hej alla goa kollegor.. håller på med mitt badrum o som den glada amatör man är så har ja handlat på mig vattenburen golvvärme med spårfrästa golvskivor men något ja inte kan hitta svar på är följande:

1. hur gör man med brunnen svårt o göra "hål" o trä golvvärmen annan väg i dom plattorna vill ju ha så lite bygghöjd som möjligt i badrummet. nåt förslag?

2. har ju värmeledningsplåtar men dom ska man väl inte lägga ut vid brunnen? hur nära ska man ha golvvärmen där? '

hoppas på snabba svar:p
 
Jag högg ut nya spår runt brunnen med stämjärn, det gick rätt fort.
Förstärkte lite extra under brunnen med kortlingar så det skulle bli bombsäkert.
Om du ska flytspackla så tvistar de lärde om plåtar behövs, dom rörisra jag pratat med säger att det inte behövs när man ändå flytspacklar.
 
  • IMG_3663.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
johanfl skrev:
Jag högg ut nya spår runt brunnen med stämjärn, det gick rätt fort.
Förstärkte lite extra under brunnen med kortlingar så det skulle bli bombsäkert.
Om du ska flytspackla så tvistar de lärde om plåtar behövs, dom rörisra jag pratat med säger att det inte behövs när man ändå flytspacklar.
Jag körde med överhandsfräs och gjorde nya spår så som du runt golbrunnen. Plåtarna ska dit för att få bra värmespridning. Och så "låser" plåtarna fast slangen i spåret vid läggning vilket underlättar rejält. Lägg plåt där du kan. Dvs i alla raka spår.
Jag har just spacklat in mitt golv och finjusterar med spackel just nu.

Jag läste på andra trådar här angående plåtar och de som lagt sådana men missat på något område skriver om stor skillnad i värmen på golven. Jag skulle inte hoppa över dessa.
 
Jag har läst om plåtarna och man blir ju enormt osäker på om man ska ha dom eller inte.
LK själva skriver:
"När ska jag använda golvvärmeplåt?
Så fort golvvärmerören inte ska installeras i betong eller flytspackel ska man använda golvvärmeplåt. Golvvärmeplåten är en avgörande del av konstruktionen som leder värmen från röret till övergolvet. LK Golvvärmeplåt är optimalt utformad för att sprida värmen jämnt över golvytan. Läs mer om hur plåtarna ska monteras i respektive förläggningssätts monteringsanvisning. "

Sen läser man på andra ställen att plåtarna sprider värmen även vid ingjutning som du säger Micke. Och sen säger nästa person att plåtarna äts upp av flytspacklet och det blir "bom" alltså en luftficka mellan golvspånet ocg flytspacklet.

Vojjne... Vojjne.. Hur skall man göra?
 
Jag har varken spårade skivor eller plåtar i mitt badrumsgolv.
Pexslangen är lagd med c-c 15cm och inspacklad i 20-40mm flytspackel och jag kan omöjligt känna på ytan var slangen ligger, dvs spacklet sprider värmen perfekt.
 
"Problemet" eller vad man skall kalla det är ju med dom spårade skivorna. När slangen ligger ovanpå så omsluts dom av flytspacklet på ett annat sätt än när slangen ligger nere i den spårade skivan.
Dom rörisar jag pratat med använder inte plåtarna när dom flytspacklar på spårade skivor. Nackdelen som dom säger är att värmen blir lite "trögare" dvs det tar lite längre tid innan temperatur förändringar slår igenom. Men det kan man ju leva med. I praktiken skulle ju inte det vara nåt problem heller eftersom man manuellt justerar in temperaturen en gång för alla. Samma rörisar säger att LK:s rumsgivare bara medför en massa problem. Dom skippar givaren och justerar in värmen manuellt, då blir det inga problem. Man vill ju ha varmt på golvet i badrummet hela tiden.
 
Redigerat:
Ringde till LK och frågade om plåtarna vid flytspackling.
Blev ännu mera förvirrad.... " Alltid plåtar, men du skall ha dubbla lager ålderbeständigt plast mellan golvskiva/plåt och flytspackel".
WTF!! Det var första gången jag hört det. Då blir det ju ingen vidhäftning alls mot golvspånet för flytspacklet.

Stöööön...
 
Mapei har en speciell primer som skall användas på plåtarna enligt dom. den skall om jag fatta det rätt isolera plåtarna från spacklet.
 
Gabbe1 skrev:
Jag har varken spårade skivor eller plåtar i mitt badrumsgolv.
Pexslangen är lagd med c-c 15cm och inspacklad i 20-40mm flytspackel och jag kan omöjligt känna på ytan var slangen ligger, dvs spacklet sprider värmen perfekt.
Plåtarna är ju för de spårade skivorna. Om man flyter in hela slangen i flytspackel så är dessa plåtar inte nödvändig. Om du trycker ner slangen i spår utan plåt och sen flytspacklar på så är ju bara kanske 30-50procent av slangen väl inbäddad i spackel vilket ju medför att resten av slangens yta ligger an mot spånskivan vilken inte ger någon värmespridning. Sen kan man ju skita i plåtarna i allafall och tycka att det är jämn och fin värme men frågan är hur kostnadseffektiv värme man får då. Jag tycker man ska lyssna på dem som gjort "rätt" med plåtar men missat lägga en plåt på något område. De vittnar ju om en stora skillnader på dessa ytor med resp utan plåt på samma golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.