Hej!

Vi bygger nytt och tycker att plattsättaren som vårt husföretag anlitat vill ha extrabetalt för lite väl mycket. De vill ha 340 kr/kvm om man har andra plattor än 15x15, 20x20 eller 30x30. Standard idag är väl snarare 25x40 på vita plattor, inte är det jobbigare väl att lägga 45x45 jämfört med 30x30 i hall exempelvis?

Vi ska ta ett snack med vår husleverantör om detta. Dessutom vill de ha 70 kr/löpmeter om man tar en annan fogfärg än den ljusgrå. Fog kostar väl inte mer om den är vit?? Tycker att det är självklart att det ska ingå en fog som passar plattorna som man har valt utan att behöva betala extra för det?!

Min fråga är: Ni som byggt nytt, vad har era kakelsättare tagit för kvm pris och vilka var standardmåtten på plattor som ingick?

Tacksam för svar!!
 
Min erfarenhet är att de lägger på ruskigt mycket på allt som är utöver standard ex. sättning/ läggning av större plattor. Vi fick inte specificerat speciellt mycket. Någon sade ( vet ej om det är sant) att det är här på tillvalen som målare, elektriker etc tjänar sina pengar då de bygger åt husföretagen. I övrigt är marginalerna små för dem.
 
Jag har ingen egen erfarenhet av detta själv men en vännina till mig håller på att bygga nytt. De bygger i ett nytt område där husen är av samma typ och storlek (av en och samma leverantör) de får liknande villkor. De liksom ni får betala extra för fogar som inte är en av två standardfärger samt betala extra för plattor som är större än standard.

Vi ska börja bygga detta året också men i ett annat område. Vår potentiella leverantör säger att vi kan välja vilken färg på fog som helst utan extra kostnad men att kakelsättningen på andra plattor än standard och till exempel mosaik kostar extra per kvadratmeter.
 
FruBengtsson skrev:
Hej!

... inte är det jobbigare väl att lägga 45x45 jämfört med 30x30 i hall exempelvis?

...
Jag är ingen plattläggare, men då jag la 30x30-plattor var det en hel del jobb. Det ställer stora krav på att underlaget är slätt, och det är viktigt att få fix under hela plattan så att den inte spricker då den belastas. Att sätta 45x45-plattor skulle jag inte ens vilja fundera på... Så jag skulle säja att det är mycket värre att sätta 45x45 än 30x30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.