Hubbe2 skrev:
Ingen idé innan våren i Uppsala?!! Du har ingen LLVP va?
Jodå. Men den är inte köpt med ett blancolån vars ränta och avgifter ska betalas med besparingen på kort tid en sån här vinter...
 
Att ni har en boendekostnad på 16% av nettoinkomsten ser ju bra ut, men det är svårt att säga något innan man vet hur stora lånen är. Ifall ni har stora lån så kan det ju ändå ge problem när räntorna stiger rejält, eftersom ni samtidigt då ska amortera av blacolån m.m. Räntan är ju som sagt låg men på väg uppåt.

Tänke bara så ni inte känner er allt för säkra och därmed tar dumdristiga beslut ;)
 
Vad är egentligen poängen med att starta en tråd för att få en riskbedömning när trådskaparen är alldeles för besvärad av att lämna relevanta parametrar, ja till och med för hemlig för att uppge boendeort?

Varför inte bara skicka ett mail till någon känd ekonom. Typ "Hej, Jag har en ålder, eventuellt ett jobb och kanske en inkomst. Risk?" ;)
 
btg308 skrev:
Jodå. Men den är inte köpt med ett blancolån vars ränta och avgifter ska betalas med besparingen på kort tid en sån här vinter...
4% ränta på 20000kr är 66kr/månad. Det kan jag garantera att min llvp sparar in... visst uppläggningskostnad tillkommer, men den kan också inrymmas med råge i besparingen att faktiskt köpa den nu med lånade pengar.
 
Hubbe2 skrev:
4% ränta på 20000kr är 66kr/månad. Det kan jag garantera att min llvp sparar in... visst uppläggningskostnad tillkommer, men den kan också inrymmas med råge i besparingen att faktiskt köpa den nu med lånade pengar.
Sen ska ju lånet amorteras av i sådant takt att LLVP är avbetald när den väl går i graven, vid 8-10 års amotering blir det ytterligare ca. 200kr/mån.
 
swebichon skrev:
Sen ska ju lånet amorteras av i sådant takt att LLVP är avbetald när den väl går i graven, vid 8-10 års amotering blir det ytterligare ca. 200kr/mån.
Jo men den kostnaden kan du ju inte lägga på skillnaden mellan att låna ihop pengarna för att starta nu, eller spara tills man har råd, dvs amortera innan...
Det vi diskuterade just nu var om de skall köpa nu och spara energi över vintern, eller spara pengar och köpa pump i vår när pengarna finns där. Jag förespråkar i detta fall att köpa nu, eftersom besparingen över vintern är större än räntekostnader och uppläggningsavgift. Speciellt då de planerar ha den avbetald på 2-3månader.
 
Hubbe2 skrev:
Jo men den kostnaden kan du ju inte lägga på skillnaden mellan att låna ihop pengarna för att starta nu, eller spara tills man har råd, dvs amortera innan...
Det vi diskuterade just nu var om de skall köpa nu och spara energi över vintern, eller spara pengar och köpa pump i vår när pengarna finns där. Jag förespråkar i detta fall att köpa nu, eftersom besparingen över vintern är större än räntekostnader och uppläggningsavgift. Speciellt då de planerar ha den avbetald på 2-3månader.
Så sant, så sant...my bad :blushing:
 
Jag skulle rekommendera dig att spara så mycket pengar ni bara kan under en period för att bygga upp en "buffert" för oförutsedda utgifter. Först när detta är gjort tycker jag att ni skall spara ihop till värmepumpen och kaminen.
 
jaso skrev:
Vad är egentligen poängen med att starta en tråd för att få en riskbedömning när trådskaparen är alldeles för besvärad av att lämna relevanta parametrar, ja till och med för hemlig för att uppge boendeort?

Varför inte bara skicka ett mail till någon känd ekonom. Typ "Hej, Jag har en ålder, eventuellt ett jobb och kanske en inkomst. Risk?" ;)
Exakt vilka parametrar har jag utelämnat? Jag har skrivit nödvändiga uppgifter och i procent. Absoluta tal är väl knappast intressant?
 
blob skrev:
Exakt vilka parametrar har jag utelämnat? Jag har skrivit nödvändiga uppgifter och i procent. Absoluta tal är väl knappast intressant?
Nej, absoluta tal är naturligtvis intressant, eftersom de investeringar du vill göra bara går att uppskatta till absoluta tal och inte relativa.

Men om du kan tala hur stor andel av er inkomst/köpeskillingen investeringarna skulle utgöra så skulle vi vara närmare målet.
 
Energideklarationen bör indikera hur mycket du tjänar på att installera en värmepump på din ort i ditt hus.

En offert från en behörig installatör bör indikera hur mycket den kostar och därmed göra det möjligt att beräkna hur snabbt pumpen betalar sig.

Om det ser riktigt bra ut kan du ju alltid välja att dela upp betalningen på pumpen för att inte i onödan slänga pengar på elbolagen under de kvarvarande vintermånaderna.

Personligen hade jag inte behövt fråga. Jag hade slängt pengarna på elbolaget och sparat ihop till min värmepump själv, om huset var belånat till 100%. Mitt enda fokus hade vart att få ner belåningsgraden - vilket bör gå ganska fort om lånekostnaden i dagsläget ligger på 16% av disponibel inkomst.

I det längre perspektivet som ett hus innebär spelar det kanske ingen större roll vilken väg man väljer i detta fallet. Således faller det nog tillbaks på hur man ställer sig till att låna pengar, till vad och varför.


Givet att orten, storleken på lånet, installationskostnaden, besparingen och totalt utrymme i ekonomi för sparande efter fasta kostnader inte är känt är det svårt att vara annat än almän i sin rådgivning i detta fallet.
 
blob skrev:
Uppvärmingskostnader/hushållsström uppgår enligt förra ägaren till 20 500 kr / år.

Alltså behöver vi sänka uppvärmningskostnaderna med knappt 13% för att det ska gå +/- 0. Jag skulle gissa att vi sänker uppvärmningskostnaderna med mer efter dessa installationer.

Omvärderingen får vi gratis.
Uppvärmingskostnader/hushållsström för 20 500 kr/år är väl ok?
Hur många Kwh blir det?
 
Tycker hela det här inlägget känns ganska meningslöst. Antar att det erforderliga lånet redan är förankrat med banken och om disciplinen finns att snabbt amortera ner lånet till en vettig nivå med marginal för en nergång av bostadens värde med 20-25% så känns det väl ganska vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.