A
Hej,

skall lägga in nytt massivt golv i ett rum på övervåningen. Det kommer att skruvas i reglarna som vanligt. Inga konstigheter här inte det verkar vara ganska straight-forward för en tumme-mitt-i-handen-kille som mig. Jag har borrat igenom golvet med en hålsåg och märker att det drar i bjälklaget. Det är mycket dåligt isolerat verkar det som. Jag kan stoppa ned hela handen nedanför befintligt golv innan jag når isoleringen. Draget kommer antagligen från kattvindarna från båda långsidorna av huset.

Frågor:

1) Skall jag slänga den isolering som redan ligger? Den torde vara 30-40 år gammal.
2) Hur mycket isolering skall det vara under det massiva golvet? Ända upp till undersidan av golvregeln eller ändå upp till ovansidan av regeln, dvs dikt an mot det massiva golvet?
3) Räcker det med att bara stoppa i isoleringen eller skall man sätta någon slags papp, för att minimera damm och dylikt, ovanpå isoleringen. Under nuvarande isolering sitter det svart papp av något slag. Så frågan är om det skall vara samma ovanpå?
4) Det verkar vara samma golv i rummet som på kattvinden. Dvs, man har byggt väggarna till kattvinden på det befintliga golvet som ligger nu. Skall jag sätta en planka inuti bjälklaget mot kattvinden när jag tar bort golvet? Liksom bygga för? Eller räcker det med isolering?
5) Hjälper isoleringen mot ljud till våningen nedanför?
6) Finns det speciell isolering för ljud/vibrations-dämpning?

Dumma frågor. Hoppas ni inte tar illa upp allihopa och att jag får många svar!!! :)
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
har hållt på med liknande saker. mina tips är:

fyll mellanbjälklaget så det inte finns möjlighet för luft att cirkulera fritt. tomrum = ev kall luft från läckor kan kyla ner.

den gamla isoleringen kan du behålla. den bör vara torr o fin.

dock kan du undersöka var det drar ifrån. kattvindarna är dom väldigt dåligt isolerade? är dom på den kalla sidan? eller hur ser det ut?
 
För det första är det intressant att veta vad för golv du har liggandet idag. Är det ett gammalt brädgolv som du hade tänkt låta ligga kvar? Ska du ändå ta bort det och lägga skivor så:

1) Onödigt skulle jag säga eftersom det är mellangolvbjälklag. Att det drar beror nog på att luft kan röra sig i utrymmet som blivit ovanför isoleringen. Om huset annars är tätt så skulle det (väl?) kunna vara konvektion som gör att du upplever att det drar, dvs den ouppvärmda luften där drar in i värmen där du tog hål.

2) Du ska fylla upp hela utrymmet, inga hålrum där luften kan röra sig.

3) Är det sågspån under pappen kan det vara så att den hindrar att det drar in skräp, men du behöver inte skydda isoleringen mot damm.

4) Det är väl lämpligt att fylla med isolering hela vägen ut mot ytterväggen när du ändå grejar där. Annars är kattvindarna en "köldbrygga".

5) Ja. Finns dessutom skivmaterial du kan lägga under det massiva golvet som dämpar ljud. Men det viktigaste är att täppa till alla hålrum där ljudet kan förflytta sig.

6) Det finns mer eller mindre lämplig isolering för detta, men det får ngn annan tipsa om. Om du ska ha ha ditt harem där inreds lämpligen källaren med stumma väggar istället. :)


Inga dumma frågor alls. Snart börjar tummarna förflytta sig sakta utåt handens sidor.
 
A
Ja. Jag tror att kattvindarna är ganska dåligt isolerade. Pratade med min granne (identiskt hus) och han sade att de fuskade med isoleringen när de byggde husen. Å andra sidan har jag ju hört att isoleringen "sjunker ihop" med tiden. Jag får väl försöka mata in så mycket isolering jag kommer åt med utåt kattvindarna till. Sedan får jag riva upp golven på kattvindarna i ett annat projekt och isolera bättre. Men den befintliga isoleringen verkar torr och fin som sagt.

Idag ligger plast/linoleum, masonit, ca 23 mm tjocka plankor, reglar. Vi tänkte ersätta allt med ett 25 mm massivt furugolv som jag skruvar fast.

Det är ganska lågt i tak redan som det är idag och det är därför vi inte kan lägga någon skiva då det skulle sänka takhöjden ytterligare samt att vi får flytta dörr-karmar, garderobsdörrar och dylikt. Frugan har fått pippi på massiva golv så det skall ligga typ överallt.
 
A
Inga dumma frågor alls. Snart börjar tummarna förflytta sig sakta utåt handens sidor.
Fråga mig igen om tio år när huset är färdigrenoverat! Så länge får tummarna vara där de är! Men det är ju klart. De vore ju konstigt om de inte rörde på sig lite grann i alla fall. :)
 
Men om det nu ligger plank redan under masoniten, varför inte slipa och behandla den? Så har vi gjort hemma, blir jättebra. Visst får man leva med att det är lite skavanker, typ hundratusen spikhål. Men vi svabbade golvet innan vi slipade så hålen krympte ihop en smula. Men det är ingen som fölk tänker på innan de sätter sig ner på golvet och verkligen tittar. Gör er inget stort jobb i onödan.
 
cederbusch skrev:
Men om det nu ligger plank redan under masoniten, varför inte slipa och behandla den? Så har vi gjort hemma, blir jättebra. Visst får man leva med att det är lite skavanker, typ hundratusen spikhål. Men vi svabbade golvet innan vi slipade så hålen krympte ihop en smula. Men det är ingen som fölk tänker på innan de sätter sig ner på golvet och verkligen tittar. Gör er inget stort jobb i onödan.
Jag hade samma sak hemma hos mig, men jag rev bort allt och lade nytt. Inte så mycket för att "folk skulle tänka på spikhålen".

