sidan finns där en hel del älg, så någon tysk skulle man kanske kunna locka dit!

Nä men vad tror ni, finns det folk som vill hyra något sånt veckovis?

För att svara på ts fråga också, om jag skulle bo som gäst någonstans skulle jag ju absolut tycka att bastu var mer intressant än förråd! Är det inte alltför besvärligt att fixa bastu tycker jag du ska köra på det, det finns kanske någon annanstans där ni kan ha förråd om ni har stort behov av det?
 
Tyresö
Wagner skrev:
Intressant tråd! Vi har ett gammalt torp i släkten och har ibland funderat på att hyra ut det framöver. Stugan är liten och utan rinnande vatten, men i ett uthus finns bastu och dusch. Men det ligger dryga 3 km från havet (fågelvägen) och det känns väl inte som det mest attraktiva läget, i alla fall inte på västkusten... Å andra sidan finns där en hel del älg, så någon tysk skulle man kanske kunna locka dit!

Nä men vad tror ni, finns det folk som vill hyra något sånt veckovis?

För att svara på ts fråga också, om jag skulle bo som gäst någonstans skulle jag ju absolut tycka att bastu var mer intressant än förråd! Är det inte alltför besvärligt att fixa bastu tycker jag du ska köra på det, det finns kanske någon annanstans där ni kan ha förråd om ni har stort behov av det?

Se till att ordna en hemsida med bilder på insida/utsida. Jag och min fru kanske är lite exrema med att ställa låga krav på stugan, men det som framför allt Stockholmare vill ha, är det genuina, som du själv ser i TV-reklamen - stockstuga med murstock och öppen spis (stora synliga inmurade grova naturstenar) och att fri tillgång till ved ingår i priset = priset/natt blir därefter.

Tillgång till vattenspolande toalett någonstans på området - behöver inte finnas i stugan, men toaletten ska vara lika fräsch som på en Mc-Donalds"restaurang".

Valfri vedhuggning för eget bruk ska finnas (vi män behöver fortfarande imponera på våra kvinnor, att vi är riktiga män).

Dra in en kallvattenledning i stugan, och se till att det finns en gasolspis i stugan, med en rostfri kastrull, som kan värma vattnet. Tänk grottstadiet, förutom när det gäller sängen - minst en Hästens-säng, med Hästens-sängkläder. Maten och drycken som serveras ska hålla samma höga klass som sängen - annars är det bättre att kunden själv får laga sin mat på gasolspisen i stugan.

Lite strövområden och tillgång till enkla dagsaktiviteter, är allt som behövs t.ex yxkastning, lerduveskytte, lerdrejning, mattvävning, safta/syltakampanjer etc.

Några ganska vanliga krav och önskemål från stughyrare från Stockholmstrakten.

Jag har själv funderat på att ge mej in i den branschen pga vinstmarginalen är enorm + att man får direktrespons från en nöjd kund. Det är ju nöjda kunder som gör att det är värt allt slitjobb som kunden aldrig ser.
 
ms_wiz skrev:
Om ni skulle åka på "Bo på lantgård" eller till ett Bed&Breakfast på landet, mitt ute i småländska skogarna - vad skulle ni vilja ha? Svara gärna om bastu känns överflödigt, jag hör gärna alla åsikter i frågan.
Min syster har en sådan anläggning i Småland och har nyligen byggt en bastu för sina gäster.
 
Tyresö skrev:
text
Tack för svar! Ja, vi får se vad det blir av stället framöver, det skulle behöva en del fixande först men skulle kunna bli riktigt fint. Fast i så fall vill man ju bo där själv sedan...:) Det kanske blir en tråd i Byggnadsvård och Trädgård när det finns tid och pengar...
 
Vi har fritidshus på Öland som vi hyr ut sommartid när vi inte är där. Vi har ingen bastu och det är inte heller någon gäst som efterfrågat en sådan. På sommaren är bastuintresset lågt och vår / höst är det svårt att få ut någon större peng då utbudet överstiger utbudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.