Ricken skrev:
Om det är 3.10 på smalaste stället, är det med eller utan diken?
3,10 det är utan dike det finns inga diken. det är ju mer uppfart än väg anslutande bilväg är 4 meter bred. och dra vägen bakom verkstadslokal kommer innebära en massa fyllnadsmassor och kanske en del sprängning. Men visst det ska undersökas.
ska även prata med slammtömmaren på måndag och fråga vad dem menar med 5 meter bred väg, det kan ju vara så att hon på kommunen inte ställt frågan till dem på rätt sätt och att dem vill ha så bred väg för att kunna få möte på vägen men den trafiken är ju minimal eftersom det kommer ju bara vara 2 hushåll på den biten.
Men samtidigt så känns det som om kommunen redan har bestämts sig för att inte bevilja nåt.
mvh Björn
 
Tyresö
Björn_mattsson skrev:
3,10 det är utan dike det finns inga diken. det är ju mer uppfart än väg anslutande bilväg är 4 meter bred. och dra vägen bakom verkstadslokal kommer innebära en massa fyllnadsmassor och kanske en del sprängning. Men visst det ska undersökas.
ska även prata med slammtömmaren på måndag och fråga vad dem menar med 5 meter bred väg, det kan ju vara så att hon på kommunen inte ställt frågan till dem på rätt sätt och att dem vill ha så bred väg för att kunna få möte på vägen men den trafiken är ju minimal eftersom det kommer ju bara vara 2 hushåll på den biten.
Men samtidigt så känns det som om kommunen redan har bestämts sig för att inte bevilja nåt.
mvh Björn

Troligtvis vill dom ha 5 m bred väg, för att kunna ha "vingelutrymme" för att kunna komma in mellan grindstolpar till en villainfart - eller så är det för att dom ska kunna stå på vägen och dra slang till villans avloppstank, utan att spärra vägen totalt. Lasbilens bredd 2,55 m och då är det 2,45 m bredd kvar till övrig trafik.

Det har definitivt inte att göra med att chaufförerna är dåliga förare, eller så - en slamsugarchaufför måste vara extremt duktig på att köra lastbil pga alla "omöjliga" ställen dom ska ta sej fram till.
 
Tyresö skrev:
Troligtvis vill dom ha 5 m bred väg, för att kunna ha "vingelutrymme" för att kunna komma in mellan grindstolpar till en villainfart - eller så är det för att dom ska kunna stå på vägen och dra slang till villans avloppstank, utan att spärra vägen totalt. Lasbilens bredd 2,55 m och då är det 2,45 m bredd kvar till övrig trafik.

Det har definitivt inte att göra med att chaufförerna är dåliga förare, eller så - en slamsugarchaufför måste vara extremt duktig på att köra lastbil pga alla "omöjliga" ställen dom ska ta sej fram till.
Eller så har dom börjat med utländsk arbetskraft som behöver lite "vingelutrymme" efter att dom "druckit frukost" :)

Nä, allvarligt talat så måste det ju gå att få mindre än 5 meter godkänt, 5 m är kanske som Tyresö skriver kravet på vägar med trafik som skall förbi, här går det ingen trafik??
 
till de andra fastigheterna runtikring där så är det runt tre meter på och slammsugarn kommer fram och upp till grannen har slammsugarn åkt då dem kört fel eftersom han inte har tömmningen uppe vid sitt hus, så bilen kommer upp och det skrev vi i vårat byggherreyttrande samt att verkstaden/boden har fraktats dit upp på lastbil men det verkar inte spela någon roll.
 
Hemmakatten
Slamsugarkillen kommer in på vår väg också. Lite snirklig o krokig är den, på vintern med snö är den max 3 meter bred, sommaren 3½ eller så. Ca 200 meter in kör han, sedan backar han ut på stora vägen även fastän det går att köra fram tillhuset och en vändplan.
 
Ur bygglovssynpunkt så är nog snön ett problem, det duger inte att den skall in på er släktings mark, ingen vet hur länge den marken ägs av en släkting. Snön måste få plats på er väg.

Om nu marken åt ena hållet ägs av vänligt sinnade släktingar. Kan ni inte ordna servitut på att få dra väg över deras mark istället. Om ni har servitutet så borde ni få bygglov för ert hus. Ni behöver troligen aldrig bygga vägen där.
 
Ur bygglovssynpunkt så är nog snön ett problem, det duger inte att den skall in på er släktings mark, ingen vet hur länge den marken ägs av en släkting. Snön måste få plats på er väg.

