Hemmakatten skrev:
Interessant tips om hur 4hjulingarnas ringtryck på Isländska glaciärer. Undrar om man kan ta det ett steg längre med snöslungar? Bort med däcken och fräsa upp taggar på fälgarna... tala om lågt ringtryck... och startgasen slipper man:) Innan jag löper den linan ut, är det någon som har erfarenhet av att sätta kedjor på snöslungor, behöver man verkligen släppa ut luft för att sätta på dem?

Tom Cat
Nejdå, jag får på mina utan att släppa ut luft, det är ju en "hävprincip" (eller vad 17 man kallar det) på kopplingen. :cool:
 
Anledningen till att man inte vill köra med för lågt tryck på vanliga däck är att de inte är byggda för det och därmed kan överhettas med rätt dåliga resultat som följd, Se tex alla trasiga lastbilsdäck längs vägarna som bra exempel på vad som händer.

Med däck som är gjorda för det och dessutom utsatta för mycket lägre laster funkar det utmärkt. Kör ju fyrhjuling själv och ja, den har ett rent ut sagt ruggigt grepp med sina lågtrycksdäck
 
Man ska normalt inte dra en snöslunga (annat än när den fastnat) annars är ju driften en helt värdelös uppfinning ;)

Måste ju vara en rem, wire eller nåt liknande till driften som gått av eller måste spännas rejält. Körde av remmen på min i fjol och den fick stå där den gick av tills ny inhandlats, aset är ju skittung att dra.

Traction control är ju bara hur hjulen drivs det har inte med antislir att göra ;)
 
Milkshaken
:) Hemmakattorna:
jag skojade med er och erbjöd mig att köpa slungan "Skrället" för 500:- inte reparera den...:)

Nåväl, hoppas det löser sig för er...
 
Hemmakatten
Sen feed back, men hoppas att det är bättre än ingen alls. Firman, Carlsönerna, körde ut med TVÅ reparatörer.Dock vågade dom inte köra in på vår infart utan parkerade ute vid "stora" vägen. 20-30 minuter senare hade de justerat allt och provkört. Förklaringen var att det är "säljarna" som monterar snöslungorna och att det då inte alltid blir bra.! Om säljarna inte klarar av att montera o provköra skall de låta bli är min åsikt!!

Nåväl, nu fungerar snöslungan utmärkt. Pga vädret har vi varit tvungna att använda den ett flertal gånger. För mig tar det drygt två timmar att slunga 250 m infartsväg + 250kvm vändplan mm. Maken klarar det på lite mindre.

Ner till sjön går det också bra. Trots stor lutning, upp och ner till bastun ca en ttimmes jobb.

Men nu är jag Sååå less på snö. Våren får gärna visa sig.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Härligt att det har ordnat upp sig.

Min slunga har fått en god aptit på brytpinnar i år. Tror jag monterar ny på under 3 min nu :)
 
Vad var det som var felmonterat?
 
vojma skrev:
Vad var det som var felmonterat?
Det var nog mer "felintrimmat" än felmonterat.
 
cust3000 skrev:
Det var nog mer "felintrimmat" än felmonterat.
Potäjjto - potato...
 
vojma skrev:
Potäjjto - potato...
TROLL!!!!!
rädda sig den som kan!!!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.