Jag är på gång och ska skaffa en kassett till öppna spisen och tänkte få lite tips.

Jag har kikat runt men inte hittat något som passat riktigt. Vi skulle helst vilja ha en ganska stor svart kassett i gjutjärn, gärna med spröjs.

Hittade en Jötul 400 Harmony som var okej i utseende, men den passar inte då rökröret sitter för långt fram. Har tittat på Keddy (som alla rekomenderar) men de finns inte i svart. Nu har jag kikat på insatsen Cover från Kaminexperten.se (den är svart i verkligheten, bilden på hemsidan stämmer inte), den skulle passa storleksmässigt och ser ganska rejäl ut. Är det nån som har erfarenhet av den?
 
Vad menar du med att den inte finns i svart jag har två st som är svarta. Största modellerna och de funkar kanon, mycket gjutjärn. Bara fylla med ved o tutta på blir mycke värme men det går en hel del ved, inget att värma ett hus med men en mysbrasa eller lite extra tillskott av värme helt ok.Har även en kakelugn och den kan man inte riktigt jämföra med en kassett den tar lite ved och avger mycket värme, nu gällde inlägget inte kakelugn men ville bara jämföra lite.
 
Hej Silversmeden!
Keddys modeller är metallgrå (men mörknar kanske något med åren). Tycker själv jag sett bilder på svarta Keddys men enligt Keddy är det den grå färgen man ser på hemsidan mm som finns.

Ingen som har nån erfarenhet med Cover från Kaminexperten.se? Den är väldigt lik E-kassetten...
 
Jag har också satt in en Keddy. Den upplevs som svart tycker jag.
 
Gjutjärn + spis-svärta =svart
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
pr95: Jag hade också den tanken med svärta men Keddyn är målad (eller behandlad) på nåt sätt så det inte går. Det går att måla om den till svart men det känns lite fel att köpa en pjäs för 13 000 kr och börja med att måla om den.
 
Visst men vill man ha svart så får man åtgärda
eller som Henry Ford sa vill folk ha annan färg än svart får de söka annan leverantör eller måla själv
har själv en Kedddy upplever den som svart eller nästan tror den är grafitsvart ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.