Så min fråga är vad är bra och vad är dåligt i ett 80 tals hus, om det finns några tumregler vorre det bra att få veta då vi tittar på ett totalt renoverings objekt.


Vet inte riktigt om det är rätt avdelning, om det inte är så får admin flytta den till rätt avdelning.
 
totalrenoveringsobjekt från 80-talet? Du menar väl att den behöver en uppfreshning :-/. Bodde i en från 81 och det var bara en golvbrunn som havererade med vattenskada som följd.... precis lagom för att ge badrummet en lyft (kakel,klinker osv) efter 20 år med plastmatta. Elpannan - pump och ventil byttes. Varmvattenberedaren stod i kö för att bytas - inget ovanligt enligt rörmakaren. Huset såldes för 3 år sedan så jag vet inte hur det har gått.... vi har aldrig hört av nya ägarna.... Själv tyckte vi inte att det var en renoveringsobjekt precis ;).
gaia
 
Bor i ett 80-tals hus och det är i gott skick. Men saker och ting börjar bli slitna avåldern. Var inne i ett liknande hus "i tjänsten" och det såg hemskt ut, så det beror nog på vem som bor i huset oom det är ett renoveringsobjekt eller ej.
 
Vilket 80-tal avses? 1680, 1780, 1880 eller 1980? Det lär väl också finnas några få från 1580-talet?
 
uppvärmingen är ju bra att kolla på.. är det direktverkande el så skulle iallfall jag akta mig.. Vattenburen värme ska det vara..

Annars är det nog ganska bra konstruktioner & bra med isolering i väggar och tak. Bara sånna där mekansika saker som går sönder efter 20-25 år.. kyl/frys, tvätt/tork, varmvattenberedare.. kolla att det är utbytt.. vilket det troligtvis är.. Frånluft aggregat är det troligen också.. utan återvingen skulle jag gissa.. vet inte hur länge dom håller men man kan ju gissa.. ;)

Alla rör är fortfarande ok.. håller säkert 10-20 år till.. Golv brunnarna kan det dock förekomma problem med. Då man på den tiden var dåliga på att täta..
El kablarna är fortfarande också ok.. Fasad & yttertak borde det heller inte vara någonfara med..

Så det är relativt ett bra & säkert köp. från 1978 tror jag det var så ändrade man standard när det gäller isolering & sånna grejer.. DOCK det dåliga med hus i den åldern är att en massa har direktverkande EL.. inte så kul.. svårt att ändra uppvärming då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.