Däremot skulle jag reta mig på dessa hål eftersom jag vet att de existerar.

Ett tips (om man nu lägger nytt golv) är att lägga på grålumppapp på reglarna innan man skruvar dit golvet. På så sätt minskar man risken för golvknarr i framtiden.
 
e97aer skrev:
1) Skall jag slänga den isolering som redan ligger? Den torde vara 30-40 år gammal.
2) Hur mycket isolering skall det vara under det massiva golvet? Ända upp till undersidan av golvregeln eller ändå upp till ovansidan av regeln, dvs dikt an mot det massiva golvet?
3) Räcker det med att bara stoppa i isoleringen eller skall man sätta någon slags papp, för att minimera damm och dylikt, ovanpå isoleringen. Under nuvarande isolering sitter det svart papp av något slag. Så frågan är om det skall vara samma ovanpå?
4) Det verkar vara samma golv i rummet som på kattvinden. Dvs, man har byggt väggarna till kattvinden på det befintliga golvet som ligger nu. Skall jag sätta en planka inuti bjälklaget mot kattvinden när jag tar bort golvet? Liksom bygga för? Eller räcker det med isolering?
5) Hjälper isoleringen mot ljud till våningen nedanför?
6) Finns det speciell isolering för ljud/vibrations-dämpning?

Dumma frågor. Hoppas ni inte tar illa upp allihopa och att jag får många svar!!! :)
Hejsan

Isolera med polyuretan längs med ytterväggarna så kommer draget att försvinna och dina golv kommer bli varmare. Du behöver inte ta ut befintligt isolering, sågspån antar jag att det är. Det räcker att man borrar upp ett litet hål mellan varje par av bjälkar och via detta fyller man med polyuretanskum som kryper ut och expanderar.

Den kalla luften som drar under golvet kommer från ytterväggen, så det är där isoleringen behövs, under resten av golvet är behovet inte lika stort om det är tätt vid ytterväggarna.

Det mesta ljudet går, vad jag fött höra, via stommen mer än via hålrummen, så det är där den mesta ljudisoleringen behövs, det finns olika material man kan lägga emellan som dämpar stegljud etc. men jag har inte så bra koll på dom bitarna.

Jag är på gång att beställa polyuretan från england för gör det självare, både sådan som man kan fylla i slutna utrymmen för just denna typ av isolering, och sådan man sprutar på öppna utrymmen som tak och väggar, och även krypgrunder etc. Se min tråd andra tråd om det.

Mvh Thomas
 
A
Det är någon slags ull som ligger nu. Den får ligga kvar enligt tips och så fyller jag på med så mycket det går, speciellt noga mot kattvinden oxh yttervägg. Jag kommer nog använda mineralull för isoleringen och ej använda polyureran.

Klart man kan slipa befintliga golv men det blir ju inte perfekt då. :) Pratade med en golvläggare och näst efter kök och badrum är golvet det dyraste i ett hus. Så jag tycker att det kan få kosta.

Vi får se hur det blir med ljuddämpningen. Jag kör med lumppapp bara för att jag vill hålla det enkelt. Nästa rum skall jag göra med både byxen och hängslen. Dvs både fylla upp med isolering samt använda specialmaterial på reglarna.

Tack för alla svar!
 
Det blir långt ifrån bra ljudisolering med massiva golv och vanlig mineralull. Har själv ett massivt furugolv på vindsvåningen. Det är många faktorer som spelar in beroende på vilken typ av ljud det är och vilka krav man har.
 
A
Hej. Det är inga trummor som skall spelas men det ligger sovrum våningen nedanför. Så det är mest vanliga stegljud kanske som är aktuellt. Eventuellt kommer ju musik att spelas. Fick tipset att använda "markisolering" som är tyngre men jag vet faktiskt inte vad det är för slags material? Kan man verkligen lägga detta i golvbjälklag? Finns andra material vad gäller det man lägger mellan reglarna?
 
e97aer skrev:
Hej. Det är inga trummor som skall spelas men det ligger sovrum våningen nedanför. Så det är mest vanliga stegljud kanske som är aktuellt. Eventuellt kommer ju musik att spelas. Fick tipset att använda "markisolering" som är tyngre men jag vet faktiskt inte vad det är för slags material? Kan man verkligen lägga detta i golvbjälklag? Finns andra material vad gäller det man lägger mellan reglarna?
Steglud går till stor del genom stommen ner i underliggande utrymme, och då spelar det inte så stor roll vad man ljudisolerar med mellan bjälkarna. Det är mellan golvet och bjälkarna du måste få bort ljudet, eller genom att bygga ett innertak på våningen under som inte hänger ihop med bjäklarna. Har bestämt för mig att tidningen Gör-Det-Själv hade just ett sådant projekt i en artikel för en tid sedan. Kolla deras hemsida. Det finns särskilda stegdämpande material att lägga under golven, kolla med byggmarnad/golvtillverkare. Hur bra det funkar vet jag dock inte. Men återkom gärna med rapport :)

Mvh Thomas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.