Har en pelletskamin sedan en dryg månad sedan som eldas i befintlig halv-halv stens kanal som är ny glidgjuten.

Visste mycket väl om att eldning med pellets kan orsaka kondensproblem pga lägre rökgastemp och ville förstås ha ett insatsrör hellre än glidgjutning men pipan var tydligen så sned, ojämn i fogar vad vet jag så insatsrör var uteslutet.

Har ju mätt vid något enstaka tillfälle tempen ca 70-80cm ned ifrån topp och där endast visat knappt 30 grader...

Klättrade upp idag och fotade pipan en bit ned, dessvärre är väl pipan ljumen så det är lite disigt så man inte ser så långt ned.

Märkte även att pannkittet runt rökröret hade lossnat, garnet är dock kvar och nytt pannkitt är på smetat runt om.

Det som bekymmrade mest när jag klev upp är att det är frostigt runt toppen på skorstenen ca 5-7cm ned runt om.

Nu ställer jag mig frågan om man egentligen vågar använda pelletskaminen resten av säsongen utan att riskera att hela pipan krackelerar.

Försöker ju köra kaminen längre intervalltider på minst 2h per tillfälle på lågfart, standby tid på kanske 2-3h innan man startar igen.

Vid driftsättning så hade ju kamin bra rökgastemp vid utgång på 159 grader, men det var ju vid högeffekt iof.

Det känns inge vidare om man ska känna sig orolig hela tiden heller..
obs min kamin saknar ju rökgasfläkt så där kan jag inte justera något alls.
Hur skulle ni gjort i mitt fall?
 
  • DSC01087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Forsätt elda -isolera gärna skorstenen upp till yttertak så håller den drag + värmen bättre
-sätt gärna en huv över skorsten så att inte snö /regn kommer in
 
När man trodde att allt trots allt fungerade så hände en annan väldigt otrevlig sak, fukt på muren då det blivit blåsor, sprickor på färgen som är en vattengrundfärg ej sockel/slamfärg.Pillade bort stora flagor av färg som var fuktig och illaluktande.


Trots att man snart ger upp och knappt orkar bry sig mer så måste jag väl på nått sätt ta reda på hur fukten uppkommit, via läckage runt skorstenstopp vid plåt-tegel(har kommit in mindre vattenstänk sommartid med vid kraftigt slagregn) kondens av varmt-kallt-kallt-varmt pga ej andningsbar färg, eller snö-is som töar vid toppen på skorstenen och sedan letar sig nedåt..

Har ju en enklare huv på men har nästan funderat på om inte den mest är ivägen då det byggs på is och snö på insidan av huven.


Eldar nästan inte kortare tid än 3,5h utan oftast 4-4,5h i sträck, nu har det varit milt här med bara 6-7 minus är det större risk då med kondens än om det är 15-30 minus?


Vet inte hur jag ska gå tillväga nu, om jag ska elda mer utan att åtgjärda ev. brister, sälja P.kaminen + pelletsen för byte till vedkamin istället.


Det känns som att isolera skorstenstopp från kallvinden och uppåt med isolering + plåt + en ny tät rätt monterad plåtkrage runt skorstenen vore säkrast med att göra.


Måste ju bara fråga, hur hade ni gjort, resonerat i min sits?
 
Alpha skrev:
Har ju mätt vid något enstaka tillfälle tempen ca 70-80cm ned ifrån topp och där endast visat knappt 30 grader...
det är nog kondens som kommer från bränsle när du eldar som rinner neråt i skorstenen. Även om bränsle är torrt så bildas det en del vatten/ånga vid förbränningen ( CH+O = CO2 + H2O). Samma fenomen som när vatten rinner ur en avgasrör på en nystartat bil.

Skorstenen skulle mo bättre om du fick något högre temp på rökgaser och kunde hålla skorstenen varmare. Att byta till ved förbättrar inte saken om du ska elda lika lite som med pellets.Men så klart är veden billigare och man kan slösa med den för att hålla skorstenen varm :).

