Vi håller på att bygga hus och undrar nu vilka vitvaror man skall välja. Vad ska man tänka på? Vi är 4 i familjen just nu men kanske blir fem i framtiden.
Vi har valt IKEA kök och då blir det lätta att man väljer deras vitvaror också men av erfarenhet och inlägg här på forumet har vi insett att det är ganska dålig kvalite på deras grejer.
Vilka märken är bra och prisvärda??? Någon med erfarenheter?
 
Siemens är många som har rekommenderat till mig. Vi ska bygga med Trivselhus där Siemens är standard, men vi har också varit inne på att byta till Ikea rakt över. Men vi behåller nog vitvarorna och byter ev. bara köket i sig till Ikea.

Min tjej säljer kök på Ikea och hon avråder väl egentligen bara från vissa av vitvarorna.
Ugnar/mikro/fläktar är bra och även hällarna är det inget fel på. Men kyl/frys o.s.v. är det väl som det varit mest problem med.
 
Vi håller också på o bestämma oss just nu.
Det är en djungel och det är nog lättare att välja fel.. Det vill säga man kan alltid vara efterklok.

Vi kommer att titta på att ha så låg förbrukning på skåpen som möjligt. Alltså enligt den märkning som tillverkarna har.
Samt kolla ljudnivå och storlek.
Vi kommer nog inte att gå så mycket på prislappen idag tror jag.

Vi är också 4 men man vet aldrig vad som händer framöver.
Vi kommer att installera en kyl och 2 frysar i köket. Jag vet inte hur ofta jag springer ut till garaget idag för att hämta frysta bullar. Extra paketet med glass och bär.
Nu är det slut med det. Vi satsar på att köket ska bli funktionellt från början.

Häll och ugn köpte vi tillsammans med köket från Ikea. Jag hade jämfört lite men vi tyckte att vi fick ett bra pris när vi stod där o jämförde lite funktioner och vad vi vill ha.

Diskmaskinen blir nog både ljudnivå samt vatten- och energiförbrukning.

Som sagt. Att välja rätt är nog väldigt subjektivt. Det beror på vad du tycker är viktigt. Det kanske inte är samma kriterier som jag har men detta är mina tankar just nu.
 
blizzet skrev:
Min tjej säljer kök på Ikea och hon avråder väl egentligen bara från vissa av vitvarorna.
Ugnar/mikro/fläktar är bra och även hällarna är det inget fel på. Men kyl/frys o.s.v. är det väl som det varit mest problem med.
Glöm inte Ikea:s diskmaskiner. Dessa är ju inte direkt "top of the line".
 
Bosch / Siemens / Miele alla dagar i veckan!
 
Tack Lindhult!
Våra kriterier är nog ungefär samma som era, energiförbrukning, ljudnivå, vattenåtgång mm.
Ang frysen så funderade vi åt det andra hållet, en mindre frys i köket och en större i förrådet eller tvättstugan. Vet inte hur det funkar i vardagen men vi har lite platsbrist i köket så därför har tankebanorna åkt åt det hållet. Men man kanske ångrar sig????
Kyl och frys side by side är ju lite mindre så det kankse skulle var nått för oss?
Men märken, är det något speciellt man ska ha/undvika?
 
Vi är inne på Bosch eller Siemens.
Men som sagt. Jag tror nog mest att det är en subjektiv fråga.
Kollar man på finesserna först så tycker jag att det inte skiljer så många kronor på de olika (som förvisso inte är så många när man börjar ställa alla dessa krav) tillverkarna.

Däremot lockvaror på Mediamarkt och elgiganten har ju hög förbrukning eller ljudnivå.

Visst, har man utrymmesbrist så är det ju inte något alternativ att smälla in tre skåp i köket men nog har man plats med en kyl o en frys?

Jag har haft en kombimaskin för tvätt o torktumling pga utrymmesbrist. Torktumlingsfunktionen hann att vara trasig i över fyra år innan tvättmaskinen till slut dog. Jag var helt enkelt för snål för att byta ut en fullt fungerande tvättmaskin bara för att jag inte hade torktumling. Jag kunde ju inte heller köpa en fristående tumlare eftersom jag inte hade plats för det.
När vi nu bygger så gör vi plats för sådant som vi irriterar oss på i vårt lilla hus som vi bor i idag.
 
salkin00 skrev:
Ang frysen så funderade vi åt det andra hållet, en mindre frys i köket och en större i förrådet eller tvättstugan. Vet inte hur det funkar i vardagen men vi har lite platsbrist i köket så därför har tankebanorna åkt åt det hållet. Men man kanske ångrar sig????
Ja, det tenderar att bli en massa spring.

Jag hade frysen i källaren tidigare (p.g.a. platsbrist) men jag blev tokig på detta. När vi bytte kök var därför ett av kraven att det skulle finnas plats för både kyl och frys i fullhöjd. Vi fick offra ett skåp för att uppfylla detta krav, men det var lätt värt det!
 
Redigerat:
Vi köpte Neff inbyggnadsugn och induktionshäll nu när vi byggt kök. Ugnen med pyrolytisk rengörning skulle frugan absolut ha. Men den är bra, blir inte alls särskilt varm på utsidan trots att den är 250 gr på insidan, bra när man får ugnar. Hällen styrs med en "twistpad", dvs när man tar bort den fungerar inte hällen. Också bra när man har ungar.

Siemens inbyggnadskyl med ett litet frysfack. tröttsamt att gå ner i källarn till frysboxen för att häma frukostbrödet. Tyst o energisnål.

Bosch inbyggnadsdiskmaskin. En av de enklaste från bosch, gör rent utan finesser. Passar oss utmärkt.
 
eviljava skrev:
Glöm inte Ikea:s diskmaskiner. Dessa är ju inte direkt "top of the line".
Helt riktigt! :)
 
När jag skulle köpa ny kyl och frys frågade jag runt hos vitvaruförsäljare för att höra vilka fabrikat de hade minst reklamationer och klagomål på. Svaret från flera ställen blev Miele, därefter Siemens.
 
Bosch och Siemens är idag samma sak kan väl tilläggas.. Samma innehåll, olika design/pris.
 
Vitvaruförsäljare får väl inga reklamationer de sköter ju deras egna serviceorganisationer själva. Så det är inte något man kan gå på tycker jag.
 
Säljare talar sällan sanning. De säljer det de har bäst marginaler på och de bolagen de får marknadsbidrag ifrån. Kan tänka mig Miele ger hyggligt bra förtjänst med tanke på deras prissättning. You do the math ;)
 
Bricco skrev:
Kan tänka mig Miele ger hyggligt bra förtjänst med tanke på deras prissättning. You do the math ;)
Mieles prissättning har ju inget med återförsäljarnas marginaler att göra.
Ibland kan återförsäljare faktiskt ha bäst marginaler på billiga "no-name" produkter. I synnerhet s.k. house-brands.

"Kända märken" är det vanligtvis större prispress på eftersom de är populära och finns hos många återförsäljare.

Oavsett pris och marginaler gör både Siemens och Miele riktigt bra produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.