Hemmakatten
Vår alldeles nya snöslunga, Ariens ST 28 DLE Pro, är använd 5 gånger.

Idag verkar något vara fel? Har snöat ca 10cm, snön är ganska tung och blöt. Tidigare gånger har snön varit mer som lätt pudersnö. Kan det ha betydelse.

Idag var det maken som körde, maskinen orkade inte driva framåt utan maken nästan ligga raklång bakom för att "putta" på. Vår infartväg är 250m lång, det krävs att man går 6 vändor för att få bort all snö. Jag har själv använt snöslungan vid två tillfällen (och jag är mkt klenareän maken) och det gick utmärkt. Maken orkade slunga en vända (av sex), sedan kom han in o var helt svettig och slut.

Vad kan felet vara? Slungan kördes på låg växel. Kan det vara att snön är för blöt eller är det däcken det är fel på. Det verkade som om de inte fick riktigt grepp att friva framåt. Behövs snökedjor till slungan? Vi har plan mark och inga upp-eller nedförsbackar. Kan det vara något maskinellt fel? Kopplingen? eller nåt annat?

Alla goda råd mottages tacksamt. :) Är det inte snöröjt till i morgon förmiddag får vi dra ut soptunnan till stora vägen för sopbilen käör inte in om det inte är plogat.
 
Spinner hjulen?
Om så, har du dåligt grepp, snökedjor hjälper.

Vad är det för drivnin/kraftöverföring?
Är det rem, så kanske remmen slirar.
Då kanske ni måste justera frikopplingsläget så att spännhjulet går mer "an" mot remmen, dvs. den spänner remmen hårdare vid drift.
Har er modell tilt på snöintaget, kanske ni tiltat ner för mycket så att den går i marken ofördelaktligt med högt motstånd som följd...?
Gärna mer mer info om slungan, tack.

Edit: Jag tror jag vet problemet. Er slunga har "automatic tracktion control" förmodligen någon slags antispinn, har du dåligt grepp så blir konsekvensen att den minskar hastigheten mer och mer beroende på dåligt grepp, dvs drivning/grepp = hastigheten. Snökedjor borde hjälpa!!
http://www.ariens.com/products_snow/s_professional_group/s_professional_28/Pages/features.aspx

ps btw, vilken fin slunga!! ds
 
Redigerat:
Jag hade det motsatta problemet häromdagen q(;^;)p
Jag skulle testa om det gick bra att köra på högsta växlen, och då kommer den upp i ca 5km/h...

Det gick ju lysande, snön ven och jag sprang med ett leende bakom...när jag började närma mig staketet så tänkte jag "nu är det nog bäst att frikoppla"
...jag kan säga att det hände inte ett skit när jag febrilt drog i hantaget...
Plan "B" blev som du beskrev i din fråga "raklång bakom - fast åt andra hållet....
Jag kan säga att det hjälpte inte det heller... Då var det ca: 0.5m kvar till staketet, Även om jag är snabbtänkt hade jag ingen plan "C"...

Det slutade med ett "brak" - ett stort hål i staketet samt att något som kallas min "sambo" låg och gapskrattade raklång.. (idag skrattar jag själv åt eländet)

Skiten måste tillfälligt fryst ihop någonstans, för när skadan var skedd gick det perfekt att frikoppla....:blushing:

Tillgägga är att slunga är en Gilson 11hp på 150kg
 
Redigerat:
Hemmakatten
Problemet är att det helt nya slungskrället inte går fram själv i 10 cm 0-gradig snö, det blir för tungt för den lille stackaren! Jag låg som berättats utsträckt bakom och sköt skrället en kvarts kilometer i den snön (skrället väger 132 kg! :@). Nåväl, jag tror också att det är friktionskopplingen (traction disc) som slirar alternativt hjulen som inte trots påstådd och faktiskt observerad excellent storlek och grovt mönster som inte får tillräckligt fäste i underlaget. Men vi har varit förutseende och köpt kedjor så nu skall skrället inte få någon möjlighet att smita undan med den ursäkten heller!;) Även om skrället tills idag faktiskt varit riktigt duktigt i torr snö och hård plogvall så har jag noterat att den tvekat lite bakåt, kanske en sådan där som bara förstår att gå framåt:) Skulle alltså kunna indikera problem med friktionskopplingen...

Tacksam för uppmuntrande tips och tillrop!'
The Tom Cat
 
Kan det vara glidskorna som är för högt monterade och att skrapstålet därigenom hugger fast i backen?
 
Hemmakatten
Glidskorna är så lågt det går att ställa ner dem, dvs. det är så stor glipa det går att få mellan skrapen och underlaget/marken.
 
Det kan vara samma fel som jag fick på min (dock en Stiga).

