Hej!

En bekant behöver hjälp med att få till ett vägguttag i badrummet. Jag ahr kollat och det går att montera det på lämpligt avstånd från vatten. Huset är relativt nybyggt och det är på övervåningen ingreppet ska göras.

Jag har tänkt mata vägguttaget från kattvinden där det sitter en kopplingsdosa för belysning samt ett utomhusuttag. Därefter klamra en EKK från kopplingsdosan, genom väggen och in i rot-dosan.

Men, så kom jag på att det är ju kakel i badrummet, och vanligtvis när jag sätter rot-dosor i gipsvägg brukar jag få kreta lite runt så att den blir korrekt nedsänkt (nej har inte införskaffat en rot-fräs... jobbar till 99% med upl installationer).

Så ni som vet, hur gör man för att montera en rot-dosa i en kaklad vägg?

Ps, jag föreslog en utanpåliggande installation men det avvisades :)

/Steve
 
Du tänker rätt i alla fall..är kaklet det minsta ojämnt så är risken överhängande att det glipar..

Det vete fasen om jag hade vågat sätta rot i kakel..
 
Jag vet inte heller, men det jag tänker på är, hur gör man hål för rotdosan till att börja med? Dosfräs i kakel, funkar det?

//Patrik
 
Finns väl hålfräs för kakel? Problemet är att få det snyggt...
 
gadu^ skrev:
Finns väl hålfräs för kakel? Problemet är att få det snyggt...
Klart det finns hålsåg för kakel. Hur tror Ni plattsättaren gör? :)

Och det är aboslut lättare att såga snyggt om man har möjligheten att säga mitt i en platta som redan sitter på väggen. Jag kan inte se att det skulle vara några problem att fälla in en senildosa på en kaklad vägg.
 
RobZombie skrev:
Klart det finns hålsåg för kakel. Hur tror Ni plattsättaren gör? :)
:blushing:

//Patrik
 
Jag har monterat en rotdosa i kakel för övrigt på en kineskrog..! Då placerade vi den mitt i en platta, det enda pilliga var att den hålsågen vi använde inte hade något centrum borr. Vilket ledde till att vi skruvade ihop två träbitar så det såg ut som en vinkelhake ( för trycka hålsågen mot så den inte åkte i sidled och repa kakel.). Därefter fick en hålla i vinkeln och en såga, så fort hålsågen fått sitt spår kunde jag släppa vinkeln. slutligen la vi en sträng silikon runt hålet och stoppade i dosan.
 
Det borde inte göra något att rotdosan sticker ut 1mm eller liknande utanför kakelplattan, då uttagets tätning troligen kommer att täta ändå.
 
Jag har kört med dosfäs för tegel i kakel. Och det gick bra. Kyl med vatten.
Borra först ett centrumhål med en kakelborr.
Tyvärr sabbar man tätskicket i badrumet. :S
 
RobZombie skrev:
Klart det finns hålsåg för kakel. Hur tror Ni plattsättaren gör? :)

Plattsättaren använder faktiskt, typ...aldrig dosfräsar. Han klipper och/eller kör vinkelslip.
;)
 
Hej!

Tack för så många bra svar. Jag har två saker som jag oroar mig mest för

1) Kan jag med en vanlig hålfräs göra ett hål utan att jag knäcker kaklet. Den fräsen ajg använder har centrumborr för gips/trä, osäker hur den beteer sig mot kakel

2) När väl hålet är gjort, rotdosans "krage" kommer att ligga utanpå kaklet utan möjlighet att försänka, det kommer att bli jättesvårt att få dit en trend 1 facks ram utan att det glipar. Nu har jag i och för sig endast använt rotdosor hos en bekant innan, och då var det några mörkröda från harald nyborg, tror det är malmbergs eller något. Passformen mot eljo trends ramar var inte 100 %, rotdosan var faktiskt någon mm större än vad den borde vara vilket gjorde att vi fick lägga ett tunt lager latexfog (tur väggen var vit). Kanske eljos rotdosor är lite mindre.

vänligen
Steve
 
Handlade själv en hålsåg på Hornbachför just kakel - Åt plattorna som smör utan sprickbildning. Då borrade jag ju iofs plattorna INNAN jag kaklade.
Paketet gick lös på knappa 300 tror jag och innehöll 5 olika storlekar - Ett kap mao!
Gick även bra att lägga en planka under och hålsåga bort ett hörn på en platta då tex dosan inte hamnade på en hel platta....

Kompisen är VVS kille och handlade ngt liknande på JULA för rördragning genom kaklad vägg och han lämnade samma besked - Fungerade ypperligt..

Hupp! 73mm och 83mm - Nära nog ROT och takdosa!? =)
http://www.jula.se/halsagsats-for-betong-sten-125185

Din Gips/Trä hålsåg kommer nog inte ens att göra ett märke på kaklet om jag får gissa...
 
Redigerat:
Hur är det med spårdosor då? Funkar dom som apparatdosa? Har själv aldrig provat dom men dom är ju utan krage.
 
Är det omöjligt att övertyga om att bara göra ett rörutlopp och sätta ett utanpåliggande uttag?
 
led-zep skrev:
Hur är det med spårdosor då? Funkar dom som apparatdosa? Har själv aldrig provat dom men dom är ju utan krage.
Vad är en spårdosa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.