Har funderat en del på om man ska göra något åt att det rasar kyla ner i köksfläkten. Köksfläkten är kopplad till ett rör som går rakt upp genom taket och ut i det fria. Detta gör ju att det kommer in kyla den vägen. Det sitter ett kallrasskydd i fläkten så det rasar väl inte alltför mycket ner på min julskinka, men själva fläkten är ju svinkall så det svider ju nästan till när man ska justera fläkthastigheten. Skåpet ovanför fläkten kan man ju använda som extra kyl. Visst, bra för att kyla all julöl till svärfar, men ska det vara såhär?

Har ju ett välisolerat hus och den moderna konstruktionen ska ju minimera köldbryggor, kallras och andra energi-läckor. Så då undrar man ju, ska jag sluta fundera på saken, eller gör ni andra någonting för att minska kallraset från köksfläktens utlopp?
 
C
Så kallt blir det inte om kallrasskyddet fungerar. Plocka isär och gör rent, det har antagligen geggat fast i gammalt fett och damm.
 
Om det är ett plåtrör/alu-slang kopplat direkt till fläkten och hela vägen ut så kanske det bidrar, I så fall kan du kanske prova att sätta en bit PVC-slang emellan.
 
Vi hade samma problem, till och med golvet blev kallt, men det var för att kallrasskyddet inte funkade som det skulle. Skruvade ner allt, öppnade och fixade. Nu är det ok igen. Så som tidigare sagts: fixa kallrasskyddet
 
Kallrasskyddet verkar bara vara en tunn plastbit... Men den verkar sitta som den ska.
Kanske får isolera röret ner till fläkten.
 
B
har kamin?
vad för ventilation i resten av huset
 
  • Gilla
Caligulan
  • Laddar…
Japp, har kamin med tilluft. Huset har frånluftsvärmepump med tilluftsventiler.
 
Mikael_L
Har ni hittat felet?

Eller fått till någon annan lösning?
 
Intresserat också om ni har löst probemet?
Jag har liknande problem men inte så värst som du beskriver.
Jag har däremot upplever att det låter för mycket när det blåser ute, kan man ljudisolera flexröret i
alukåpan, hjälper det?
Vår fläkt går genom ett snetak med 400mm isolering + brandisolering men man känner att det är kallt
plus att det hörs när det regnar, blåser!

Tacksam för svar
 
Om det låter när det blåser/regnar borde det tyda på att kallrasskyddet även där inte fungerar. Jag fick modifiera mitt något på en helt ny fjäråskupan. Skyddet är där två halvcirklar i plast som åker upp av vinddraget när fläkten startar. Problemet var att de lyckades balansera stående och inte fälldes ner igen. Löstes genom att tejpa på en liten distans ovanpå skydden så att de inte kan stå helt rakt utan utan står med aningen vinkel.

Plocka ner fettfiltren så borde det gå att lysa och se om kallrasskyddet håller tätt.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.