Hejsan

Jag gjorde misstaget att råka ta lite för mycket kaustiksoda vilket gjorde att det bubblade upp i tidningen jag hade som skydd och ut på sidorna av porslinet. Resultatet blev att jag nu har en ca 1dm bred gulaktig ring runt avloppet i vasken.

Är det någon som vet om det finns något sätt att få porslinet skinande vitt igen eller är det kört?
Det låg på endast några sekunder innan jag lyckades få bort skiten.

Enda positiva i detta läget är att proppen är väck iaf :)

//Propplösarn
 
Krilleman
Kaustiksoda har aldrig varit ett bra alternativ. Men gjort är ju gjort... Köp något starkt, funkar inte det köp någe starkare.

Kustiksoda trodde jag tillhörde det förgågna!
 
Mjo, nu får man liksom skämmas och försöka göra de bästa av situationen :)
Menar du att det går att typ "slipa" med något starkare medel och att det kommer få bort det gula? Jag fick för mig att det är ytan som är skadad, men den kanske bara är missfärgad...?

Om du vet något bättre för att lösa proppar får du gärna dela med dig.
 
Krilleman
kaustiksoda är nog mer till onytta än nytta, rensfjäder och spolbil den bästa lösningen!

Inte slipa, blir ju repor, typ tangit-rengöring, men det kanske är svårt att få tag på!
 
väteperoxid?
 
ALDRIG kaustiksoda i avloppet! Har sagt det flera ggr här på forumet och säger det igen. Kaustiksoda i avloppet är djävulens påfund. :O
Rensa på rätt sätt istället. Är det stopp i handfatet, så är det till 90% pga hår och äckelpäckel i vattenlåset. Plocka isär och gör rent.
Och om ni har hällt kemikalier i avloppet och inte får loss stoppet, så tala om det för rörmokaren när han kommer, så han slipper få det på händerna.
 
Dessutom tenderar det att hårdna = Ännu värre stopp.
 
Oxalsyra brukar användas på plastmöbler och gillas av båtägare när skrovet inte är vitt längre. finns att köpa på färgaffären. men kemikalier i avloppet är aldrig bra.
 
Vad tror ni om HCl för att lösa kalk/rostavlagringar (tjocka!). Såg en tråd tidigare som använde myrsyra och det fungerade. har redan testat de "snällare" alternativen. Oroar mig dock för avloppledningarna. Vad tror ni?
 
köp en sån där spolmojäng till högtryckstvätten istället. inte massa kemikalier...
 
Det här sitter i kröken på toaletterna och är stenhårt. Skulle i sådana fall behöva karvas bort med kniv eller stämjärn. Så det är ny toa eller kemi som gäller. Och jag är inte säker på att en toa tillverkad långt bort och fraktad hit med den belastning som både tillverkning och frakt ger på miljön är bättre än att försöka göra rent den vi har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.