Hej. Vi var och tittade på ett hus i helgen. Ett värmetimmerhus från lapponia. De hade en jättestor tulikivi-ugn som enda värmekälla. Plus en vanlig varmvattenberedare för varmvattnet. Dessutom komfortvärme i badrumsgolven.

Enligt de som bodde där funkade det utmärkt. Eldade ca 3 ggr i veckan på vintern. Det blev varmt i hela huset.

Huset låg på en vanlig krypgrund (balkgrund).

Vi funderar på om den lösningen är bra. Iofs kostar ju tulikivin en rejäl slant, men det borde man väl spara in på utebliven värmepump, samt att skippa platta med golvvärme.

Har ni några synpunkter??
 
Att ugnen är lite dyr gör ju inget för ni kommer ju aldrig mer åka på vintersemester längre än två dagar..... ;D ;)

För mig som är både lat och praktiskt lagt och värderar min frihet högt känns det som det är ett bättre alternativ att använda en värmepump i kombination med vedeldning (om detta lockar).
 
Om man ska på vintersemester måste man väl ändå ha nån som kommer och matar hönsen och sånt.. ;-)

Blir det mycket dyrare/krångligare att installera en värmepump och vattenradiatorer i efterhand om man skulle ångra sig??
 
Det funkar säkert men man blir lite väl bunden vid hemmet vintertid tycker jag. Någon form av backup till vedeldning bör finnas. Som föregående tycker jag frihetsperspektivet är ganska viktigt. Det kan ju lösas med några väl placerade elradiatorer, behöver ju inte vara 20 grader när man är borta.... ;)
 
Tulikivi lösningen hade aldrig funkat i mitt hus. Vi har öppen planlösning och lite dragit. Dessutom är det öppet upp till nock så man ser alla takbjälkar & spånstick. I sovrum och badrum har vi el-element. Kaminen är en Norrahammar i gjutjärn från 1913 och den har vi för att värma upp den stora öppna planlösningen. Ligger vi på och eldar en hel kväll efter jobbet så kan vi komma upp i 25 grader inomhus, antagligen kan vi få det mycket varmare när plusgraderna ökar utomhus. På morgonen efter så ligger tempen på ca 18 grader om det inte blåser. Nu i vintras blåste det en riktigt kall nordanvind vid ett flertal tillfällen och då kunde det vara 14-15 grader att stiga upp till på morgonen, huvva. Efter jobbet har de 18 graderna sjunkit till 16 och det är inte förrän då vi kan sätta igång att elda. Dock vill vi ha jämnare temp i framtiden så det blir vedpanneuppvärmning för hela huset istället + isolering på ytterväggarna.
 
Tror iofs att det är rätt stor skillnad på en stor täljstenskamin och en gjutjärnskamin... Även husets islolering påvärkar väl.. Men någon form av el-komplement behövs kanske ändå...

Man kan tydligen ha elslingor i själva kaminen som värmer upp täljstenen om man skulle resa bort eller inte orka elda.

Frågan är väl om man kan få bygglov om man anger som uppvärmning täljstensugn och direktverkande el utan värmeåtervinning och dylikt... ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.