Om nu marken åt ena hållet ägs av vänligt sinnade släktingar. Kan ni inte ordna servitut på att få dra väg över deras mark istället. Om ni har servitutet så borde ni få bygglov för ert hus. Ni behöver troligen aldrig bygga vägen där.
 
vägen som finns idag går ju över svärföräldrarnas mark det är ju bara sista biten.
Jag har för mig att det sluttar neråt bakom boden.

101206006.th.jpg
 
Redigerat:
Spontant när man ser den kartbilden finns bara ett råd. Bygg en ny vägbit bakom uthuset. Att hålla på och ta sig in och ut mellan grannens hus och hans uthus känns inte som en hållbar lösning för framtiden. Ser även ut att vara ett par knixar precis vid uthuset så stor risk att köra sönder uthuset med snöplogar eller lastbilstransporter. En källa för framtiden att skapa osämja.
Kan inte kosta många kronor med rätt entreprenör att göra vägen bakom istället. Dock kan det kosta hur mycket som helst med fel företag.
 
Fick idag ett positivt förhandsbesked om byggnadslov med vissa vilkor och det var att vägen skulle gå att göra minst 3,5 meter bred och visa upp skriftligt att slammsugarn kommer fram.
när man granskar tomtkartan och räknar så är det 4 meter till hans tomtgräns och inte 3,30 som grannen uppger och jag hoppas att han har fel om sin tomtgräns och svärföräldrarna som styckat av hans tomt menar också att det är mer än 3,30 från boden till hans till hans tomt.
känns faktiskt hoppfullt nu.

mvh Björn
 
Göran.W
Behöver slam sugaren köra in?
Om jag inte miss minner mig helt har dom minst 25 meter slang på bilen.
Vill bestämt minnas att här där jag bor är det normal taxa upp till 25 meter slang.
Hos mig drar dom ca 20 meter slang utan att protestera eller ta extra betalt.
Bara en tanke.
 
Angående kraven på väg för slamtömning så kommer här vad som stod i infobladet från Norrköpings Kommun före vår senaste tömning:

"Slambilen kräver en bärighet på 30 ton. Vägen behöver vara minst 3,5 meter bred och vara fri från hinder upp till en höjd av 4 meter. Vändplanen behöver vara minst 19 meter i diameter. Om du istället har en vändficka där slambilen kan vända behöver den vara minst 10 meter lång och 5 meter bred."

Själv tycker jag kraven på vändplan eller vändficka är horribla och jag har inget sådant men får tömt ändå:D
Slambilen får backa in genom ett trångt grindhål (ca 2,8m) och ca 75m på vägen mot den gamla ladugården men har inte gnällt alls på detta. En gång fick jag betala för en extra slanglängd då ladugårdsplanen var så blöt att han inte vågade backa hela vägen men det tycker jag kan va ok i det fallet.:)
Mest skrattretande är att dom ger info om att det ska vara tömning under ett intervall om 4 veckor och att man då ska se till att ha det ordentligt skottat. Till och med sotaren kan tala om vilken dag han kommer och om han kommer på för eller eftermiddag.
 
En bra förare fixar det där utan problem men det tråkigaste måste ju vara grannens inställning till erat husbygge.

Blir fortfarande lyrisk när jag tänker på killen som jag köpte material av när jag byggde min väg. Jag fick mina leveranser mitt i natten på senhösten ute på landet = kolsvart, och killen trixar utan att ens fundera in lastbilen från asfaltsvägen 90 grader in på min påbörjade väg samt undvek både diken och nedhängande grenar. Nämnas bör att min väg är ca 2,5 m bred... Respekt!
 
grannen har gett sig. eftersom hans tomtgräns inte är så som han har sagt till kommunen. Jag hämtade karta från lantmäteriet och på den så är det minst 4 meter till hans tomtgräns samt att han har borrat sin vattenbrunn på svärföräldrarnas mark och med det så håller han sig nu lugn för att inte riskera att behöva göra en ny brunn.
 
bjorn_mattsson skrev:
Jag hämtade karta från lantmäteriet och på den så är det minst 4 meter till hans tomtgräns samt att han har borrat sin vattenbrunn på svärföräldrarnas mark och med det så håller han sig nu lugn för att inte riskera att behöva göra en ny brunn.
Bara att gratulera till att det löser sig och att ni inte behöver borra då :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.