Hej allihopa!

Jag har efter lite efterforskningar här på forumet läst mig till att man ska passa sig för dubbla fukt/ångspärrar. Då jag ska bygga ett badrum i källaren funderar jag på hur man ska gå tillväga. Jag hade tänkt att dränera om huset i sommar och lägger då isolering och fuktskydd på utsidan, ska jag då inte ha fuktspärr på insidan eller tvärtom eller vad är det igentligen som gäller??? :-/

Tacksam om någon kunnig skulle kunna dra scenariot hur man gör och i vilken ordning det ska göras.

 
Jag har själv forskat i den frågan och så här har jag uppfattat det hela,men jag kan inte lämna mer 95% säkerhet att det stämmer,så andra som vet 100% kan ju hjälpa dig fullt ut.
Mot ytterväggen i källaren SKALL du ha fuktspärr endast där du har en våtdel,alltså dusch,bad etc.Har du alltså ingen våtdel mot ytterväggen SKALL du inte ha tätskikt på ytterväggen om du ska ha en ångspärr på utsidan.
Har du dusch halva ytterväggen så tätar du där, sen lämnar du resten.Innerväggarna och golvet tätar du som vanligt,en del påstår att man inte ska täta på golvet,mer än i duschen om man har en dränerande platta,men jag anser att man bör täta hela golvet.
Ett litet tips ang.ytterväggen där du inte har våtdel,täta ca 5 cm upp på väggen i alla fall,i fall du skulle få ett stort läckage under längre tid,så har du ju tvingat vattnet till golvbrunnen i alla fall. LYCKA TILL
 
Det du lägger på utsidan är ett fuktskydd, frigolit, pordrän, platon el liknande, dessa är inte ångtäta. Alltså blir inte muren "instängd" mellan 2 tätra skikt, viktigt att ha koll på vad det blir på utsidan.
Jag skulle själv rekommendera pordrän, isolering och fuktskydd i ett, med geoduk ytterst. Tar lite plats, och innebär även att mängden drän-grus minskar.

mvh
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.