Milkshaken
Så här på stört verkar det bra, men efter lite sökning på Google, såg jag att återförsäljaren har 2 st olika namn, Security Sweden, och larmbevakning... Varför?

Sen vore det intressant att veta vad det sitter för moderkort och processor i denna....
Både Trygga hem och Larm Nordica kan man googla lite efter vad det är för gerätes inuti.. men inte på denna...

Att det är det nya frekvensbandet är bra såklart, men ingen nyhet i andras larm...

Om det är ett enklare villalarm du vill ha, så bör det vara förberett för X10... Dvs en enhet som du kan koppla på en massa andra grejer till,, typ övervakning, mera styrning av larmet mm mm...

Jag skulle nog kolla på Larm Nordica/ Trygga Hem istället,,, dom står för vad dom säljer och visar det oxå....
Bägge har samma hårdvara i sig, endast designen som är olika....

Att tänka på vid köp av larm. Batterierna... Dom håller länge, men dom är riktigt dyra dom flesta.... isynnerhet dom till IR-sensorerna... Om du har möjlighet så försök att prata till dig flera extra batterier... Dom har en lagringslängd på ca 10 år, och i normal drift så funkar dom ungefär 5 år....

Där fick du/ni lite "Skägg"...:)
 
Redigerat:
Låter intressant!

...MEN...

Jag blir ofta skeptisk till sidor på internet där de försöker sälja saker och inte ens korrekturläst informationen. T.ex. står det att det ingår "Agronomiska fjärrkontroller". Det kan ju vara jag som är dum och inte fattar men vad ska man med "lantbruksvetenskapliga fjärrkontroller" till??? Jag bor ju mitt i stan :) (Agronomi = lantbruksvetenskap).

Det hade även varit proffsigt av dem att lägga upp instruktioner i pdf-format så man har lite koll på vad man köper...

Angående batterierna så finns det billiga på ebay.com. Gäller bara att googla lite innan så man inte köper dåliga batterier.

Trygga hem var ju också intressant. Särskilt då jag fick ruskigt bra priser genom mitt fackförbund :)
 
Oj vad roligt, det hade jag missat.... ja, det verkar ju inte helt seriöst.

Det jag har lite bekymmer med är att jag tycker prislappen för de "seriösa" företagen är så in i ******* dyra för vad man egentligen får... det stör mig, därför letar jag billigare sorter som endå håller god spec. och kvalitet.

I min värld tycker jag att ett hemlarm med två PIR och någon eller två dörrkontakter samt centralenhet och GSM inte ska kosta nästan 10 TKr!

Känns inte rimligt alls enligt mig.

Materialkostnaden för larmleverantören är nog ca 500-1000kr plus utveckling/OH mm, säg 1500kr för allt, resten är vinst....:@

(nu kanske jag är ute och cyklar med kostnaderna, men det känns att det är i den häraden)

Det jag efterlyser, ett bra fungerande larm, inget fancy, bara god funktion för en tvåvåningsvilla med 5 dörrar och som man kan bygga ut och till samt det finns reservdelar framöver för 5 TKr.... så svårt är det väl inte vara?
 
Redigerat:
Har nu surfat vidare i larmdjungeln...

Det verkar som att några av Trygga hems system är samma som Larma.se PowerMax system. Kostar som sagt en massa pengar men som jag förstår kan man köpa ett grundpaket i Sverige och sedan beställa sensorer osv från t.ex. england där de kostar en bråkdel av vad svenska firmor tar. Ebay har en del också. Sök på Powermax eller Visonic.

ex. http://www.securitywarehouse.co.uk är billiga!

Vill man kan man ju köpa allt därifrån men då får man menyer å tal på engelska.. därför blir det nog bara sensorer därifrån för min del...
 
Det är just det som stör mig, varför skall marginalerna vara så stora i sverige för... stör mig stort.

men det var ju ett smart sätt att få tag i "reservdelar" genom att beställa från utlandet...

Jag spanar vidare.
 
Milkshaken
hammarhaj skrev:
Milkshaken: Är det dessa företag du pratar om:
[länk]?
[länk]?

Ja det är det. Vi har Larmdirect, det var precis nyinstallerat när vi köpte huset för 4 år sen.

Killen som bodde här innan kostade på Brandvarnare, som detecterar allt, 6 st dörrdetektorer, 2 st rörelsevakter 2st handsändare + montering... tror allt gick löst på typ 15k..... men det har funkat alldeles ypperligt.
och om jag har fattat rätt det jag har kollat så är det samma grejer som Trygga Hem använder..
Det är ju såklart 800mhz,aren dock har vi ingen x 10 modul eller vad det heter, men klarar oss alldeles ypperligt med det vi har.
 