På min går det en "stång" från växelväljaren ner till växellådan. På den stången sitter det ett gängat huvud och det hadde rört sig av vibrationerna vilket gjorde att man inte fick i växlarna ordentligt.
Dina symptom tyder på liknande problem så kolla om det finns något justerabart därikring
 
Hemmakatten
Bra tips, men växlarna går klart i, både bakåt och framåt. Problemet är att skrället ändå inte går framåt i den nu inte så helt luftiga snön. Nu startar operation övertalning...:@ Skall både kolla friktionskopplingen och lägga på kedjor och tala med säljaren som möjligen inte justerat korrekt när man monterade maskinen. Tex slutade direkt styrningen av utkastaren att fungera... Lätt åtgärdat, fick justera en vajer, -när man väl hittade verktyg som kunde övertala motsträviga skruvar av amerikansk standard, inte en mm i sikte där inte!
Tom Cat
 
Ibland kan det hjälpa att tömma ur en del luft ur däcken.De flesta slungor verkar levereras med för högt ringtryck=dåligt driv på halt underlag.
 
Milkshaken
Hemmakatterna: Misströsta inte, jag kan "Befria er från detta "skrälle" ni får 500 spänn för den, men då kommer jag upp och hämtar den också för det priset..:)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hemmakatten:

Inte för att jag vet NÅGONTING om snöslungor (tack och lov), men lämna tillbaka maskinen till inköpsstället och köp en som klarar jobbet.

Måste man fixa med en det ena, än det ANDRA för att det skall funka så är det FEL maskin.

Min nya byggsåg som överhettades efter 20 minuter åkte tillbaka. Det blev en proffsmaskin.
Min nya röjsåg som inte orkade åkte tillbaka. Det blev en proffsmaskin.

Som en klok man en gång förklarade för mej:

- Är det dyrt så är det bara dyrt EN gång, är det billigt så är det ALLTID billigt.
 
mycke_nu skrev:
Hemmakatten:

Inte för att jag vet NÅGONTING om snöslungor (tack och lov), men lämna tillbaka maskinen till inköpsstället och köp en som klarar jobbet.

Måste man fixa med en det ena, än det ANDRA för att det skall funka så är det FEL maskin.

Min nya byggsåg som överhettades efter 20 minuter åkte tillbaka. Det blev en proffsmaskin.
Min nya röjsåg som inte orkade åkte tillbaka. Det blev en proffsmaskin.

Som en klok man en gång förklarade för mej:

- Är det dyrt så är det bara dyrt EN gång, är det billigt så är det ALLTID billigt.
Denna vinter kan man glömma att få en ersättningsenhet, slut överallt!


TS problem är "traction" med hans "traction control" snökedjor 'is da shit'
För övrigt är TS maskin en Rolls i sin klass
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hemmakatten
Lightning: från annan handlare fick jag faktiskt tipset att släppa ut luft ur däcken, men det var för att kunna sätt på slirskydden, i dagligt tal kallat kedjor. Jag sa att när jag var i lumpen skulle vårt motorbefäl sagt något spydigt till den den som sa att vi skulle släppa ur luften på fordonen mitt i kriget, bara för att slirskydden skulle på. -Men det kanske är annorlunda med snöslungor, finns det någon som vet??:S

Milkshaken: Transport av skrället är redan ordnad. Jag ringde handlaren och förklarade i kraftfulla ordalag att maskinen var oduglig och att det troligen inte var maskinens fel utan klåparen som hade monterat den. Tex så slutade genast styrningen till utkastaren att fungera, vajern var inte justerad. Vidare att detta var oacceptabelt med tanke på att detta sägs vara en proffsmaskin, som man faktiskt skrivit vänliga ord om från i alla fall från en användare och som är svindyr. Kravet var snabb reparation av skrället som nu kommer att hämtas av handlarens verkstad för genomgång. Nå detta var andemeningen i vad de fick höra, ordvalet var ett annat som jag inte återger här, med hänsyn till känsliga läsare... Skall fö bli interessant att se hur det går med hämtningen, det är samma reparatör som levererade maskinen, efter det att chefen noga förhört sig om vägens skick. Påstod att mannen brukade köra av vägen!! :)

mycke_nu: Som sagt sägs detta vara en proffsmaskin, men man vet ju aldrig. Jag tror dock att problemet ligger hos mannen som monterade. Handlaren trodde att det kunde vara ett tillverkningsfel. Vi får se... Jag gjorde det helt klart att om maskinen faktiskt inte fungerade bättre så kommer den att återlämnas!!

Slutligen, Tack för allt ert engagemang i denna Adrenalin Drivande upplevelse!!

Tom Cat
 
Hemmakatten:Entusiaster som kör specialbyggda4wd på Isländska glaciärer har så lite ringtryck att det ser ut som dom har punka på alla fyra hjulen just för att få"traction".
Nackdelen är att däcken ofta kränger av fälgen men det fixas blixtsnabbt genom att ta av hjulet o spraya startgas mellan däck o fälg o tända på-Pang så sitter det på plats igend^_^b
PS dom använder aldrig snökedjor.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Interessant tips om hur 4hjulingarnas ringtryck på Isländska glaciärer. Undrar om man kan ta det ett steg längre med snöslungar? Bort med däcken och fräsa upp taggar på fälgarna... tala om lågt ringtryck... och startgasen slipper man:) Innan jag löper den linan ut, är det någon som har erfarenhet av att sätta kedjor på snöslungor, behöver man verkligen släppa ut luft för att sätta på dem?

Tom Cat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.