Har ett halvsuteräng hus från 50-talet.
Inser att undervåningen läcker värme som ett såll.
(snön smälter närmast grunden..:( )

Ser att de har tillläggsisolerat övervåningen ngn gång.
Så egentligen skulle man kunna sätta 50mm cellplast EPS på utsidan av källarväggen utan att det skulle se konstigt ut... och samtidigt gräva lite dränering runt huset.

MEN!

Hur får man fast cellplast-skivorna på väggen ovanför marken?
Hur fäster proffsen fast dem?

Och... hur gör man på utsidan då... klär dem med nät och putsar dem?
har sett att det finns någon typ av skiva man kan sätta också... erfarenheter tips?
EDIT: har läst lite mer om fasadskivor.... men det är ju inget som finns på Byggmax direkt... någon som satt något utanpå cellplast?
 
Redigerat:
Jag har ett liknande hus och ska göra det du pratar om till våren sommaren. Kommer att dränera om och sätta 40-50mm cellplast på sutterängdelen. Skivorna (med spont) kommer jag att limma upp på väggen och sedan fästa 28x70 läkt utanpå som jag fäster med typ 160mm skruv in i källarväggen och sedan vanlig träpanel på det. Vet inte hur du går tillväga om du ska ha puts.
 
Man fäster ett nät (samma typ som till kaninburar) med märlor och putsar med putsbruk c, så skulle jag gjort iallafall. Hur blir det med att fukt inte kan passera ut om man isolerar med cellplast?
 
Cellplast är difföppen så det är inga problem så länge man inte har nåt organiskt bakom som kan mögla
 
Om man lägger cellplast under jord, kan man limma dem mot ytterväggen och sedan lämna dem obehandlade?
 
Det tror jag funkar men de gulnar med åren så snyggt blir det inte
 
Ok, vad rekommenderas? Puts eller fasadskivor även under jord? Eller lägger man duk eller annat som skydd för cellplastisoleringen?

Att de gulnar gör inget eftersom de inte syns.
 
Jaha, trodde att de även skulle sticka upp och täcka sockeln. Tror det ska gå bra men jag är ingen expert. Har du källare och fuktproblem så bör du göra det helhjärtat och dränera.
 
jeppeknaster skrev:
Jaha, trodde att de även skulle sticka upp och täcka sockeln. Tror det ska gå bra men jag är ingen expert. Har du källare och fuktproblem så bör du göra det helhjärtat och dränera.
Ok, dränera blir det också. Och som du säger så kommer det sticka upp en bit, putsar man ovan mark och en bit ned eller hela vägen?

Jag är ny och har inte flyttat in och har många frågor. Ska man lägga grus över dräneringsrören och direkt mot cellplasten?

Hoppas det är ok att jag ställer dessa frågor i tråden. Säg till annars så skapar jag ny tråd istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.