Redigerat:
hammarhaj skrev:
Materialkostnaden för larmleverantören är nog ca 500-1000kr plus utveckling/OH mm, säg 1500kr för allt, resten är vinst....:@
Hört talas om arbetstid, overheadkostnader och skatter? ;)

Men i sak håller jag med dig, att köpa larm blir mycket pengar. jag köpte mitt i USA, blev under halva priset mot i Sverige inkl. moms, tull och frakt.
Att menyerna är på engelska gör då mig inget.
 
mexitegel skrev:
Hört talas om arbetstid, overheadkostnader och skatter? ;)

Men i sak håller jag med dig, att köpa larm blir mycket pengar. jag köpte mitt i USA, blev under halva priset mot i Sverige inkl. moms, tull och frakt.
Att menyerna är på engelska gör då mig inget.
Jag har för mig att jag skrev med OH, arbetstid endast att administrera och skicka mig ett larm (alltså räknade jag med ca 500 för det) känns rimligt... sen lite vinst... säg 2000:-, då ska jag betala max 3-4000:- känns rimligt!

:D

från vilken butik i staterna köpte du? Menyer på engelska gör mig inget heller
 
Jag köpte från homesecuritystore.com, allt funkade bra. Fick bra o snabb hjälp från säljaren där om produktval etc. så man verkligen inte missar någon komponent. Kan rekomenderas.
 
Något nytt under solen??

Jag håller med om att prissättningen är ful. Trygga hem, Securitas osv tar ju snuskigt betalt. Claes Ohlsson tar bra betalt trots kina-kvalite och obefintlig support. Alla halvoseriösa småsäljare importerar kina-larm för en spottstyver som de sedan säljer dyrt till svenskar som missat att man kan nå hela världen via t.ex. EBay.

Jag måste snarast ha ett larm men jag kan inte välja.

Kraven är ett lättmanövrerat kvalitétslarm med GSM, 2 st husdjursanpassade detektorer, tre dörrkontakter, två fjärr och ett blixtljus. Finns 100 olika på marknaden som man inte kan bedöma kvalitén innan man har det hemma.

Jag får inte fram om Visonic använder 898Mhz? Många USA larm använder samma frekvens som militären i sverige, det lär bli problem. 315 Mhz.

De "billiga" Visonic har inte heller inbyggd GSM modul vilket jag måste ha eftersom vi gjort slut med Telia.

Finns andra tips?
Vill ogärna betala mer än 3000kr Det tycker jag är rimligt med tanke på att skitlarm kostar 500kr och ett topplarm från t.ex. trygga hem kostar 10 000kr. Jag lägger mig i mitten av skalan.
 
Holpers skrev:
Något nytt under solen??

Jag håller med om att prissättningen är ful. Trygga hem, Securitas osv tar ju snuskigt betalt. Claes Ohlsson tar bra betalt trots kina-kvalite och obefintlig support. Alla halvoseriösa småsäljare importerar kina-larm för en spottstyver som de sedan säljer dyrt till svenskar som missat att man kan nå hela världen via t.ex. EBay.

Jag måste snarast ha ett larm men jag kan inte välja.

Kraven är ett lättmanövrerat kvalitétslarm med GSM, 2 st husdjursanpassade detektorer, tre dörrkontakter, två fjärr och ett blixtljus. Finns 100 olika på marknaden som man inte kan bedöma kvalitén innan man har det hemma.

Jag får inte fram om Visonic använder 898Mhz? Många USA larm använder samma frekvens som militären i sverige, det lär bli problem. 315 Mhz.

De "billiga" Visonic har inte heller inbyggd GSM modul vilket jag måste ha eftersom vi gjort slut med Telia.

Finns andra tips?
Vill ogärna betala mer än 3000kr Det tycker jag är rimligt med tanke på att skitlarm kostar 500kr och ett topplarm från t.ex. trygga hem kostar 10 000kr. Jag lägger mig i mitten av skalan.
Ett TH7000 med avtalspris (t.ex. SEB) går väl lös på cirka 5kkr. Extradetektorerna kostar väl cirka 1500 kr från England.

För 3kkr så får du nog installera trådat + extern GSM-sändare alternativt köra Vikinglarms egna. Det finns en GSM uppringare som heter Ontech 9030 som jag testar i ett av våra hus just nu. Den har två ingångar för NC/NO som man skulle kunna använda i kombination med ett enklare DSC larm. Uppringaren kostar 1500 kr och finns på Clas Ohlson eller Kjell och Company.
 
Tex DSC använder 433 Mhz I USA vilket är ok även i Europa, dock funkar inte US och EU prylar ihop.
Powermax använder 866 så vitt jag vet. Betydligt bättre priser på tex detektorer i UK än i sverige.
 
Men är TH7000 3-4000kr bättre än till synes "liknande" larm på EBay för 1500-2000kr?
Eller betalar man ett par tusen för märket?

Oavsett vilket jag väljer gäller ju att man får tag i kompatibla produkter.
Är det förresten lätt att koppla in extra detektorer m.m. till ett befintligt larm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.