Hoppas detta är rätt avdelning för min fråga.
Vi flyttade till ett hus i våras som har en Nunnauuni täljstensugn i källaren, en riktig pjäs på 1000-2000 kg nånting. Den installerades våren 2006 och de förra ägarna skötte om sotningen själva. Vi köpte huset av ett dödsbo då mannen dog för inte så länge sen, så hon visste ju inte så mycket om nånting.

Vi tog dit en riktig sotare som fick göra en besiktning och han hade en del synpunkter på monteringen som är riktigt konstigt gjord. Från själva täljstensungen går det ett stålrör på ca 4 meter som är inmurad i botten av skorstenen. Röret ligger i krypgrunden och det är bökigt med plats där under så det skulle bli svårt att komma åt vid sotning. Det var för övrigt mycket sot kvar så man undrar ju hur noga förra ägarna var med sotningen.

Sotaren gjorde även provtryckning och det visade sig att det läckte en hel del. Då tog vi dit en skorstensrenoverarfirma som fick täta hela kanalen (och åtgärda några andra saker som behövdes enligt sotarprotokollet) och sotaren gjorde en ny provtryckning. Den här gången upptäcktes det att det kom rök ut från själva tegelmuren precis bredvid kaminen. Det är som sagt riktigt bökigt att komma åt från krypgrunden för att se var röken kommer ut.

Just nu väntar jag på att sotaren ska höra av sig angående hur man kan lösa det hela.
En tanke som jag fick är om det skulle gå att flytta på hela täljstensugnen till en annan del i rummet och istället för att dra ett rör till befintlig skorsten använda en stål-/modulskorsten. Den borde i så fall gå att dra ut genom ytterväggen och sen upp mot taket.

Frågan är ju om det överhuvudtaget går att flytta på en så stor biff. Vad jag har förstått kommer täljstensugnen i delar som monteras ihop vid installationen och då borde det väl gå att montera ner den och sen upp igen eller?

Idag sitter det en rökgasfläkt uppe på skorstenen för att det ska bli bättre drag och den kanske inte skulle behövas om man flyttar på allting.

Finns det någon här som har erfarenhet av täljstensugnar och kan ge lite råd?
 
Kaminen är limmad av delar, och man måste, om jag förstod de som monterade min tulikivi rätt, att spola en massa vatten under flera dagar för att limmet skall lösas upp, och hur det ska gå till om man inte har planer på att riva huset är en gåta...
Även om man kan "såga" av kaminen från fundamentet som den står på, så måste man ju göra ett nytt fundament och sedan lyckas flytta den -allt går, men konstar nog där efter också, misstänker jag.
 
Det går utmärkt att flytta en Nunna eller Tulikivi ugn.
Det är dock mer än dubbelt så mycket jobb som att bygga en ny ugn............

Man kan knacka ner ugnen med klubba.
Täljstenslimmet är otroligt sprött, och fogarna mellan stenarna bryts lätt.
Den murade kärnan i ugnen kan vara knepigare, men med en hammare och väl avvägda knackningar kan man bryta även dessa fogar.

När alla stenar är nedmonterade måste man slipa av lim och det eldfasta bruket så att stenarna kan återmonteras som om de vore nya.
Räkna även med att någon sten i kärnan spricker och behöver ersättas.

Extremt mycket jobb, men det är inga större svårigheter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.