Hej alla
denna tråd kanske är felplacerad då den också handlar om värmecirkulation, men någon mod får väl flytta den i så fall.

Vi valde ganska sent att dela ett rum på övervåningen i vårt ännu ej resta hus, till två rum på vardera strax över 10 kvm. I det ena rummet hamnade det stora fönstret, och i det andra hamnade då en dörr till balkong och ett smalt, högt fönster (60x150). Frågan är nu var radiatorn i detta rum ska sitta. Jag fick två förslag som framgår av skiss. Vad tror ni ger bäst möblerbarhet? Uppvärmningsmässigt torde väl fönsterplacering vara bäst för att förhindra kallras? Fönstret sitter 60 cm från golv. Radiatorerna är 50 cm höga från golv och vid fönsteralternativ 80 cm lång (sticker alltså ut 20 cm) och det väggplacerade är 1,2 m.

Rummet ska användas som gästrum för att någon gång i framtiden möjligen bli ett barnrum och ännu senare möjligen föräldrasovrum och i så fall med dubbelsänggavel åt vänster på bilden. Förutom den möbleringen har vi inte riktigt funderat på hur det skulle kunna gå att möblera just detta rum. Rummet är 3,9 x 2,6 meter.
 
  • Radiator placering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
skulle välja alt 2 eftersom det brukar vara som kallast i hörn och under det lågplacerade fönster finns det ingen bra plats för möbler. Välj rätt storlek på radiatorn så den kan värma hela rummet. Vi har en gammal radiator liggande i golvet och täckt med trägaller vid altandörren .... lösning anno 1938. Kanske finns modernare som du kan använda i golv?
gaia
 
Tack för input. Lösningen med radiator i golv låter dyr, men det kanske är värt att kolla upp. Mitt problem med alternativ 2 är att det låser två väggar (södra och västra) från att ha en säng (på 2 meter) längs den väggen och då återstår bara den norra väggen för säng (nu menar jag en enkelsäng). I alternativ 1 kan man ha en säng stående med långsidan mot både norra och västra väggen.
 
Måste du ha en 80 lång radiator, ta en som är 55cm istället (ung).
 
-MH- skrev:
Måste du ha en 80 lång radiator, ta en som är 55cm istället (ung).
Jag kan inte detta särskilt bra, men han som har hand om VVS på byggfirman hävdar att det är för litet för att värma rummet. Han vill helst se en 1,2 meter lång.
 
Gissar att radiatorn redan sitter.. men t.ex. en TP33-504 hade ju varit perfekt: Dvs radiator med 3 lager paneler, 500mm högt och 400mm brett, värmeavgivning: 450W vid 60/45*C, 800W vid 75/65*C...
 
Japp radiatorn är redan satt enligt alternativ 2, men med en smalare variant, liknande den som sibbeg pekar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.