Jag skulle testa att öka inmatningen av pellets och elda mera intensivt för att torka skorstenen mao slösa med pellets för att hålla skorstenen varmare medan du eldar. Att minska pelletsmängd och förlänga brinntiden är ett fel väg att gå enligt min uppfattning. Du ska ha ca 65 grader i toppen av skorsten där du fick bara 30 grader. Disset på bild ska synas först ca 10 cm över skorstenskanten och inte inne i skorstenen. Du kan observera från marken (utan att klättra och mäta) om disset bildas först när röken lämnat skorsten en kall dag så vet du att det inte kondenserar inne i skorstenen. Du ska kolla det ett tag efter du startat så skorstenen hinner bli varm hela vägen upp. Kommer det knappt någon diss ut när det är minusgrader ute så har vatten kondenserat inne - inte bra!.
gaia
gaia
 
Fast jag eldar ju ca 10-14h/dygn med en minimum tid på 3,5h per tillfälle alltså.

Jag kommer nog aldrig komma upp i några 65 grader 80cm ned ifrån topp, disset brukar ju synas som ett vitgråttblått dis ovan topp alltså, kaminen är ju bara på 5kW max.

Kan förstå kondensen på insidan i rökgången men att det kom ut fukt på utsidan av muren inne borde väl ändå tyda på nån form av läckage ifrån kragplåten runt skorstenen, på kallvinden är ju muren isolerad så där borde ju ingen kondens bildas.



En sak jag undrar över är om det är så himla bra egentligen att köra långa driftstider som oxå medför längre uppehåll dvs mur kallnar istället för att kanske köra något kortare intervaller då muren fortfarande är varm hela tiden iaf i närhet av kaminen.Med korta menar jag kanske 2,5h-4h vila 3h osv.


Måste höra mig för vem som kan tänkas klä in skorstenstoppen med plåt + isolering och sedan en mindre rörpipsutblås, nu är väl hålet 150-160mm.
 
nu är väl hålet 150-160mm.
går väl enkelt att minska med en plåt eller tegelsten för att utröna om det hjälper
tegel suger upp mycket vatten om skorsten bara varit i bruk 1mån. kan den fortfarande vara mättad
högre upp det tar lång tid att torka ur speciellt nu när det varit kallare
 
kom att tänka på
-kanske du har för mycket primär/sekundär luft -brinner bra men drar med sig ett överskott av luft som kyler,
-du späder ut rökgasen med svalare luft =lägre Rgt
 
"tegel suger upp mycket vatten om skorsten bara varit i bruk 1mån. kan den fortfarande vara mättad"

Stämmer nog bra iaf övre biten ovan nock, har ju haft värme på i huset när det renoverades så den bör ju kunnat ventilera lite i im + rökkanalen men hur mycket har jag ingen aning om.

Tilluften till kaminen tas helt enkelt ifrån varm torr rumsluft.


Vågar nog inte lägga på nått ovan topp som kan bidra med en massa kondensdropp ner i pipan eller påisning..



Frågan är vem man kan höra sig för med om att få skorstenstoppen inklädd och isolerad gärna med ett smalare rör som avslut säg 90-100mm.Snickare, plåtslagare?
 
Nån sotare kanske? Antar att du är helt säker på att det inte går att sätta i ett rör, annars hade det nog inte varit så dumt. Risken med för stor diameter på röret borde ju bli att röken inte får den fart den behöver upp genom pipan, därmed värms inte hela pipan upp? Eller resonerar jag fel?
 
Hade ju en "installatör" som testade olika klossar först för att se vilken dimension på instasrör som hade passat, när inte ens 100mm klossen gick ned så avråde han med lägre rör dimension och använde istället befintlig kanal halv/halvsten inkl ny glidgjutning.

Men det lustiga var att det var jag som frågade installatören om det inte kan bli kondensproblem med att använda pipan, man tycker han borde ha informerat mig om riskerna mm som är auktoriserad installatör.

Dessutom så gjorde han hålet för högt upp så att de justerbara benen som medföljde kamin inte ens räckte till och då började jag undra en hel del över kompetensen, nu står kamin på klossar....
 
Du kan ju alltid montera en "dragstabilisator" typ http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=78, om det är tillräckligt drag i skorsten.
Den kommer då att ta en del av rums luften och skicka direkt genomskorsten & på så sätt ventilera bort dina fuktproblem.
 
Jag skulle höja effekten på kaminen till max. Räcker inte det för att få tillräcklig temperatur vid skorstenstoppen är det nog bara byta kamin eller trots allt försöka med insatsrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.